donderdag 31 december 2020

Terugblik op onze camper- en geocaching-avonturen van 2020 (december 2020)

Hoe ons camper- en geocaching-jaar 2020 begon

Het jaar 2020 begon zoals 2019 eindigde. We genoten van elkaar en van het geocachen. Wat minder van de camper, omdat we het daar domweg te koud voor vinden in de winter. Wat is het leven toch mooi!

In februari vierden we beiden onze 56e verjaardag en tijdens GEOrg zijn verjaardag onmoetten mijn ouders voor het eerst zijn familie. De 29e die maand gingen we naar het geocaching mega-event "Geocaching meets Beethoven" in Bonn. We hadden toen net wat gehoord over Corona en 'je handen stukwassen' en geen handen schudden was het advies. Dat handen wassen hebben we braaf een paar keer extra gedaan die dag. En geen handen schudden? Een enkele cacher vond dat onzin en daar kregen we een lekkere knuffel van... We troffen vele van onze geocaching- en campervrienden, ook vele van Birre's Camper Friends. Wat was het gezellig en wat was het druk in die relatief kleine hal. Toen hadden we nog geen idee hoe dat daar fout had kunnen gaan, de woorden aerosolen en superspreaderevent leerden we pas later kennen. Wij genoten van de dag en niemand liep daar Corona op (voor zover wij weten).

geocaching meets beethoven gcmb2020 logboek campercaching
GEOrg tekent het logboek Geocaching meets Beethoven

Wie had kunnen denken dat ons eerste grote event van dat jaar tevens ons laatste zou zijn? Het weekend daarop hadden we nog een CITO-event (Cache In Trash Out, oftewel rotzooi opruimen, dit keer plastic uit de Biesbosch). En daarna was het uit met de pret! Geen events meer. Er kwamen zelfs geen nieuwe geocaches meer online en er waren ook CO's die hun caches zolang offline zetten. De gezondheid van een ieder werd hoogste prioriteit, uiteraard ook voor ons.

CITO Biesbosch geocaching event plastic opruimen
CITO in de Biesbosch

Familie

Onze naaste familie kwam dit jaar goed door. Hier en daar een Corona-test, maar gelukkig steeds negatief. Mijn vaders verjaardag vierden we gelukkig nog onbezorgd (januari). Die van GEOrg en mij ook, zoals jullie al lazen. GEOrg zijn moeder vierde ook haar verjaardag in goede gezondheid (oktober). Gelukkig konden hij en zijn familie daarbij zijn; ik helaas niet vanwege Corona-maatregelen. Mijn moeder werd dit jaar in december 80. Heel sneu dat deze mooie mijlpaal niet naar behoren gevierd kon worden. En een paar dagen later waren mijn ouders 60-jaar getrouwd. Ook zo'n bijzondere dag die veel uitgebreider gevierd had moeten worden. Gelukkig kwamen er vele kaartjes en bloemen, zelfs van de burgemeester en een felicitatie namens de koning. En zo hadden ze toch een leuke dag.

60-jarige huwelijk ouders vlag
mijn lieve ouders 60 jaar getrouwd

GEOrg behoorde (helaas) niet tot de thuiswerkers, maar desondanks bleef hij gezond (op een jichtaanval en rugklachten na...). Mijn vader brak met een ongelukkige val twee armen, maar gelukkig genas hij wonderbaarlijk snel en inmiddels loopt hij weer wekelijks een stuk over het strand of door de duinen. En zowel hij als mijn moeder fietsen dagelijks een rondje. Ze gingen samen met de caravan naar Frankrijk (waar zij o.a. van hun kleinkinderen genoten die daar ook waren), weliswaar korter dan anders. Ze besloten nog wat door Nederland te reizen, waardoor GEOrg en ik in de gelegenheid waren een weekend met hen op de camping door te brengen (klik hier voor de betreffende blog). Dat was toch echt een cadeautje, specifiek dit jaar! GEOrg zijn familie zagen we helaas veel te weinig. Ons familie-weekend met hen in de Eiffel werd vanwege de Corona-maatregelen verschoven van maart 2020 naar februari 2021. En of dat door kan gaan.....? Gezamenlijk kerst vieren zat er helaas ook niet in.

camper caravan familie camping epe
met mijn ouders op de camping

Geocaching-events

We begonnen het jaar goed met al op 2 januari een event, namelijk GC8G9NG Polar Bear Plunche 2020, een nieuwjaarsduik in de Dobbeplas, georganiseerd door Angelfish888. Daarna kwam eind februari GC7TKKG Project Geocaching meets Beethoven, waarover ik hierboven al schreef. Het daaropvolgende weekend (begin maart) gingen we zoals vermeld naar GC8H1YW CITO SoepZooitje 2020. Zoals je begrijpt, gaan wij graag en vaak naar events, liefst een heel weekend. Lekker geocaches zoeken en gezellig onze vrienden en/of nieuwe geocachers ontmoeten. Er werden nog wel enkele kleine events georganiseerd, maar wij bezochten er geen meer. Dat was echt een groot gemis dit jaar: slechts drie events en nog wel zonder overnachting! We hebben heel veilig steeds in onze bubbel samen gecached; anderen zagen we nauwelijks. Eén keer waren we met de Wehrer Stappers (blog: Op stap met de Wehrer Stappers) onderweg en ik heb één keer hier in de regio wat caches gezocht met jkint. We waren dus heel veilig op pad, maar wat missen we onze internationale groep geocache-vrienden! Juist daarom zijn we extra blij dat we elkaar hebben en samen op stap kunnen!

CITO Biesbosch plastic verzamelen rotzooi ruimen
ook GEOrg draagt zijn steentje bij tijdens de CITO

Geocaching

Veilig in onze eigen bubbel, dat wel. Maar geocachen gingen we! En we hebben dit jaar echt heel bijzondere en afwisselende geocaches gedaan. Het is moeilijk om de leukste geocache van dit jaar te noemen. Is dat de "escape-room-cache" in Spijk NL? Of toch de geocache-rodeo in Rösberg DE? Of de bijzarre serie Tool Time in Bedburg-Hau DE, die zijn naam echt eer aan doet, want je gaat met o.a. een hamer, boor en verlengsnoer het bos in!

geocaching rodeo cache favocaches
geocache-rodeo!

Locationsless geocache

Ook bijzonder is de locationless geocache GC8FR0G Find Signal the Frog die we hebben kunnen loggen. Er is momenteel nog maar één locatieloze cache en dat is deze (vroeger waren er meer, ze werden hitchhikers genoemd, heel jammer dat die er niet meer zijn!). Deze locatieloze cache kon alleen in 2020 op een mega- of giga-event gelogd worden vanwege het 20-jarig bestaan van geocaching. Die mogelijkheid is inmiddels verlengd tot 2021, omdat er vanwege Corona bijna geen mega's en giga's hebben plaatsgevonden. Maar wij hadden Signal the Frog in febuari al gevonden en de cache kunnen loggen.
***update 06-02-2021: inmiddels is er een tweede locatieloze cache, klik hier voor meer informatie.***

find signal the frog locationless geocache locatieloze cache
Find Signal the Frog (locationless geocache)

Lost Places

Verder hadden we veel lol bij een aantal Lost-Place-achtige caches:
- In die Röhre geschaut, een kleine multi op de Hülser Berg DE: een belevenispad met allemaal oude pijpen;
- Avontuur op het fort, een multi bij het Fort Sint Andries NL;
- GSG Aktiv, een multi op een voormalig militair terrein (met drakentanden, bunkers en ... diverse tanks!) bij Aachen-Brand DE.

lostplace tank militair terrein geocache mulicache
Lost Place voormalig militair terrein

Kleinste kerkje en meer tips

Ook de cache in het kleinste kerkje van Nederland vonden we echt heel bijzonder! Hij wordt beschreven in onze Camperroute Gelderland - Overijssel - Drenthe (dag 5). We deden zoveel leuks, echt teveel om hier allemaal op te noemen. We hebben vele geocaches die we dit jaar deden voor jullie op een rijtje gezet op onze website. Je vindt daar de pagina Geocaching ideeën en de pagina Campercaching (de laatste is vooral handig als je een paar dagen op pad wilt, camperplaatsen worden genoemd).

kleinste kerkje van NL

Mijlpalen

In 2020 konden wij ook een paar geocaching-mijlpalen noteren! Ik vond eind november mijn 10.000e geocache (klik hier voor de blog). GEOrg moet nog heel even wachten, maar die zit bijna aan zijn 20.000e. En bovendien legden we beiden onze eerste Adventure Lab, de mijne in Den Haag NL en die van GEOrg in Bedburg DE. Voor mij was het ook mijn eerste geocache in het veld (voor GEOrg bij lange niet....).

VanLife

Ook ons VanLife verliep totaal anders dan verwacht en gepland. De planning was in mei drie weken met de camper via Frankrijk tot aan Zwitserland te reizen en dan via Duitsland terug. Corona gooide helaas roet in het eten, want het was - in eerste instantie - niet mogelijk met de camper op pad te gaan. De eerste week van de vakantie kwam GEOrg naar NL en zijn we in de regio op pad geweest. Daarna moest hij terug naar DE, omdat hij vanuit zijn werkgever twee weken niet op het werk mocht verschijnen als hij in het "gevaarlijke" NL was geweest. Dus week twee en drie zouden we in Duitsland verblijven.

geocaching zuid holland caches zoeken molen fiets
op pad in mijn regio in NL

Met de camper op pad in Duitsland

Maar wat een geluk hadden wij! Precies op dat moment werden de maatregelen versoepeld en konden we met de camper op pad (blog: Voor het eerst weer met de camper op pad). Weliswaar met beperkingen, want een camper met een buitenlands kenteken mocht niet op een camping of camperplaats staan. Voor ons niet zo'n probleem, want wij staan toch liever vrij. Dus gingen wij in Nordrhein-Westfalen op pad, de homezone van GEOrg, zodat we bij hem thuis af en toe konden douchen en de wasmachine gebruiken. Dat is namelijk het enige waarvoor wij af en toe op een camping staan. We hebben genoten van die tijd (blog: Vakantie helaas weer voorbij). En van de tijd die daarna kwam.

dolgelukkig camper op pad campercaching vanlife camper
dolgelukkig: weer met de camper op pad!

Nederland verkennen

We zijn bijna elk weekend op pad geweest en we hebben nog twee keer een korte vakantie gehad. We waren nog een aantal weekenden in DE, maar het meeste en ook onze twee korte vakanties waren we in NL. We hebben echt Nederland (her)ontdekt en wel op onze eigen manier: op de bonnefooi en zoveel mogelijk vrij staan of op een gratis camperplaats. En we zijn daarin eigenlijk bijzonder goed geslaagd (blog: Rondje IJsselmeer). Tijdens de eerste korte vakantie in NL hebben we van de 11 nachten slechts twee keer op een betaalde camperplaats gestaan (blog: Camperroute Rondje IJsselmeer). Tijdens onze tweede korte vakantie in NL hebben we van de 11 nachten alle nachten gratis gestaan (blog: Camperroute Gelderland - Overijssel - Drenthe), behalve het eerste weekend. We stonden weekend op een camping omdat mijn ouders daar met hun caravan stonden (blog: The VanLife we live).

vrij staan nederland camper vanlife
vrij staan in NL

Veilig op pad met de camper

Ons camperleven verliep dit jaar totaal anders dan gepland, maar we zijn dankbaar dat we een camper hebben en daardoor veilig op pad konden (blog: Camperleven in Coronatijd). Van begin mei tot oktober waren we vrijwel elk weekend op pad, wat een genot! In Duitsland bleven we in de NRW waar we vele leuke plekken bezochten. In Nederland zijn we in elke provincie geweest behalve in Zeeland. En uitgerekend in Zeeland hebben we een uitnodiging uitstaan van een van onze trouwe lezers daar met de camper te komen overnachten.... Dat gaan we goed maken in 2021! Totaal anders dan gepland, maar desondanks hebben we met volle teugen genoten van ons VanLife.

Corona-jaar 2020

Wat een ongewoon jaar was dit! Van vrijwel elk weekend geocache-events bezoeken, met cache-vrienden en/of Birre's Camper Friends op pad, waren we dit jaar op elkaar aangewezen. Samen op pad en samen onze bestemming bepalen en je niet laten leiden door de mega-events. Geen cache-vrienden, alleen elkaar. Samen de stress elke keer als er in NL een persconferentie was of in de NRW de corona-maatregelen afliepen en vervangen werden door nieuwe regels. Blijven de grenzen open? Kunnen we elkaar nog bezoeken? Het is goed gegaan, maar pffffffffft.....wat was het af en toe spannend....... En wat waren we blij dat we elkaar hadden en samen konden zijn! Een vreselijk periode voor mensen die geen partner hebben, zoals ik zovele jaren.

love bridge koeln geocaching happy
blij met elkaar! (love bridge Köln DE)

Dankbaarheid overheerst

Stress ja, maar de dankbaarheid overheerst. Dankbaar dat wij en onze naasten gezond gebleven zijn en blij dat we elkaar konden blijven zien. Het heeft ons ook wat opgeleverd. Ten eerste de wetenschap dat we ook dolgelukkig gebleven zijn in een jaar dat we echt op elkaar aangewezen waren. En ten tweede dat het ook in NL lukt met weinig financiële middelen te overnachten. Het is weliswaar wat meer gepuzzel, maar het gaat wel!

gratis camperplaats nederland overnachten vanlife
gratis CP in NL

Blog en website dankzij Corona

En last but not least: zonder Corona had deze blog (en website) misschien niet bestaan. In april zag het er namelijk naar uit dat wij niet meer konden reizen tussen NL en DE. Daardoor zouden wij elkaar niet meer kunnen zien en zouden wij zelfs onze 3-weekse vakantie zonder elkaar door moeten brengen. Wij besloten toen te gaan bloggen en schreven Liebe auf Distanz (liefde op afstand). Gelukkig kwam er al vlot een partnerregeling en zagen wij elkaar snel weer. Maar de blog is gebleven en inmiddels is het zelfs een echte website geworden met camper- en geocaching-tips.

liebe auf distanz campercaching vanlife geocaching
Liebe auf Distanz

Fijne jaarwisseling!

Rest ons nog jullie een fijne jaarwisseling te wensen. Wij hopen dat jullie deze door kunnen brengen met jullie naasten. Veel gezondheid voor het nieuwe jaar en wij duimen voor veel camperreizen en geocaching-events, maar vooral voor een onvergetelijk MEGA-event GC80301 Belgium Art Event in augustus 2021.

belgium art event geocaching mega event