vrijdag 18 oktober 2024

OMMETJES-JACHT (blog 18)

Hallo lieve vrienden, leuk dat jullie er weer bij zijn.

De vorige keer hebben jullie gelezen dat we veel werk aan onze nieuwe camper verricht hebben en er ook al diverse uitstapjes mee hebben gemaakt. Maar nu begint het echte genieten! We innen een prijs op de prachtige camperplaats Camper Ranch Otje, staan voor het kasteel van Doornenburg en beleven avonturen in Twello en Neede. Helaas moeten we ook weer een keertje terug met de camper naar Bakker.

Lees gauw verder, dan weet je wat we allemaal beleven en ook wat er mis was met de camper.

geocaching limburg
mooie geocache onderweg

20-08 As - Neer

Dan rijden we naar Neer in Limburg, naar Camper Ranch Otje. We komen aan op een prachtige CP waar je heerlijk buiten kunt zitten. Helaas zijn wij zo laat dat de dag al bijna voorbij is. Maar we genieten er toch nog even van en eten ook buiten. Maar inmiddels begint het weer om te slaan en direct na het eten ruimen we de stoelen weer op en gaan naar binnen. Niet veel later begint het inderdaad flink te regenen.

Ook duiken we nog even achter de PC. Dus er staat weer een nieuwe video op jullie te wachten. Veel plezier!

De CP is echt uitermate luxe. We kunnen hier lekker douchen, er staan een wasmachine en droger, er is een barretje met zelfbediening en het ziet er allemaal fantastisch uit. Normaal staan wij niet zo luxe zoals jullie weten. Waarom nu dan wel? We hadden meegedaan aan een prijsvraag van Camperclub Skeller en hadden een overnachting gewonnen. Allebei eentje! Dus we kunnen lekker 2 nachtjes blijven en genieten.

camper ranch otje
luxe camperplaats

21-08 Neer

Genoten hebben we helaas niet vannacht. We hebben echt mega slecht geslapen. Het is hier echt doodstil in de nacht. Althans….buiten.

Binnen zoemden de muggen rond onze oren echt vreselijk. En aangezien het behoorlijk regende, zat het dakluik dicht en was het echt heet. Ik kon helemaal niet slapen. Georg sliep 2 uurtjes en kon daarna ook niet meer slapen. Uiteindelijk is hij het bed uitgegaan om de klamboe op te hangen. En aangezien het inmiddels droog was ook het dakluik op een kiertje gezet. Daarna ging het iets beter, maar uitgerust zijn we niet als de wekker om 8 uur gaat. Terwijl we ons aankleden, vermoord ik 2 muggen. Later zie ik nog een dikke vliegen, maar ben helaas niet snel genoeg. Hoop dat we die later nog te pakken krijgen.

Na het ontbijt besluiten we eerste een wasje te draaien. We waren weer precies op de helft van onze kleding, dus dat is ongeveer 1 machine vol. Wassen lukt prima. Drogen wat minder. Het duurt echt erg lang en doordat er een automatische voeler inzit, slaat hij steeds af. Dan vindt hij de was droog (is bij ons thuis ook zo irritant). Het is al half 4 (!) als we klaar zijn.

In de tussentijd natuurlijk wel wat klusjes gedaan. En ook heel grappig: de groenteman kwam langs. Helaas hadden we net gisteren boodschappen gedaan.

Als de was droog is, stappen we snel nog even op de fiets. Opvouwen doen we later wel. Uiteindelijk maken we nog een heerlijke fietstocht langs diverse stadjes en de Maas. Ons doel was weer een Ommetje cache en dat is gelukt - met nog wat andere.

Rond etenstijd fietsen we terug naar de camper om wat warmere kleding aan te trekken. We gaan een hapje eten bij de buren, een camping. Daar hebben ze een schnitzel menu voor 10 euro, werd ons aangeraden door de beheerder hier. Maar eerst nog even naar het toilet. Laat ik daar nou weer een telefoon vinden met alles erop en eraan zoals pinpassen, rijbewijs en wat al niet meer. In polar had ik het niet vermeld, maar dat was gisteren in de AH ook al het geval. Ook met bankpassen en al. We hebben de beheerder geïnformeerd en zijn op pad gegaan.

Als we aankomen fietsen bij de camping ziet het er erg rustig uit. Gesloten! Shit, we verheugen ons echt al de hele dag op die schnitzel en nu nog koken heb ik echt geen zin in. Ik ga eens even googelen. Een dorp verderop een snackbar en een dorp terug een truckerscafé. Ik laat Georg kiezen. Terug! Het is een kilometer of 3 fietsen en al snel zien we een flink aantal auto’s en trucks staan. Dat belooft wat. Binnen blijken ze geen plek meer te hebben, dus we strijken buiten neer. Blij met de lange broek en truien. We kiezen het truckersmenu voor nog geen 20 euro voor 3 gangen en laten het ons smaken. Broccolisoep, cordonbleu met prei, salade en aardappeltjes of frietjes en een toetje. Het was echt prima en de bediening was top. We snappen wel waarom hier zoveel vrachtwagens staan. We horen dat ze hier ook mogen douchen en het toilet gebruiken mits ze een maaltijd nemen. Camperaars overigens ook!

Met ons buikje vol fietsen we terug naar de camper. Wat een mooi einde van deze lange wasdag.

eten camper
lekker!

22-08 Neer - Weiler Hohenholz - Kirchherten

Vandaag moeten we weer doorreizen. Jammer, we hadden graag nog meer van de omgeving gezien. We moeten pas eind van de middag weer in Duitsland zijn, dus we hebben nog wel even tijd voor een fietsrondje. We gaan deze keer met het fietspontje naar de overkant van de Maas en fietsen al cachend naar nog een Ommetje cache. Er staat een straf windje, maar desondanks is het een heerlijke fietstocht.

Precies op de geplande tijd (13 uur) zijn we weer bij de camper. We eten nog even wat, maken de camper klaar voor vertrek en zetten de fietsen erop. Ook legen we natuurlijk het toilet en het grijze water en vullen schoon water bij. Kunnen we er even tegen. Schoon water was nog niet helemaal leeg. We weten nu dat we er in elk geval 10 dagen mee uitkomen, best lang! Voor we wegrijden nemen we nog wat verse eitjes mee en dan is het op naar Duitsland.

Onze eerste stop daar is in Weiler Hohenholz, waar we een eventje georganiseerd hebben. Het duurt niet lang of de eerste geocachers komen aan. Leuke grap van een van hen - maar niet heus! - is om een grote trackable in het event te droppen. Shit, we hebben al zoveel dingen bij ons die er in Den Haag weer uit moeten, zitten we daar ook nog mee! Gelukkig snapt een andere (camperende) geocacher ons probleem en neemt het ding over. Pffffftttt….gelukkig! Het is weer erg gezellig en er wordt druk gepraat over een grote geoart die in de maak is. Op een gegeven moment druipen de meeste af om te gaan eten. Wij reizen ook weer door en laten de laatste 2 kletsende geocachers achter. Tot de volgende.

Aangekomen in Kirchherten maken we gauw onze maaltijd klaar, eten en wassen af. Georg zijn dochter en haar man komen vanavond op bezoek om de nieuwe camper te bekijken. Het wordt een gezellige avond en moe van het geklets duiken we rond half 11 onder onze klamboe. Slaap lekker.

fietsen pontje
voor we verder reizen
nog even een rondje met het pontje

23-08 Kirchherten - Doornenburg

Georg zijn afspraak is vlot voorbij en we houden nog even een rustige ochtend in en om de camper. Georg loopt weer een vuilophaalrondje. Voor elke 10 km die we met de camper rijden, pakt hij ergens 1 stuk vuilnis op en zorgt dat het in een vuilbak terecht komt. Leuk initiatief van hem, vindt je niet? We hebben al ruim 1000 km gereden, dus reken maar uit hoeveel stukjes vuil dat minder is….

Na de lunch vertrekken we weer. Eerst even langs Bergheim om te pinnen en dan weer naar Nederland. CP Doornenburg is ons doel. De weg erheen valt niet mee. Echt vele files, sommige behoorlijk lang. De eindtijd op onze navigatie schuift steeds verder naar achteren. Niet blij mee, want CP in NL zijn niet zo dik bezaaid dus ons streven is altijd een beetje tijdig aan te komen. Dat gaat vandaag niet meer lukken. Maar we hebben geluk. Er is nog genoeg plek.

We zoeken een mooi plekje - helaas wel wat scheef - en vinden het genoeg voor vandaag. Eten koken, eten, afwassen en nog even een stukje video monteren. Morgen gaan we de regio verkennen. We waren hier al eerder - en schreven er ook een uitgebreide blog over - maar er is vast nog wel meer te ontdekken hier in de omgeving.

camperplaats doornenburg
CP Doornenburg

24-08 Doornenburg

Wat een rotnacht! We hadden gehoopt zonder de klamboe te kunnen maar helaas. Dus er weer uit om dat rotding op te hangen. We liggen net weer, dan begint het te regen. Er weer uit om de luiken dicht te doen. Kort daarna moet ik er weer uit om te plassen. En dat gaat allemaal niet zo makkelijk met die klamboe! Tegen de ochtend moet Georg eruit om te plassen en er blijkt inmiddels een mug ín de klamboe te zitten, grrrrrr….

We starten de dag rustig in de camper. Het is ook een beetje regenachtig.

‘s Middags pakken we de fietsen en gaan erop uit. Maar eerst halen we even boodschapjes bij de Spar. We hebben een heerlijke fietstocht richting Fort Pannerden. Bij ons vorige bezoek was het gesloten; nu kunnen we wel binnen kijken. We lopen ook helemaal naar de punt van de landtong, ook een bijzonder locatie met aan de ene kant de Rijn en aan de aan de andere kant de Waal. Je kunt hier heerlijk wandelen in de uiterwaarden tussen de grote grazers. Wij hadden geluk, want we zagen zowel de Konikspaarden als de runderen. Nou ken ik aardige wat koeienrassen, maar van Rode Geuzen - zoals deze kennelijk heten - heb ik nog nooit gehoord. Weer wat geleerd.

Daarna fietsen we op het gemak weer richting de camper. Onderweg komen we nog langs een stalletje met peren, dus die nemen we mee en even later ook een aardbeienautomaat. Die wordt net gevuld en wat zien ze er heerlijk uit. Daarvan nemen we een bakje mee.

Gelukkig zijn we op tijd bij de camper want plotseling gaat het heel hard waaien. Gauw de achterdeuren dicht, die hadden we net open gezet omdat het zo benauwd is. Kort daarna breekt het onweer los en komt het met bakken uit de hemel. Het regent - met tussenpozen - de hele avond door en nog steeds als we naar bed gaan. Dat wordt lekker slapen met het getik op het dak - als de muggen ons met rust laten.

fort pannerden
Fort Pannerden

25-08 Doornenburg

Helaas niet dus. Weer een gebroken nacht want hoe ze het doen, weten we niet. Maar die rotmuggen zitten gewoon in de klamboe. Ik wordt wakker met een flinke bloedstreep op m’n wang. Zou ik er eentje vermoord hebben? Zo vreselijk irritant dat die dieren zich overdag niet laten zien zodat we ze uitroeien kunnen. Zo’n behoefte aan een goede nacht slaap!

Na de middag gaan we weer lekker met de fietsen op pad. Als het meezit, kunnen we vandaag 3 ommetje caches doen. Vooral de eerste blijkt echt super leuk. We hebben een pittige maar heerlijk fietstocht langs boomgaarden en over dijken en we nemen 2x het pontje. Er staat een straf windje en we moeten regelmatig de dijk op en af trappen. Maar we klagen niet want het is echt heerlijk weer. Wel wat frisser, maar het zonnetje schijnt bijna de hele tijd. Moe maar voldaan komen we eind van de dag bij de camper aan.

Daar wacht ons een domper: waterpomp doet het niet meer. Grrrrr….het zit niet echt mee zeg! Liever nu dan tijdens onze grote reis, maar toch balen we. Dat wordt koken met water uit de douche. Wat een geluk dat we die hebben!

De rest van de avond beleven we niet veel bijzonders. Gewoon een lekkere relaxte avond in onze heerlijke camper.

veerpont rijn
de Rijn overstappen

26-08 Doornenburg - Wenum-Wiesel

Vandaag gaan we deze plek verlaten, maar voordat we dat doen, lopen we nog een Adventure lab in en rond het kasteel. Echt een prachtig kasteel. En nu zo heerlijk rustig omdat de horeca gesloten is.

Na een laatste bezoek aan de Spar en een lunch met verse broodjes is het weer tijd door te reizen.

De reis brengt ons naar een andere locatie in Wenum-Wiesel dan we gewend zijn. Gewoon even wat anders uitproberen. We zijn hier omdat we morgen teruggaan naar Bakker voor diverse reparaties aan de camper.

Het is een lekker plekje aan het kanaal. Hier komen we de avond en nacht wel door!

kasteel doornenburg
Kasteel Doornenburg

27-08 Wenum-Wiesel

We staan bijtijds op, zodat we om 9 uur bij Bakker voor de deur staan. Het is echt schitterend buiten met die mist en de zon die net op komt. Ik start de motor en shit….oranje lampje van de motor brandt. Georg zegt: start eens opnieuw. Maar het blijft branden en er komt nu zelfs een melding in het display: zoek een garage op. Nou ja, dat kan er ook nog wel bij op het lijstje van Bakker.

Onze contactpersoon daar blijkt ziek, maar we worden opgewacht door een uitermate vriendelijke, Engels sprekende monteur. We leggen hem het lijstje voor en geven wat uitleg. Hij gaat direct aan de slag en wij drinken nog even een bakkie thee en koffie.

Aangezien het wel even gaat duren, gaan wij daarna op pad. We doen wat Adventure labs en geocaches richting Ommetje Epe. Jippie, weer een ommetje erbij. Terug doen we wat caches van een fietsrondje dat hier ligt waar we een paar jaar geleden al een groot deel van deden. Het stuk hier ontbrak ons nog. Das mooi, ronde nu bijna compleet. Eentje hebben we nog niet kunnen loggen, maar die ligt echt een eind weg.

Klokslag half 6 melden we ons - conform afspraak - bij Bakker. Het goede nieuws is dat het dakluik gefixt is (zaten een aantal scheuren in). Ook het lampje van de motor is uit. Maar….we hebben nog steeds geen water in de keuken. Daar is hij nog niet aan toe gekomen. En het electriciteitsklepje is nog steeds niet geleverd. Hij wil er morgen weer mee aan de slag. Gaat wel een paar uur duren. Balen, want wij hebben morgen een afspraak. Gaan we niet halen dus. Gelukkig blijkt - na even gebeld te hebben - dat die ook naar vrijdag kan. OK, morgen om 9 uur staan we weer voor de deur!

We verlaten Bakker en zoeken een plekje voor de nacht. Behoorlijk moe, want we zijn echt de hele dag in de benen geweest. Maar het was super leuk, het was prachtig weer en we zijn weer een flink aantal caches rijker. We hebben onze wachttijd goed besteed!

geocache vaassen
mooie cache in Vaassen

28-08 Wenum-Wiesel - Twello

Na een lekker rustige nacht zijn we vroeg op om naar Bakker ter rijden. Ik start de camper en shit … het lampje brandt weer. Langzamerhand een beetje de balen van al die dingetjes die er zijn met de camper. Ondanks ons vrije leven, komen we eigenlijk nergens toe. We hadden graag het noorden van NL willen bezoeken, maar elke keer is er weer wat. Nou ja, het is niet anders. Hopelijk is alles echt gefixed voor we naar Zuid-Europa afreizen.

De firma Bakker gaat aan de slag en wij doden onze tijd met geocaching. Ook geen straf want dit is mijn favoriete regio in NL. En het is schitterend weer. Net als we op z’n verst zijn midden in een trailtje belt Bakker. We kunnen de camper ophalen. Maar…..je raadt het al…..hij is niet klaar. We hebben weer water, maar het lampje van de motor brandt nog. Daarvoor moet een onderdeel besteld worden en dat kan wel een week gaan duren. Nee, het is niet gevaarlijk daarmee rond te blijven rijden.

Rond het middaguur zijn we weer terug bij Bakker. Weer een aantal geocaches rijker en Georg evenzoveel waymarks. Voordeel is dat we die ene gemiste cache van dat fietstrailtje wel hebben kunnen loggen.

We besluiten naar Twello te rijden. Vorige keer dat we daar stonden, hadden we geen tijd de omgeving te bekijken. Dat staat nu voor morgen op het programma. Vandaag doen we niets meer. Het is inmiddels rond 4 uur. Georg loopt nog wel even naar de Jumbo want het is echt bloedheet en hij heeft zin in een koud biertje. Neem dan voor mij ook maar lekker een kombucha mee!

Ondanks de hitte besluiten we toch ons geplande stampotje andijvie te maken. Het zweet gutst van me af en ik voel me vies, maar desondanks smaakt het overheerlijk! Het koelt in de avond helemaal niet af, dus nadat we ons gewassen hebben, zweten we alweer. Dat wordt een zwoel nachtje - in tegenstelling tot de laatste, die uitermate fris waren. Slaap lekker!

geocaching veluwe
cachen op de Veluwe

29-08 Twello

Het is echt een stuk drukker hier op de P dan vorige keer dat we er waren. Waarschijnlijk omdat de scholen weer begonnen zijn. Het vervelende is dat alle auto’s hier in de lengterichting langs de camper rijden. Gelukkig begint het pas rond 8 uur en wij waren er om 7 uur al uit. Kennelijk ouders die een kind naar school brengen, want kort daarna wordt het weer rustiger.

We besluiten de ochtend in de camper te blijven. Die is nu nog lekker koel. Rond het middaguur begint de temperatuur op te lopen. Ik haal wat broodjes bij de Jumbo, we eten wat en daarna gaan we op pad.

We willen het dorpje bekijken adh van een paar multies en een AL. Het is een gemoedelijk dorpje met veel horeca. De terrassen zitten aardig vol. Opvallend in het straatbeeld hier zijn de vele beelden van biggetjes, een herinnering aan de slachterijen hier destijds. De AL is leuk, maar de multies vallen een beetje tegen. Erg cryptisch omschreven, we snappen soms de vraag niet eens. Twee van de drie worden dan ook een DNF. Balen, want voor eentje moesten we echt een heel eind het dorp uit en die bleek niet te kloppen. En mijn benen voelden als lood na 2 zware dagen gisteren en eergisteren…..

Moe en bezweet komen we bij de camper aan. Gelukkig nog een lekker koud drankje in de koelkast staan! Even uitpuffen voor we gaan koken.

adventure lab twello
varkens in Twello

30-08 Twello - Lochem - Neede

Vandaag verlaten we Twello weer en reizen door naar Lochem om onze vrienden van Camperroutes te bezoeken. Zo blij dat het nu eindelijk gaat lukken. Afspraak ging al 2x niet door en een paar keer waren we in de regio maar hadden geen tijd. We worden allerhartelijkst ontvangen en de tijd vliegt voorbij met kletsen over van alles en nog wat maar natuurlijk vooral over reizen en campers. Wij bewonderen die van hen (die ze sinds gisteren hebben) en zij die van ons. We worden verwend met een overheerlijke lunch en hebben een uitermate gezellige tijd. Eind van de middag zeggen we elkaar weer gedag en wij vertrekken.

De reis gaat nogmaals naar Neede. Deze keer echt om de omgeving te verkennen. Het is een prima plekje zo bij de molen. Morgen lekker fietsen. We hadden gehoopt op een gratis plekje omdat het restaurant gesloten is. Maar in de avond komt er toch nog iemand geld ophalen. Eigenlijk beter, want na een kletsje blijkt dat de CP wel blijft bestaan en misschien zelfs iets uitgebreid wordt.

camperplaats neede molen
camperplaats bij de molen

31-08 Neede

De ochtend besteden we in en om de camper. We lopen alles nog een keertje door: zijn er nog spullen die eruit moeten/kunnen.  Van de week zijn we in Den Haag, dus dat is onze kans. We hebben toch weer een tas vol verzameld.

Daarna zit ik nog even achter de PC en Georg haalt de fietsen alvast van de drager en broodjes. We lunchen nog in de camper en dan gaan we op pad. We starten bij de molen waar we staan, daar ligt een cache en twee Adventure Labs. De molen draait en is open. We nemen even een kijkje binnen. Komt er een molenaar naar beneden, die gelijk enthousiast begint te vertellen over de molen. We mogen mee naar boven en we krijgen een heuse rondleiding. Leuk hoor. In deze molen hebben ze ook een stukje van glas gemaakt, zodat je echt kunt zien waar het graan binnenkomt en hoe het gemalen wordt. Er komt een man aan met zakken rogge, die hij hier zelf komt malen. Haha, wij zullen best stoffig geworden zijn, want die man ziet echt helemaal grijs.

Na dit leuke oponthoud fietsen we het dorp in, dat we verkennen met een Adventure lab. Erg leuk, want Neede heeft geen oud centrum, maar wel een paar markante oude gebouwen verspreid door het stadje die we zo mooi ontdekken. Ook zien we op 2 plaatsen grappige kabouterwoningen. We komen nog aan de praat met iemand die hier woont maar ook werkt. Ze is de hele dag alleen maar bezig met pakketjes uitdelen, van DHL, PostNL, noem maar op. En ze heeft er een beste boterham aan vertelde ze. Je moet maar op het idee komen…

Op de terugweg fietsen we nog even langs Appie en dan is het weer mooi geweest voor vandaag. Even lekker op het gemak een bakkie drinken.

molen neede rondleiding
rondleiding in de molen

01-09 Neede - Zeist

De ochtend hebben we besteedt aan camper uitmesten, nu de garage. Zo’n troep kan het nu toch nog niet zijn, denk je. Klopt, het is geen troep maar we zijn te zwaar. Dus we hebben alles door onze handen laten gaan om te beslissen wat we in Den Haag achterlaten. Een aardig zware tas al!

Daarna monteren we nog een stukje aan de video. Georg bakt broodjes op, we lunchen en dan gaan we weer op pad. Deze keer gaan we een lange fietstocht maken om 2 ommetjes te kunnen loggen. We rijden eerst naar Haaksbergen en dan naar Rekken. Een heerlijke fietstocht en goed gepland want op de terugweg hebben we de wind in de rug. Twee ommetjes rijker en diverse andere geocaches en waymarks. Leuk om de oudste dubbele watermolen van Nederland gezien te hebben. En die wagen met de uilen was ook echt schitterend. Een week geleden gebruikt voor het bloemencorso hier. Nu zijn het droogbloemen geworden maar desondanks is het geheel nog prachtig.

Terug bij de camper puffen we kort even uit en dan gaan we snel koken, want we moeten nog reizen. Spagetti Bolognese camper-stijl, heerlijk!

Daarna maken we de camper reisklaar en legen nog even de vuilwatertank en het toilet. De benzinetank gooien we vol, lekker goedkoop hier. En dan gaat het op naar Zeist.

We hebben onderweg nog twee tussenstops, maar daarover lezen jullie in de volgende blog.

TO BE CONTINUED...

watermolen haaksbergen
watermolen bij Haaksbergen

Onze avonturen leggen wij ook vast in vlogs op YouTube. Hier dus het uitgebreide verhaal; in onze vlogs (veel) meer beeld. Wij hopen natuurlijk dat jullie ook op YouTube van de partij zullen zijn!

Al onze overnachtingsplaatsen met omschrijving en foto's vinden jullie op de pagina Overnachtingen met de camper. De camperroutes die wij al eerder maakten, vind je hier.