zondag 13 oktober 2024

NA WEKEN WACHTEN... (blog 16)

De nieuwe camper is gekocht, maar het duurt nog even voordat we hem krijgen. Maar tot die tijd gaan we gewoon nog op avontuur met ons oude campertje.

Ook bezoeken we na vijf maanden reizen eindelijk ons huis in Den Haag. Maar wie ons kent weet dat we gauw weer op stap zijn. En dan is het na lang wachten zover....

Lees gauw verder!

geocaching vanlife nederland
Nederland is mooi!

08-07 Grottenherten

Het is flink druk onderweg richting Duitsland. Eerst zien we bij Arnhem al een dikke file, maar gelukkig de tegengestelde kant uit. Vervolgens moeten we er bij Venlo zelf aan geloven. Maar we vervelen ons niet, want we luisteren naar een leuke podcast van Snip en Snap (Geocaching Podcast) die - heel lief - ook reclame maken voor onze blog en YouTube kanaal.

In Georg zijn voormalige homezone vinden we vlot een plek waar we kunnen overnachten vanwaar hij morgen te voet naar zijn afspraak kan. Goed geregeld!

camper overnachten duitsland
overnachting ex homezone

09-07 Grottenherten - Brühl - Lechenich

Georg zijn afspraak is vlot voorbij en hij komt thuis met verse, nog warme broodjes. Lekker, eerst even ontbijten voor we reizen.

Vervolgens rijden we richting Brühl, waar we twee familiebezoeken afleggen. Wat een hoop afspraken in korte tijd, zijn we echt niet meer gewend hoor. Wel erg gezellig!

Dan gaat de reis weer door en wel naar Lechenich, waar we morgen weer een afspraak hebben. Georg weet hier een zaak waar je vroeger heel lekker gyros kon eten. Dat moeten we toch uittesten of dat nog steeds zo is? En jawel, dat kunnen we nu beamen!

Iets verderop vinden een apart plekje midden in het boerenland naast … een skatebaan. Een prima plek, mits de jeugd zich rustig houdt. Afwachten dus.

Er komt wel een skater, maar die doet z’n ding en hebben we totaal geen last van. Dit blijkt ook een plek te zijn waar je legaal grafitti mag spuiten en we zien een “artiest” aan de gang. Leuk om een keertje te zien.

Het is echt bloedheet. Er staat een krachtig wind, maar ook die is warm. Er wordt slecht weer voorspeld en dat zien we ook aankomen. Ineens voelen we de temperatuur kelderen. Lekker verfrissend, maar ik vertrouw het niet, dus ga naar buiten om onze achterklep dicht te doen. In de tussentijd maakt Georg de boel binnen klaar om het hefdak te kunnen laten zakken.

Goed dat we vlot gereageerd hebben, want al snel staat de bus te schudden van de wind en gaan de bomen als een gek tekeer. We staan er gelukkig niet vlak onder. Het onweer en de regen komen pas later. De wind is inmiddels gaan liggen. Prima, want dan kan het dak weer omhoog voordat we gaan slapen voor een beetje verkoeling. Het is nog erg warm in de camper. Volgens de buien-app is het ergste achter de rug, dus we gokken het erop. Slaap lekker.

eten in camper
lekker gyros - mmmmh!

10-07 Lechenich

Heerlijk geslapen hier, maar ik ben wel vroeg wakker. Het regent behoorlijk, dus ik draai me nog een keer lekker om en lees en doezel wat. Georg slaapt nog.

Tegen de tijd dat het licht wordt, is het droog en zijn we beiden wakker. Tijd om op te staan. Ik zie zelfs af en toe een stukje blauwe lucht. De temperatuur is gelukkig weer normaal zomers.

Na de lunch halen we de fietsen van de drager en rijden we Lechenich in om te cachen. Het blijkt een mooi oud stadje met een riviertje en twee oude poorten. Het was heerlijk weer om te fietsen, maar er zaten echt honderden onweersvliegjes in de lucht, die irritant kriebelen op armen, benen en gezicht. Wel komen er tussendoor 2 fikse buien naar beneden, maar we weten op tijd een schuilplek te vinden.

De middag eindigt bij onze vrienden die hier wonen en die we denk ik een jaar niet gezien hebben. Heel gezellig om weer even bij te kletsen. Na afloop fietsen we terug naar de camper, zetten de fietsen op de drager en zijn net op tijd binnen voor weer een bui - met een mooie regenboog! Het is een prima plek om te slapen, dus we blijven nog een nachtje en gaan morgen weer door.

geocaching duitsland
geocaching Erftstadt-Lechenich

11-07 Lechenich - Niederembt - Kirchherten

Voor we Lechenich echt verlaten, halen we nog even water bij het kerkhof. Daarna reizen we door naar Niederembt, waar vanmiddag ons event plaatsvindt.

Aldaar aangekomen ontbijten we eerst op het gemak en daarna is het tijd ons op te maken voor het event. We zijn de spullen nog aan het verzamelen - logboek, TB’s, versnapering - als de eersten zich al aan de camper melden. Het is nog geen tijd mensen en bovendien is het event bij de speeltuin en niet hier.

Wij lopen erheen; zij fietsen erheen. En al snel komt ook de rest aan en wordt het een gezellige boel. Diverse mensen pas geleden nog gezien, maar ook een aantal - voor mij - nieuwelingen. Leuk!

Het halve uurtje is snel voorbij en wij besluiten na afloop nog een paar caches te doen. Eentje was al een tijdje niet gevonden en leek weg. Maar zowaar, we vinden hem. En het is nog de originele cache-behuizing. Georg had destijds een STF op deze cache en staat nog in het logboek. Logdatum 2014!  Leuk hè?

Als we teruggekomen zijn bij de camper maken we hem klaar voor vertrek en reizen door naar onze volgende bestemming: Kirchherten, waar we een paar dagen geleden ook al waren.

Georg heeft hier weer een afspraak. Begin van de avond pas. Dus we blijven hier weer een nachtje slapen.

geocaching event duitsland
geocaching-event in Elsdorf-Niederembt

12-07 Kirchherten - Bedburg - Wickrath

De regen tikt op het dak als we wakker worden. De app belooft ook niet veel beters. Georg redt het tussen de buien door net even naar de bakker om de hoek om broodjes te halen, maar verder is het de hele dag echt baggerweer. Waar we 2 dagen geleden nog 34 graden hadden, hebben we nu 16 graden. Echt bizar.

In de middag rijden we naar Bedburg, waar we een gezellige middag hebben met vrienden die we al heel lang niet meer gezien hebben.

Vervolgens reizen we door tot de camperplaats van Wickrath, waar we al diverse keren overnacht hebben. Het is namelijk vlakbij Georg zijn werkgever. De avond en nacht brengen we hier door.

camperplaats duitsland
ganzen op de camperplaats

13-07 Wickrath - Zaltbommel

Brrrrr…. wat is het koud! Maar gelukkig droog. We verlaten vlot deze plek, want we willen in NL naar een CP die nogal geliefd is. Als we dan laat aankomen, hebben we zeker geen plek meer.

Het is een rit van anderhalf uur via een voor ons zeer bekende route want: alvast een flink stuk richting Den Haag. Onderweg krijgen we een paar echt pittige buien. Waar blijft de zomer?

Als we aankomen blijken we geluk te hebben: nog 1 plekje over! Snel installeren we de camper en maken eerst een ontbijt: honger! Veel is het niet, want de voorraad is echt op. Maar net genoeg om de magen te vullen. Maar we wisten al dat we hier vlak naast Appie zouden staan, dus dat komt helemaal goed.

Ondanks het feit dat er nog steeds regelmatig een bui naar beneden komt, besluiten we toch op pad te gaan. Volgens zeggen ligt hier een leuke multi: gootspoken. We komen langs allemaal figuren in de goten langs dakranden. Zo leuk, want als je het stadje gewoon als toerist bekijkt denk ik dat ze je niet opvallen! Het is sowieso echt een prachtig stadje dat een bezoek zeker waard is. We loggen nog een hele leuke tradi, een virtual en vele labcaches. De multi maken we niet helemaal af - we laten een deel ervan (met nog meer labcaches) voor morgen liggen. Dat was ook de bedoeling maar bovendien komt er heel zwarte lucht aanzetten.

Via Appie lopen terug naar de camper. De voorraad is weer aangevuld. Vandaag eten we spruitjes en haring, heel lang niet gegeten! De camperplaats staat nog steeds vol en wij zijn heel blij een plekje te hebben, zodat we hier een paar dagen kunnen blijven.

geocaching multi zaltbommel
geocaching-multi gootspoken

14-07 Zaltbommel

Heerlijk geslapen en het zonnetje schijnt als we wakker worden. In de ochtend doen we eerst wat in en om de camper en rond het middaguur gaan we op pad. We bekijken nu Zaltbommel buiten de stadsmuren en lopen dus veel door een park en een stukje in het oude centrum waar we gisteren nog niet waren. Het wordt weer een leuke wandeling. Qua caches hebben we het hier nu behoorlijk leeg, op 2 wat langere multies na, maar die bewaren we voor een volgende keer. Het is echt een mooi en gezellig stadje!

In de avond komen we leuk in contact met een bewoner van een zelfgebouwde Vantast: camperapollo. Heel leuk om een keer in zo’n Vantast te kijken, want wij hebben een keer een weekend bij de eigenaar van dat bedrijf gestaan met onze camper toen het net opgestart was. Super om te zien dat het een succes geworden is en deze mensen zo enthousiast zijn over hun camper.

Het was weer een erg leuke en afwisselende dag!

adventure lab zaltbommel
Zaltbommel - het stadje van Fiep Westendorp

15-07 Zaltbommel

Het is een mooie dag dus we pakken eindelijk de fietsen weer een keertje. Vandaag cachen we het “nieuwe” Zaltbommel leeg. Het wordt een heerlijke fietstocht met leuke caches, vooral de bonus van Fiep Westendorp is erg leuk en passend bij het thema. Ook loggen we een Ommetje Nederland cache. Een van onze missies als we in NL zijn is proberen die kaart in te kleuren. We hebben er nog heel wat te gaan!

Alweer een heerlijke dag en met mooi weer. Tegen de tijd dat we bij de camper terug zijn begint het wat te spetteren, dus dat hebben we goed gepland. We duiken vroeg ons bed in want mijn ogen vallen voor 10-en al dicht….

ommetje nederland geocache
weer een Ommetje Nederland cache gescoord

16-07 Zaltbommel - Den Haag

Wat een regen vannacht, niet normaal meer! Maar we staan gelukkig op met zon.  Na het ontbijt maken we de camper klaar om door te reizen naar onze volgende bestemming.

Een kleine week waren we in onze homezone Den Haag. En wat hebben we van deze tijd genoten. We waren zo druk als een klein baasje met diverse afspraken - zoals camper naar garage, onderhoud fietsen, BSR, maar ook heel veel gezelligheid met onze familie en vrienden. En natuurlijk moest tussendoor de was gedaan worden, de post bekeken en verwerkt en diverse pakketjes opgehaald worden. Verder hadden we nog een geocaching-event, dat druk bezocht werd en erg gezellig was. We hebben veel gefietst, maar ook nog een strandwandeling gemaakt. En last but not least hebben we Den Haag vrijwel leeg gecached. Onze tijd in onze homezone was maar beperkt - omdat we ook een afspraak in Zeist hebben staan - dus we hebben helaas niet iedereen kunnen zien. Dat houden we tegoed voor de volgende keer dat we er weer zijn. Ons huis staat er gelukkig nog, maar we zijn heel blij dat we weer met de camper op pad gaan.

geocaching den haag
Den Haag - mooie stad achter de duinen ...

22-07 Den Haag - Zeist - Laren

Ons bezoek aan Zeist duurde niet lang. Ik had een afspraak en Georg ging een rondje wandelen met nul founds, 1 DNF en een hoop waymarks.

Wat een heerlijke tijd hadden we in Laren. Het is een heerlijke CP en met de fiets kun je echt alle kanten uit. Wij hebben flink gefietst, want we hebben de GeoTour- en Ommetje-Nederland-caches gedaan die hier in de regio liggen. Behalve in Laren waren we in Blaricum, Huizen en Hilversum. Wat een mooie regio hier. Uiteraard deden we ook andere caches die we tegenkwamen onderweg. Dat waren echt vele Adventure Labs, maar ook diverse favo-caches van CO HEWO, echt een aanrader! We hebben het erg getroffen met het weer en we troffen ook nog eens heel gezellige buren!

geocaching kabouter
de kabouter vertelt ons waar de cache ligt ...

29-07 Den Haag

We zijn weer even in DH om wat spullen op te halen. Een paar dingen thuis en wat bij mijn ouders. We treffen daar alleen mijn moeder aan en kletsen gezellig even bij. En natuurlijk genieten we van een heerlijk warme douche. De avond brengen we door bij vrienden met gezellig eten en een spelletje. En dan de laatste nacht….

30-07 Den Haag - Wenum-Wiesel

En dan is het zover! We kunnen - eindelijk - de camper ophalen. Hij staat ons al glimmend aan te kijken als we het terrein oprijden. We krijgen een uitgebreide uitleg hoe alles functioneert. En hij is nog mooier dan in m’n herinnering. Echt zo blij mee!

Dan moet ons ouwe trouwe campertje nog leeg. Jeeeeemig, wat daar allemaal uitkomt. Het is echt niet te geloven. Het past zelfs bijna niet en het wordt een grote chaos. Komt natuurlijk ook omdat er nu dingen in liggen die er weer uit moeten, zoals jerrycans, fietsendrager en wat al niet meer.

We laten de chaos de chaos en rijden het terrein af, trots als een pauw met deze mooie aanwinst. Aan Georg de eer het eerste stuk te rijden. Niet ver, want we proberen nog gauw een gasfles te scoren, die werd niet meegeleverd. Het is 10 voor zes, maar zonder gas kunnen we niet koken en hebben we geen koelkast. Maar dat lukt gelukkig nog net.

Pffffftttt doodmoe van alle emoties, de reis, het ompakken, etc. We besluiten nogmaals een patatje te eten, op dezelfde plek als we de aankoop destijds gevierd hebben. We ploffen neer op het terras en nemen even onze rust. Want we moeten straks nog aan de bak. Het is zo’n rotzooi in de camper dat we er niet eens in slapen kunnen. Dus we rijden naar het stekkie van vorige keer - op 5 minuten afstand - en proberen orde in de chaos te scheppen. En jippie, deze 5 minuten mocht ik rijden.  Alle georganiseerd te krijgen valt nog niet mee, want in 1 grote kast moeten eerst planken ingebouwd worden. Maar goed, rond half 12 zijn we zo ver dat we ons bed in kunnen duiken. Moe maar voldaan. De eerste nacht in onze nieuwe aanwinst in een groot bed. Wel nog met de oude kleine topper maar desondanks is het heerlijk.

nieuwe camper
het is zover

TO BE CONTINUED...

Onze avonturen leggen wij ook vast in vlogs op YouTube. Hier dus het uitgebreide verhaal; in onze vlogs (veel) meer beeld. Wij hopen natuurlijk dat jullie ook op YouTube van de partij zullen zijn!

Al onze overnachtingsplaatsen met omschrijving en foto's vinden jullie op de pagina Overnachtingen met de camper. De camperroutes die wij al eerder maakten, vind je hier.