woensdag 29 maart 2023

81-matrix vol! (DE maart 2023)

Eindelijk heb ik mijn 81-matrix vol! Dat mag ook wel eens met ruim 13.000 geocaches gevonden en na bijna 8 jaar cachen...... In deze blog lezen jullie welke D-/T-waarde ik nog nodig had en met welke geocache ik mijn grid vol heb gekregen. Uiteraard lichten we ook toe hoe je je raster kunt vinden én hoe je de caches kunt vinden met de waardes die je nog nodig hebt. En we maakten er een filmpje bij.

81-matrix geocaching
nog 1 en hij is vol

Wat is een 81-matrix,  -grid of -raster?

Ben je niet - geheel - bekend met het begrip 81-matrix, grid of raster,  lees dan eerst onze blog T5-ers in alle facetten even. Daarin leggen we de begrippen uit en weet je ook gelijk wat D- en T-waardes zijn. En ken je natuurlijk de T5 in zijn vele facetten;-)

Hoe lang duurt het om je 81-matrix vol te krijgen?

Die blog over T5-ers is uit februari 2021. Toen miste ik nog twee geocaches voor mijn matrix. Het heeft nog ruim twee jaar geduurd voordat het zover was,  maar het is nu dus eindelijk gelukt: mijn grid is vol! Diverse geocachers zullen mij nu natuurlijk uitlachen, want er zijn cachers die maken hun matrix in 1 dag vol. Eerlijk is eerlijk, ook GEOrg lacht mij een beetje uit hoor, hij heeft zijn matrix al 10 keer vol (tradi, mysterie en gecombineerd)! Ik ben niet zo van de statistieken, cachen moet vooral leuk zijn en als mijn matrix dan langzamerhand gevuld wordt, prima. Voor statistieken moet je meer bij GEOrg zijn, lees zijn blog Cachen, cachen, cachen ... maar eens! Vandaar dat hij zijn grid al vele keren vol heeft. Regelmatig wordt er bij grote events (mega, giga) een hele 81-matrix aan nieuwe geocaches uitgebracht, soms compleet in één cachesoort, bijvoorbeeld letterbox-hybrides

Waar vind je je 81-grid en de caches om deze vol te krijgen?

Dat kan via geocaching.com:

  • log in op de website van geocaching.com
  • ga naar je profiel
  • kies in de linker kolom voor Statistieken
  • scroll naar beneden totdat je bij je 81-raster komt ("Moeilijkheid en terrein van caches die ik gevonden heb")
  • klik onder het raster op "Vul je raster" en voilà: met de geocaches die getoond worden kun je je matrix vol krijgen.

Raster en caches om hem vol te krijgen via Project-GC

Een andere methode is via Project-GC:

  • ga naar Project-GC en log in met je geocaching-account
  • ga naar de tab My Profile stats
  • scroll naar beneden tot je bij de Difficulty / Terrain chart aankomt
  • daar kun je precies zien welke D-/T-waarde er nog ontbreekt om je matrix te vullen.
  • vlak daaronder staat de tekst: Find geocaches for your missing D/T combinations ... -> klik daar op DT Matrix
  • klik vervolgens rechtsonder op "Filter" (je hoeft verder niets in te vullen) en voilà!

Je kunt hier ook kijken naar je matrix per cache-type. Klik dan rechtsboven het raster op "Type: All".

81-grid vullen
klik op DT Matrix

Hoe kreeg ik mijn 81-matrix vol?

Met deze methode hebben we uiteindelijk toch maar even gekeken welke geocache ik nodig had om mijn grid vol te krijgen. Anders duurt het misschien nog twee jaar, hahaha. Ik had een D5/T3,5 nodig en laat die nou toevallig bij GEOrg in zijn homezone liggen. En.....hij had hem al gelogd, waardoor we ook zeker wisten dat ik niet in een boom moest klimmen waar ik niet in kon komen of iets dergelijks. Dus op een zonnige vrijdagmiddag ontmoetten GEOrg en ik elkaar onderaan de Sophienhöhe om de multi GC9MKPX Manch einer wird wiederkommen müssen te doen. En ja, eerlijk is eerlijk, als GEOrg niet al wat informatie had gehad, had ook ik terug moeten komen ("wiederkommen müssen").

geocaching 81-raster
een ander soort mijlpalen bij de Sophienhöhe


Grid vullen met een D5/T3,5 multi mét NFC-techniek

Leuk is dat deze multi met een NFC begint. Nee, niet met 1, maar zelfs met 2! Wij hadden helaas wat problemen met het uitlezen ervan. Wij vinden het altijd leuk een geocache te vinden met NFC of soortgelijke technieken, omdat we daar al eens een blog over schreven (Geocaching met NFC, Chirp & Co. (RFID, QR-code, bar-code)). De CO van deze multi heeft diverse caches in het veld liggen met NFC.

81 matrix of grid
oude Romeinse weg

Dank aan de CO én GEOrg

Ik heb erg veel plezier gehad om - met wat hulp van de CO én GEOrg - met deze multi mijn matrix eindelijk vol te kunnen krijgen. Dank aan jullie beiden voor een leuke middag.

En jullie?

Na het schrijven van deze blog ben ik natuurlijk uitermate nieuwsgierig naar jullie matrix! Heb je hem al vol of kijk je er eigenlijk niet naar? Of ben je een stuk fanatieker dan ik en heb je je grid al heel vaak vol? Dan ben ik natuurlijk heel nieuwsgierig hoe vaak en hoe je dat gedaan hebt. Laat vooral een reactie achter onder de blog!

Gerelateerde blogs

Meest gelezen blogs afgelopen jaar

2 opmerkingen:

  1. Leuke blog weer, hoor! Heb onze matrix nog lang niet vol! Heb het niet zo op sommige caches. Moet wel leuk blijven. Neem geen hengel of ladder mee bv.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja precies, moet wel leuk blijven, vandaar dat het bij mij zo lang duurde, haha!!! Wij doen heel af en toe een hengel of ladder, maar daar blijft het bij. Geen hele rondes hengelcaches.

      Verwijderen

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe reacties? Zet dan hierboven het vinkje bij "Melding sturen" aan.