woensdag 10 maart 2021

Woodies en het verzamelen ervan (februari 2021)

woodies verzamelen mijn eerste woodie
ruim 3 jaar geleden...

Op FB kwam de herinnering voorbij aan het laten maken van mijn eerste eigen woodie. Dat leek me een mooie gelegenheid eens wat te vertellen over dit aspect van geocaching, want zoals GEOrg al schreef in een eerdere blog (zie 'Hengelen met een poetshulp'), heeft geocaching vele gezichten.


Wat zijn woodies


Allereerst even voor de niet-geocachers onder jullie: wat zijn woodies (of wooden coins)? Het zijn houten ronde schijfjes (een soort munten) die je kunt verzamelen. Op die woodies laten geocachers een eigen ontwerp printen of graveren, waardoor het echt een verzamelobject wordt.

Woodies in een gereedschapsdoos



woodies gereedschapsdoos ruilen verzamelen
gereedschapsdoos
Ze worden uitgedeeld als geocachers elkaar ontmoeten of op events als herinnering aan dat event. Sommigen laten ze in geocaches achter, zodat een volgende cacher hem kan vinden en meenemen (maar dat wordt volgens mij steeds zeldzamer). Er zijn echter vele geocachers die ze veel actiever sparen en ruilen. Ze ruilen hun eigen woodies uit tegen die van anderen. Of ze ruilen de dubbele. Op de grotere events is er vaak een tafel gereserveerd waar deze verzamelaars elkaar kunnen ontmoeten om te ruilen. Dus wees op een event niet verbaasd als je een groepje mensen ziet zitten met gereedschapsdozen. Dat zijn de echte verzamelaars! Die bewaren zo hun eigen en hun dubbele wooden coins.


Eerste woodie tijdens Ede's Cache Event

woodies verzamellijst ophangen verzamelen
verzamellijst

Er is ook een website waar de meeste woodies en hun eigenaren op staan, namelijk CWG Kolekce. Daar kun je bijhouden welke je al hebt en daar kun je ook met anderen ruilen. Velen hangen thuis hun collectie op in een lijst. Erg leuk, want er zitten de meest creatieve tussen. Er kleven ook vaak mooie herinneringen aan (aan iemand de je ontmoet hebt of een event waar je geweest bent). Ik weet bijvoorbeeld nog precies bij welk event ik mijn eerste woodie kreeg, namelijk bij het Ede's Cache Event in 2016.  En in 2017 ging ik mee met een geocachinggroepsreis en kreeg ik er eentje van vele deelnemers aan deze reis. Ze zitten allemaal in een mooie lijst die bij mij in het kleinste kamertje hangt😉



En wij zelf? Wij hebben elk ook twee woodies van onszelf en we hebben ze ook ingelijst. Maar echt heel actieve verzamelaars en ruilers zijn wij niet.


Woodies GeoKars



Op mijn eerste woodie staat mijn logo: het paardenhoofd met mijn nickname en woonplaats, de meeste van jullie kennen dat logo wel. Voor mij een mooie herinnering aan 'het verleden'. Ik heb bijna mijn gehele leven paarden gehad en zeer actief in de wedstrijdsport (dressuur) gereden. Dit logo is gemaakt van een foto van mijn laatste paard Cassy. De paardensport heb ik achter mij gelaten en ik ben gaan geocachen en reizen met de camper. Maar de mooie herinnering aan mijn paardentijd blijft.

woodie logo GeoKars
logo GeoKars
woodie GeoKars TB-race
winnaar 2 TB-races

De tweede woodie is een herinnering aan twee TB-races waaraan ik in 2016 heb meegedaan. Beide TB's kwamen als winnaar uit de strijd: de ene met ruim 160.305 km's en de andere met 99.807 km's in 1 jaar tijd! 

Weet je niet wat een TB is? Blijf onze blog volgen, want ook daarover komt een blog post!

Woodies GEOrg


GEOrg zijn woodies hebben beide het thema GEOrg unterwegs (onderweg), passend bij zijn events (ook daarover meer in een volgende blog). De ene woodie heeft geen enkele uitleg nodig, want daarop staat natuurlijk ....... een camper! Aan de andere zit een verhaal vast. Zijn geocache-vriend krollenbol zei altijd gekscherend: koop toch eens normale campingstoelen! Want GEOrg zit altijd op een klapstoeltje. Natuurlijk heeft GEOrg ook gewone stoelen, maar hij vindt die klapstoeltjes gewoon lekker. Dus elke keer als deze heren elkaar tegenkwamen, kwam de grap over de klapstoel ter sprake. Dus je raadt het al ...... op deze woodie staat een klapstoel. Dat is echt al jaren geleden, maar GEOrg zijn klapstoel reist nog steeds met hem mee, tegenwoordig in de VW.


woodie georgcaching camper
GEOrg unterwegs
woodie georgcaching klapstoel camper
klapstoel















En jouw verhaal?


Dit was ons verhaal over deze mooie houten munten. Wij zijn natuurlijk heel benieuwd naar jouw verhaal. Leuk als je dat met ons deelt!

P.S. Om jullie vragen voor te zijn: nee wij ruilen geen woodies per post, alleen als we jullie persoonlijk treffen. Een van onze volgers kwam met een zeer creatieve oplossing en boodt ons een weekendje overnachten met de camper aan in ruil voor woodies. Kijk, daar houden wij van dit soort acties! Daarvan maken wij natuurlijk graag gebruik.




woodie verzameling ruilen woodies
zo veel......?
woodies geokars en georgcaching
onze woodies


















woodies-rond-birrescamperfriends
meestal rond ...
woodies birrescamperfriends vierkant
... maar niet altijd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe reacties? Zet dan hierboven het vinkje bij "Melding sturen" aan.