woensdag 3 maart 2021

Camperroute Bretagne met overnachtingsplaatsen en geocaches (FR 05-2019)

Onze eerste grote vakantie samen ging naar Bretagne, een grote wens van GeoKars, waarmee ik van harte instemde. Het was ook een test of de kleine camperbus voor een grote reis volstaat of dat we daarvoor liever de grote camper gebruiken. En bovendien was het voor ons de eerste keer dat we zo lang samen waren.

camperreis bretagne campercaching lemontstmichel
onze camper naast de Mt. St. Michel (dag 2)

Eerste grote reis is baanbrekend

Op dat moment blogden we helaas nog niet, daarom wordt dit niet een heel uitgebreide blog over Bretagne en onze vakantie. Eerst volgt een foto-impressie van deze - voor ons toch echt baanbrekende - reis. Daaronder hebben we de route met onze highlights zo goed mogelijk op een rijtje gezet. En vervolgens treft u een link aan naar de kaart met al onze overnachtingsplaatsen en camperroutes, zo ook deze. Wij zijn natuurlijk campercachers, maar deze reis hebben de geocaches onze route niet bepaald. Wel hebben we natuurlijk wat geocaches gezocht als we ergens waren. We noemen er een aantal in de route, maar lang niet allemaal.

Onze camperroute door Bretagne

Dag 1 Bedburg / Den Haag - Carvin
Vertrek uit Bedburg, respectievelijk Den Haag. Mijn auto hebben we op een veilige plek in België achtergelaten en we zijn samen met de camper verder gereisd. Onze eerste overnachting was net in Frankrijk, namelijk in Carvin.

Dag 2 Carvin - Le Mont-Saint-Michel
Na een goede nachtrust reden we door tot vlak voor Bretagne. Onze volgende stop was namelijk nog net in Normandië bij Le Mont-Saint-Michel. We vonden hier een prachtige overnachtingsplek met zicht op dat welbekende eiland.

Dag 3 Le Mont-Saint-Michel
Op de fiets richting Le Mont-Saint-Michel, waar we de dag doorbrachten met de toerist én geocacher uithangen!

Dag 4 Le Mont-Saint-Michel - Le Minihic (Rothéneuf)
Na nog een nacht op deze prachtige plek vertrokken we richting Rothéneuf. De gebeeldhouwde rotsen hier zijn echt een bezoek waard. Mocht je geen toegang willen betalen, doe dan vooral de geocache hier (GC26H38), dan vind je ook een prachtig voorbeeld. We overnachtten net ten zuiden hiervan, een prachtige plek vlak aan het strand.

Dag 5 Le Minihic - La Flourie (Saint-Malo)
We reden door naar Saint-Malo en parkeerden de camper vlak voor het oude stadje.Vervolgens stapten we op de fiets en bezichtigden zo de prachtige oude stadsmuren en de mooie haven! Het doet haast subtropisch aan met al die palmbomen. Aan het eind van de dag weer terug richting de camper en door naar de volgende overnachting. Deze keer iets ten zuiden van Saint-Malo. La Flourie, alweer zo'n prachtige plek. De toegangsweg ernaar toe is niet echt geschikt voor grote campers.

Dag 6 La Flourie - Plévenon (Fort La Latte)
Wij reden richting Fort La Latte, bezochten onderweg een oude molen en hadden een lekkere picknick. Bij Fort La Latte aangekomen maakten we (alweer) een wandeling. Daarna ging het richting Plévenon, waar we op een officiële camperplaats overnacht hebben.

Dag 7 Plévenon (Cap Fréhel)
Deze keer bij Cap Fréhel een prachtig wandeling gemaakt en uiteraard hebben wij ook geocaches gezocht. 's Nachts sliepen we op dezelfde camperplaats.

Dag 8 Plévenon - Ploumanac'h
We reden door richting Ploumanac'h, waar we overnachtten op een zeer bijzondere locatie in een (voormalige) steengroeve.

Dag 9 Ploumanac'h (roze granietkust)
Een dag om de omgeving hier te verkennen en de was te doen bij een nabijgelegen camping. Hier is namelijk de zeer bekende roze granietkust. Echt een bezoek en wandeling waard! Hier kun je ook prachtig zien hoeveel verschil er is tussen eb en vloed (en hoe scheef de scheepjes liggen bij eb). En hier aten wij onze eerste crèpes en galettes. We sliepen weer in de steengroeve.

Dag 10 Ploumanac'h - Saint-Hernot (Pont de Terenez, Crozon)
Via de bijzondere brug Pont de Terenez reden we verder richting Presqu`île de Crozon. We vonden daar de mooiste overnachtingsplaats van onze hele vakantie. Midden in de natuur en in twee richtingen kon je de zee zien. Achteraf gezien, hadden we hier graag nog een dag gebleven, want er ligt ook een prachtige wandeling mét geocaches (GC5KNDJ is er eentje van). Maar wij hadden andere plannen.

Dag 11 Saint-Hernot - Ménez Hom (Pointe de Pen-Hir, Pen Hat)
We reden nog verder naar het westen richting Pointe de Pen-Hir en Pen Hat, waar we twee prachtige wandelingen maakten. Weer zo heel anders dan de roze granietkust hier, heel ruig met prachtige steile kliffen. Aan het eind van de dag reden we naar Ménez Hom, waar we op de parkeerplaats bovenop de berg overnacht hebben.

Dag 12 Ménez Hom (Sainte-Marie du Menze-Hom)
Heel slecht weer, veel regen, dus wij bleven nog een dag. Wel hebben we even water gehaald beneden in Sainte-Marie du Menez-Hom. We bezochten daar ook het kerkje, echt prachtig! Weer terug de berg op voor weer een overnachting, maar nu midden in de natuur.

Dag 13 Ménez Hom - Tréogat (Pointe du Van, Pointe du Raz)
Verder richting Pointe du Van voor een korte wandeling (wel zeer de moeite waard!). En vervolgens richting Pointe du Raz, waar we niet uitstapten (veel regen en betaald parkeren). We overnachtten in Tréogat.

Dag 14 Tréogat - Treffiagat (Penmarc'h, Guilvinec)
We reden eerst richting Penmarc'h, waar we de vuurtoren en het kleine haventje bekeken. Vervolgens door richting het vissersstadje Guilvinec, dat we uitgebreid bekeken. Daarna gingen we door naar onze overnachtingsplaats daar vlakbij, in Treffiagat.

Dag 15 Treffiagat - Névez (Concarneau)
We reden richting Concarneau, waar we op ons gemak rondliepen. Het oude centrum ligt als een schiereiland in de zee, omringd door vestingmuren. Zeer bijzonder, echt een aanrader. De volgende overnachtingsplaats was in Névez. Alweer zo'n fantastische plek, vlak aan het strand (met toiletten!).

Dag 16 Névez - Belz (Île de Saint-Cado)
De camping in Belz, was ons volgende doel. Het was tijd weer een keertje te wassen en douchen. Het was heerlijk weer, dus deze keer was de was wel vlot droog! 's Avonds maakten we nog een mooie wandeling over Île de Saint-Cado.

Dag 17 Belz - La Chapelle-Caro (Kerzerho, Malestroit)
Eerst bezochten we in de nabije omgeving wat menhirs (o.a. bij Kerzerho, GC72WD0). Vervolgens reden we van de kust weg richting Malestroit, dat we eerst bezochten. Een klein, oud stadje met vakwerkhuizen en een prachtige kerk. Vervolgens door naar onze overnachtingsplek in La Chapelle Caro. Klein, maar fijn langs het kanaal en direct aan een fietspad over een oude spoorbaan.

Dag 18 La Chapelle-Caro
Heerlijk, een dagje fietsen en geocachen met prachtig weer en een picknick onderweg. Nogmaals op dezelfde plek overnacht (en een ree gezien!).

Dag 19 La Chapelle-Caro - Paimpont (Campénéac, Trecesson, Forêt de Brocéliande)
De volgende dag gingen we richting Forêt de Brocéliande voor een wandeling. Onderweg stopten we kort in het leuke dorpje Campénéac en ook in Trecesson, waar we het kasteeltje aldaar bekeken. De wandeling (GC7WKN0) was afwisselend en avontuurlijk, met een paar beekjes die je over moest steken. Onze overnachting was een mooi en rustig plekje tussen de weilanden in Paimpont, maar we weten helaas de exacte coördinaten niet meer.

Dag 20 Paimpont - Monteneuf (Tréhorenteuc)
We zagen steeds borden richting "De gouden vallei" en werden nieuwsgierig. Dus wij gingen erheen (richting Tréhorenteuc met de earth cache GC7DPBY) en liepen een flinke tocht. We troffen een gouden boom aan en een waterval. En een heel bergachtig gebied met veel bijzondere rotspartijen van geologische waarde. Dat was een leuk en onverwachts uitstapje! Daarna reden we door richting Monteneuf en bekeken daar de menhirs. We sliepen hier ook.

Dag 21 Monteneuf - Mercillé-Robert (La Roche-aux-Fées)
Onze volgende stop was La Roche-aux-Fées, waar we de dolmen (een soort hunebed) bezichtigden. Daarna ging het naar Mercillé-Robert. Een heerlijk rustige overnachtingsplek aan een meer. Wij verkenden het dorp (aan de overkant gelegen) nog even te voet.

Dag 22 Mercillé-Robert - Jumièges (Pont de Normandie)
Richting huis, we verlieten Bretagne en reden langs de bekende Pont de Normandie. Ja, we reden langs, want wij namen verderop het pontje richting Jumièges, waar we met uitzicht op het oude kasteel overnachtten op een officiële camperplaats. 's Avonds liepen we nog even een rondje om het kasteel.

Dag 23 Jumièges - Pecq
We verlieten helaas ook Frankrijk en kwamen op onze laatste overnachtingsplaats aan in Pecq (B), geen slecht plekje voor de laatste nacht! Aan een meertje, volop kwakende kikkers. Toen we aankwamen was dat nog romantisch; 's nachts kon GeoKars er niet van slapen;-)

Dag 24 Pecq - Bedburg / Den Haag
Ik trof mijn auto veilig aan waar ik hem achter gelaten had en we namen helaas afscheid van elkaar. GeoKars reed met de camper door naar Den Haag; ik met de auto naar Bedburg. Tot volgend weekend, schatje!

Overnachtingen met de camper in Bretagne

Op deze pagina vind je een kaart met al onze overnachtingsplaatsen, ook deze in Bretagne. Wil je de route zelf zien? Klik dan eerst op grotere kaart weergeven (rechtsboven in de kaart). Zet vervolgens de vinkjes Bretagne Part 1 t/m 3 aan (onder "overnachtingen DNF").

Dankwoord

Onze speciale dank gaat uit naar onze vrienden Loes & Mike Bisschops van CamperRoutes.nl. Wij hebben veel tips & ideeën gehaald uit hun mooie en zeer praktische gids Met de CAMPER door FRANKRIJK, Normandië & Bretagne.

camperroute bretagne campercaching
Rothéneuf (dag 4)

camperroute bretagne geocaching
roze granietkust (dag 9)

mooiste overnachtingsplaats (dag 10)

camperroute bretagne geocaches
Pointe de Pen-Hir (dag 11)

camperroute bretagne geocaching
happy koppel Pointe du Van (dag 13)

1. Ha Anne Mieke, niks te danken. Leuk blog en leuk dat we een beetje hebben kunnen bijdragen aan jullie eerste grote reis samen door Bretagne. Hopelijk volgen voot jullie nog veel meer mooie camperreizen samen! Wij hebben destijds ook echt genoten van de reis door Normandië en Bretagne! Tot gauw, Mike & Loes