zaterdag 31 december 2022

2022 - wat een gek jaar (december 2022)

Het jaar 2022 liep voor ons heel anders dan verwacht. Aan de ene kant hadden we veel tijd met elkaar maar aan de andere kant waren we soms heel ver van elkaar. Hoogtepunten en dieptepunten wisselden elkaar af, het "gewoon" bestaat bijna niet meer. Lees in onze blog hoe 2022 voor ons was.

campercaching 2022 ziek
2022 - wat een gek jaar

Voordat het begint


Eigenlijk moet ik met eind oktober 2021 beginnen: de tijd dat ik ziek werd. Problemen op het werk, met mijn scheiding en de corona-beperkingen maken me heel moe en lusteloos, ik heb geen kracht meer en moet veel huilen. De artsen zeggen: depressie en overwerkt, zoiets als een burn-out. Werken ging niet meer en ik sliep veel, vaak tot in de middag. Het beetje tijd tot zonsondergang dat overbleef zijn GeoKars en ik veel buiten geweest: geocaching, waymarking, ... Ook waren we vaak bij onze (schoon-)ouders op bezoek. Alles wat me niet aan mijn problemen liet denken, was goed! Midden december kreeg ik corona en het volgende probleem diende zich aan: hoe krijg je als buitenlander een coronabewijs zonder burgerservicenummer (BSN)? Het duurde tot midden januari voordat ik een (Duits) coronabewijs had. Kerst en Oud & Nieuw hebben we met z'n tweetjes doorgebracht.

geocachen gouda
afleiding doet goed, geocachen in Gouda


Happy New Year - begin van het jaar


Het nieuwe jaar was begonnen en ik was nog steeds ziek. Inmiddels ben ik al drie maanden bij GeoKars en we zijn alleen voor doktersbezoeken naar Duitsland geweest. Deze reizen combineren we vaak met ontmoetingen met mijn familie, waarna we weer teruggaan naar Den Haag.
In februari krijg ik een brief dat mijn "Reha" doorgaat. Reha is een revalidatie om weer terug naar je gewone leven te kunnen, om weer te werken... De Reha start eind maart in een kliniek in Geldern, een stadje vlak aan de grens met Nederland in de buurt van Arcen.

geocachen eifel
met GEOrg zijn familie in de Eifel

Gelderland-kliniek


En toen was het zover! Vijf maanden hebben we kunnen samenwonen - een mooie test voor de tijd na mijn baan. Maar nu moeten we afscheid nemen. Hoe gaat het nu verder? Er mag vanwege Corona geen bezoek in de kliniek komen en het is nog vroeg in het jaar, veel te koud voor de camper. Wij houden niet van Vanlife in de winter, lees deze blog maar eens. Maar elkaar twee maanden niet zien vinden we nog erger! Dus we doen een test. Ja het is koud maar de liefde houdt ons warm. We ontmoeten elkaar elk weekend en het werd steeds warmer. De beperkingen van de kliniek maken ons creatief. Bijvoorbeeld moest ik voor elke lunch naar de kliniek komen, dus vraag ik aan of ik wekelijks mag vasten op zaterdag. Dat kan, dus de hele dag voor ons! Yeah!!!

vanlife winter
koud in de camper, maar liefde houdt warm

Mijn laatste dag in de Gelderland-kliniek was op 18 mei en ik werd 's ochtends door mijn schatje verrast: met bloemen stond ze voor de deur - wat lief van haar! 

ontslag gelderland kliniek
ontslagen uit de kliniek

Tussen kliniek en kantoor


Met de werkgever, de kliniek, het pensioenfonds en mij was afgesproken dat ik vanaf 13 juni weer zou gaan beginnen met werken. De eerste week 2 uur per dag, de tweede en derde week 4 uur per dag en daarna een week met 6 uur per dag op kantoor voordat ik weer gewoon fulltime zou werken. Tot die tijd had ik nog wat bezoeken bij artsen maar ook veel vrije tijd. Waarom dan niet lekker weg gaan? Dus we zijn op pad gegaan! België, Luxemburg en noordoost Frankrijk.

camper klaar vertrek
de camper wordt klaargemaakt voor vertrek

Voelt als vakantie


Eindelijk weer onderweg! Niet ver weg, maar gewoon lekker samen zijn en geen beperkingen, niemand die dagelijks iets van mij/ons wil. We genieten ervan! Direct de eerste dag zijn we vertrokken. Weg! Weg, weg, weg!!! We kwamen tot Eupen en hebben de nacht aan het stuwmeer gestaan. Volgende stops waren o.a. Roetgen (DE) met een wandeling bij een dierenpark en mijn 22.000e geocache, Malmedy (BE) met een stadswandeling en GeoKars haar 12.000e geocache,  Klein Zwitserland (LU) met de Schiessentümpel (de hoogste waterval van LU), de wandeling door de Teufelsschlucht (een 30 meter diepe bergkloof), de multi Marios Stoneworld wat een avontuur, Saarschleife (DE) (de meest bekende rivierloop van DE), Schengen (LU), Sierck-les-Bains (FR) met een stadswandeling en slapen bij een burg, Cattenom (FR) met herdenkingsgebouwen uit de oorlog. Daarna gingen we eerst terug naar Bedburg voor een doktersbezoek en vervolgens weer naar Frankrijk. De regio bij Longwy (FR) en Torgny (BE) - de zuidelijkste stad van België - waren de bestemmingen voor dit tweede deel van onze reis.


camperplaats eupen
eerste nacht bij het stuwmeer van Eupen (DE)

Weer op kantoor


Heb je ooit voor slechts twee uur op kantoor gezeten nadat je maanden ziek was? Dan doe je niets! Je hebt gesprekken met je baas, praat met collega's en kijkt e-mails. De hele week; werken is dat niet! Met vier uur begint het er een beetje op te lijken; met zes uur nog meer. Maar dan begint ook weer de stress, je krijgt van je baas extra werk, je moet nieuwe programma's leren kennen, ... Het werd moeilijk, maar ik red het (tot nu toe)! De 4 weken gaan voorbij en het werd zomer. Alle vakantiedagen voor dit jaar heb ik nog staan en die willen we graag in de zomer opnemen. Dat lukt: vanaf 6 augustus vier weken vakantie, daarna twee weken werken en dan nog een keer twee weken vrij!

werk revalidatie
weer aan het werk!

Sinds ik weer aan het werk ben, zijn we als vanouds in de weekenden met de camper onderweg en soms bij een event. Het mega-event Geodoorn is een van de hoogtepunten omdat het voor ons - en voor vele anderen - het eerste grote event sinds de Corona-beperkingen is.

megaevent geodoorn
genieten tijdens het Mega GeoDoorn

Vier weken vakantie


Vier weken vakantie - lang geleden dat ik zoiets had! Wat doen we? Naar Frankrijk in augustus (als het er warm is en de Fransen zelf op vakantie zijn) of naar Denemarken (koeler, maar plat zoals Nederland)? We beslissen naar de Jura in Frankrijk te gaan. Eenmaal daar aangekomen, verplaatsen we alleen maar kleine stukjes, we doen rustig aan! We wandelen veel - om te fietsen is het meestal niet geschikt (te bergachtig) -, we zoeken geocaches en genieten van de natuur. Als we doorreizen, is dat soms maar 20 kilometer, maar we zien dan toch weer iets nieuws.

vanlife jura
schaduw opzoeken want het is HEET!


De eerste dag zijn we tot Thionville gereden met het mooie Fort de Guentrange en daarna door naar Besançon de stad van de klokkenmakers en de gigantische citadel. Vanaf daar zijn we met kleine stapjes verder de bergen in gegaan: Ornans, Salins-les-Bains, Arbois, Poligny, Baume-les-Messieurs, Clairvaux-les-Lacs, Saint-Claude tot Mijoux waar we naar de grote en de kleine Montrond zijn gewandeld. Daarna zijn we de grens overgestoken naar Zwitserland, hebben daar een paar geocaches gezocht (de eerste cache voor GeoKars in Zwitserland) en zijn daarna weer teruggegaan naar Frankrijk. Vanaf daar ging het in grotere stappen weer huiswaarts. Wel stopten we nog in de Elzas, hadden een mooie wandeling naar de Grand Ballon, bezochten het pittoreske Kaysersberg en ontmoetten in een wijnveld een wijnboer en mochten de wijn zelfs proeven. Daarna is de vakantie helaas voorbij en zijn we weer thuis, ieder in zijn eigen homezone.

geocaching montrond
top van de Montrond bereikt
(op de achtergrond meer van Genève)

Twee weken werken


Ook nu start ik weer rustig op kantoor, twee weken werken en dan weer vakantie! Dat zal ik toch wel halen?!? Donderdagavond is er een event in Kamp Lintfort waar we graag heen willen, dus ik neem de vrijdag ook nog vrij ... 

geocaching kamp lintfort
Kamp Lintfort, het begin van een mijn-weekend

Weer vakantie


Na "slow travelling" in Frankrijk met heel veel mooi weer hadden we dit keer een heel andere vakantie: het wordt plotseling koud en soms regenachtig en we zijn elk weekend op diverse events.

geocaching in de regen
regen!

Na Kamp Lintfort was het Giga in Essen de volgende stap. Op dit soort grote events ontmoet je vele bekende en onbekende geocachers, kan je met lackeys van het HQ in Seattle kletsen of je kunt je vragen kwijt bij reviewers: over aanleggen van nieuwe geocaches of events of ... Nadat het CITO op zondag letterlijk in het water was gevallen, zijn wij richting zuid-oost België gereden. Daar wilden we nog wat geocaches van jolivu zoeken. Wij waren daar al twee keer eerder en hun geocaches zijn echt geweldig (meer info in deze blog). Het tweede weekend zijn we in de buurt van Bouillon geweest - 3 events stonden daar op onze planning. Het derde en tevens laatste weekend begon al op woensdag met ons eigen eventje. En daarna begonnen vanaf donderdag de 5 dagen geo-gekte van het mega-event KGB2 in Lommel. Maar wij wilden zondag nog naar Braamt....

geocaching event Bouillon
een van de geocaching-events in Bouillon (BE)

"Durststrecke" (periode van ontberingen)


Daarna start een lange tijd zonder vakantie: alleen 1 dagje vrij met Sinterklaas en dan pas weer eentje in maart 2023. Er kwamen ook geen camper-weekenden meer: verjaardagen, een begrafenis, ziekenhuisbezoeken en natuurlijk Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw, maar ook het koude weer hielden ons van het camperen af. Geocachen deden we in deze periode evenmin veel. Maar we hebben wel een CCE-Event gehouden en twee LAB-Adventures klaar gemaakt. Beide liggen in Nederland, eentje in Scheveningen en eentje in Den Haag.

sinterklaas den haag
Sinterklaas in Den Haag

Wat nog een groot verandering in ons leven brengt is dat ik (GEOrg) in december eindelijk gescheiden ben, een ander soort van "Durststrecke" komt daarmee teneinde. 

echtscheiding
eindelijk gescheiden!

Happy New Year!


Nu is het tijd om jullie een fijn nieuwjaar te wensen, zoals jullie het willen, rustig of met veel actie. In ieder geval met gezondheid en veel lol! Voor mij (GEOrg) wordt het het laatste jaar werken, 15 december 2023 is mijn laatste werkdag. En daarna ... :-)

oranje vlag
en daarna ... op naar ...

[wordt vervolgd]

geocaching saarschleife
Saarschleife
vanlife jura frankrijk
VanLife is geweldig
geocaching frankrijk
weinig water door de droogte
vanlife park4night
weer zo'n mooie spot
geocaches zoeken
waar ligt de geocache
giga event essen
het GIGA-even in Essen (DE)
vanlife geocaching jura
Source de Lison (FR)
mega-event kgb lommel
het mega-event KGB1 in Lommel (BE)














3 opmerkingen:

  1. Wat een jaar voor jullie zeg. Met hoogtepunten en dieptepunten. Wat een verhaal om dat allemaal zomaar hier te delen met iedereen. We wensen jullie een goed 2023 toe met veel vrije weekenden en vakanties zodat jullie elkaar kunnen ontmoeten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook van mij de beste wensen voor 2023. Ik hoop dat ook wij elkaar gauw kunnen ontmoeten.
      Groetjes,
      GEOrg

      Verwijderen
  2. Dankjewel! Wij wensen jullie ook heel veel geluk, gezondheid en reisplezier toe voor 2023.

    BeantwoordenVerwijderen

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe reacties? Zet dan hierboven het vinkje bij "Melding sturen" aan.