woensdag 7 oktober 2020

Camperroute Gelderland - Overijssel - Drenthe (NL september 2020)

DE ROUTE

Dag 1 Den Haag - Epe

We vertrokken samen uit Den Haag en reden richting Epe en onze vakantie begint deze keer op een camping. Zeer tegen onze gewoontes in, ik weet het! Mijn ouders waren namelijk ook op rondreis door Nederland en stonden in Epe en wij wilden de eerste paar dagen van onze vakantie graag met hen doorbrengen. Vandaar deze keuze. We kwamen aan in de regen, maar al gauw werd het even droog en GEOrg en ik trokken er samen op uit om een kleine geocache-multi vlakbij de camping te doen: Rondje Majuba (onderaan de blog tref je meer informatie aan over het geocachen tijdens deze reis). We waren net op tijd klaar voor het weer ging regenen! Daarna gezellig met mijn ouders geborreld, gegeten en koffie/thee gedronken en vervolgens onze eigen camper opgezocht. Inmiddels was het droog geworden en we keken nog even naar de prachtige sterrenhemel. Dat beloofde een koude nacht te worden (en dat werd het ook!).

met mijn ouders onder de luifel

Dag 2 Epe

Op dag twee hadden wij de geocache-multi Het Verscholen Dorp op het oog. Hij ligt richting Vierhouten, een stukje fietsen, maar dat past prima, want dan kunnen mijn ouders aansluiten. Dat zijn niet zulke geocache-fans, maar vinden een stukje fietsen zeker wel leuk! Dus wij fietsten met z'n vieren die kant uit en aten in Het Verscholen Dorp op een bankje ons lunchpakket op. Daarna scheidden onze wegen zich: zij fietsten door richting Vierhouten en wij gingen de multi doen. Wat mooi dat een deel van dit dorp herbouwd is en dat je zo een indruk krijgt hoe zo’n 80-100 onderduikers hier in de Tweede Wereldoorlog hebben geleefd. Heel jammer dat ze ontdekt zijn en acht van hen het niet overleefd hebben. Het merendeel (80) wist gelukkig te ontkomen.

Het Verscholen Dorp

Terug fietsten wij via Gortel en we pikten onderweg nog een paar geocaches mee. Rij vooral even langs de ijswagen in Gortel! Dit is al sinds 1960 de thuishaven van het bekende Rozeboom's ijs: 23 ambachtelijke smaken schepijs en het mooiste uitzicht van Gortel! We hadden een prachtige fietstocht met onderweg maar een paar spatjes regen en zelfs nog een tijdje zon. Aangekomen op de camping bleken mijn ouders al terug en we brachten de rest van de middag en een deel van de avond gezellig met elkaar door.

de heide bij Gortel

Dag 3 Epe

Een rustige ochtend was ingepland, zodat we wat bloggen konden en bedenken waar we de volgende dag heen zouden gaan. Deze vakantie was nog minder voorbereid dan de vorige! Rond het middaguur hadden we afgesproken met mijn ouders om pannenkoeken te gaan eten in De Ossenstal. Dit is een uniek gelegen restaurant midden in het bos, waar je heel gemakkelijk heen kunt fietsen vanaf de camping (neem het leuke `kronkelweggetje` schuin naar links vanaf N52°22.368 E005°57.585, het staat bij ons niet op de kaart).

pannekoeken eten bij De Ossenstal

De Ossenstal is een pannenkoekenrestaurant (met nog een paar andere dingen op de kaart) dat al tientallen jaren een speciaal soort pannenkoek op de kaart heeft staan dat nergens anders verkrijgbaar is: de Ossenstalpannenkoek - luchtig, krokant, kruimelig en wel 3 cm hoog. Natuurlijk moest die geprobeerd worden door GEOrg en wel heel Nederlands: met spek en stroop. Spek én stróóp, zei hij (en keek vies….). Maar GEOrg probeert altijd alles en gaf eerlijk toe: het smaakte met stroop nog beter dan zonder! En ook mijn ouders genoten zichtbaar: zij kwamen hier als kind al met school dus voor hen was dit pure nostalgie.

Ossenstalpannenkoek

Na de pannenkoek splitsten onze wegen zich. Mijn ouders gingen naar de camping; wij gingen nog een tijdje geocachen. Na afloop sloten wij onze laatste avond in Epe af met een gezamenlijke borrel. Morgen vertrekken wij naar een nieuwe omgeving; zij blijven hier nog een tijdje.

Dag 4 Epe - Havelterberg (Staphorst, Rouveen)

De laatste nacht in Epe kregen we nog een cadeautje: vlak voor we naar bed gingen, hoorden we heel duidelijk de herten burlen. Wat een machtig geluid! En wat geweldig om in je bed in de camper te liggen en dat geluid overduidelijk te kunnen horen door het tentdoek van het hefdak. Ook toen we `s nachts nog even wakker waren om te plassen, hoorden we het weer luid en duidelijk! En mijn vader vertelde later dat hij ook de wilde zwijnen gehoord had. Wij hoorden die niet, maar het verbaast me niets, want de dagen ervoor hadden we al overal verse sporen van de zwijnen gezien. Wat was dat gaaf om dat burlen nog even mee te krijgen de laatste nacht!

herten burlen hoor je op de camping

Na ons ontbijt namen we afscheid van mijn ouders en vertrokken richting Staphorst. We bewonderden daar het Staphorster Stipwerk (mijn moeder heeft al jaren een voetenstoof en een melkbus hiermee thuis staan!)  en de karakteristieke boerderijen met de helder blauw en groen geschilderde luiken die hier zo typerend zijn. Rij vooral even richting Rouveen, want langs deze weg zijn vele prachtige boerderijen te bewonderen! Helaas een fiets-onvriendelijke weg….

karakteristieke boerderijen

Let ook op de levensboom boven vele voordeuren. Dit gietijzeren ornament is de brenger van geluk (maar wordt tegenwoordig ook anti-inbraak ingezet). Er is ook een Staphorster Museum (N52°38.780 E006°12.439, wij waren daar niet). In Volendam hadden we gehoopt klederdracht „in het wild” te zien, maar helaas. Hier rekenden we er daardoor niet meer op. Maar hier zagen we wel een dame „in het wild” in prachtige klederdracht op een bijpassend versierde fiets, schitterend! Het is overigens verboden dit - zonder toestemming - te fotograferen!

levensboom

Vervolgens reden wij door naar de Havelterberg, waar we een overnachtingsplek zochten en vlot vonden. We liepen nog een klein rondje en bekeken de toren die hier nog staat op de voormalige Amerikaanse basis. En langzamerhand maken wij ons op voor de nacht.

toren voormalige luchtmachtbasis

Dag 5 Havelterberg (Darp, Havelte, Holtingerveld, Kallenkote, Steenwijk (evt. Giethoorn))

Vandaag hadden wij twee dingen op het programma staan: hunebedden en een bijzonder kerkje en we maakten daar een mooie fietstocht van. Eerst via Darp en Havelte naar de hunebedden (N52°47.551 E006°13.086). Er zijn er nog 54 in Nederland en hier liggen er twee vlak naast elkaar. Ze zijn zo’n 5.000 jaar oud en een van de twee is de twee na grootste van Nederland (zo’n 18 meter lang).

een van de tweeling

U kunt van hieruit een prachtige wandeling maken, waarbij u ook langs de grafheuvels bovenop de Havelterberg komt (loop richting het uitzichtpunt). Deze dateren uit een latere periode (500 v. Chr.). Tijdens deze wandeling komt u langs vele bomkraters uit de Tweede Wereldoorlog. Er zijn er hier meer dan 2.500; op dit gebied zijn meer bommen gegooid dan op Rotterdam!

bomkrater

Zet uw wandeling voort richting N52°47.209 E006°13.433 waar de schaapskooi is en even verderop het vlinderparadijs (bij de schaapskooi waren wij wel; het vlinderparadijs niet). Overdag zijn de Drentse Heideschapen meestal op de heide. Wij hoopten ze later nog tegen te komen en dat lukte zowaar! Vervolg de wandeling langs het smalspoor (ook een restant uit WOII) en even verderop langs diverse restanten van hangars. Het is een prachtige en afwisselend wandeling van zo’n 3 kilometer. Natuur en cultuurhistorie gaan hier hand in hand. In de poelen van de bomkraters leven nu kikkers en salamanders; daar waar de bommenwerpers stonden, groeien nu orchideeën.

oude treinstellen op het smalspoor

Teruggekomen bij de fietsen aten wij onze boterhammen op en vervolgenden onze weg over de hei van het Holtingerveld linksom en gingen daarna richting Kallenkote. Wij kwamen eerst langs Dierenpark Taman Indonesia (N52°48.267 E006°11.223), waar je ook Indonesich kunt eten en een winkeltje hebt (wij gingen daar niet naar binnen). En vervolgens kwamen we aan bij ons tweede doel van vandaag: het kleinste kerkje van Nederland! Het is zo’n 4 bij 6 meter en openbaar toegankelijk. Het is niet aan een bepaalde religie gebonden en de geocachers kunnen de cache IN de kerk vinden! Je komt er via het erf van De Maargies Hoeve (N52°47.424 E006°09.689) en het is absoluut een bezoek waard!

geocache-logboek verstopt IN de kerk

Vervolgens fietsten wij onder de A32 door, over het spoor via de buitenwijken van Steenwijk weer terug naar de camper en kwamen daar moe maar voldaan aan.

Vanaf onze overnachtingsplaats kun je ook heel goed naar Giethoorn fietsen. Wij doen dat niet, want daar ging onze vorige camperroute al langs.

Dag 6 Havelterberg - Meppel (Diever)

Vandaag hadden wij een echte geocache-dag ingepland. Wij reden met de camper naar Diever om daar het Rondje Diever te fietsen. Onze blog hierover is inmiddels online. Parkeren kan je uitstekend bij N52°51.817 E006°19.374. Vanaf hier fiets (of loop) je heel gemakkelijk het bos of het dorp in. De niet-geocacher kan hier ook zijn hart ophalen met wandelen en/of fietsen, want het Drents-Friese Wold is een prachtig gebied! Het is een Nationaal park en is een van de grootste natuurgebieden van Nederland (6.000 hectare bos, heide, stuifzand en beekdalgraslanden). Uit ervaring weet ik dat je hier ook fantastisch kunt paardrijden, want op deze manier heb ik dit gebied jaren geleden leren kennen!

het Drents-Friese Wold is prachtig

Je kunt hier nog een hunebed bezichtigen en wel op N52°51.527 E006°19.861. Tevens is de steenkist hier vlakbij het vermelden waard (N52°51.573 E006°20.036). Steenkisten zijn - net als hunebedden - ook graven uit de periode van de trechterbekercultuur waarin verscheidene mensen werden bijgezet. Ze worden dan ook wel miniatuur-hunebed genoemd. Het geocacher-rondje komt langs beide bezienswaardigheden. Mocht je er als niet-geocacher langskomen en je bent nieuwsgierig naar wat wij geocachers zoal zoeken, kijk dan eens achter het informatiebordje van de steenkist. Daar vind je een leuk voorbeeld van een geocache.

het hunebed bij Diever

Aan het einde van de dag vulden wij water bij in Diever en haalden er brood en rauwkost (meer eten hadden we nog niet nodig) en daarna vertrokken wij richting Meppel.

Dag 7 Meppel (Baarlo (evt. Zwartsluis, Staphorst, Weerribben-Wieden))

Het werd al weer een geocache-dag voor ons! Wij fietsten vanaf de camperplaats richting Baarlo en terug. Een mooie fietstocht over rustige, boeren landweggetjes op de heenweg parallel aan het Meppelerdiep. In Baarlo is een rustpunt bij N52°39.835 E006°06.332. Je kunt hier zelf je elektrische fiets opladen (en er staat een koelkast, maar bij ons was die leeg).

geocache gevonden bij het rustpunt

Graag hadden wij Zwartsluis en het centrum van Meppel zelf nog even bezichtigd, maar het ontbrak ons helaas aan tijd daarvoor. Wel bekeken we in Meppel Molen de Weert, een achtkantige stellingmolen uit 1807 op een stenen onderstuk. Deze molen is zeker een bezoek waard. Vanuit deze overnachtingsplaats kun je ook prima fietsen richting Giethoorn (zie onze vorige blog), Staphorst of Nationaal Park Weerribben-Wieden (het grootste aaneengesloten laagveenmoeras van Noordwest-Europa). We hadden hier graag nog een dag doorgebracht, maar voor morgen hebben we andere plannen.

Molen de Weert

Wij hebben trouwens tijdens deze fietstocht wel 4-5 keer vrouwen in de klederdracht van deze regio gezien, zo leuk!

Dag 8 Meppel - Didam

Na het ontbijt zijn wij vertrokken richting Didam. Vandaag en komende dag(en) staan geheel in het teken van geocachen. In deze regio (Didam en Loil) liggen namelijk zeer bijzondere geocaches. Wil je daarover meer weten, scroll dan even naar beneden naar het hoofdstuk GEOCACHES. Vandaag deden we er al een paar (en hadden ook al een DNF…..). Ik verheug me nu al op morgen op ‚de rest’!

Didam (en Loil), bekend van de bijzondere geocaches

Ook voor de niet-geocacher is het goed toeven in Didam. Je kunt hier prachtig wandelen en fietsen rond het meer De Nevelhorst en ten noordwesten daarvan.

Dag 9 Didam (Greffelkamp, Loil)

Al weer een geocache-dag voor ons! Wij fietsten richting Greffelkamp, daarna richting Loil om vervolgens via Didam weer naar de camper terug te rijden. Een heerlijk fietstocht met afwisselende en soms moeilijke geocaches. Wat een heerlijke dag!

heerlijke fietsen (en picknicken) hier

Ten noordoosten van Loil ligt ook een prachtig wandelgebied: Het Ommetje Loil. Er is een parkeerplaats op N51°57.142 E006°09.149 en daar staat ook een informatiebord over dit (wandel)gebied. Er zijn diverse routes uitgezet, variërend van 4-10 kilometer. Vele van deze routes gaan over particulier terrein, daarom zijn honden niet toegestaan.

Dag 10 Didam - Doornenburg (Kasteel Doornenburg, Sterreschans, Fort Pannerden)

Het werd weer tijd om te vertrekken na twee nachtjes ongestoord maar eigenlijk illegaal verblijven in Didam. Het plan was richting Tolkamer en Spijk te gaan, niet zo ver weg en we hadden een tip gekregen dat daar leuke geocaches liggen. We vonden daar echter geen gratis camperplaats (er zijn daar wel betaalde camperplaatsen). Dus besloten we iets verder door te reizen richting Doornenburg (want Duitsland mochten we niet in, maar daarover verderop meer). Maar niet nadat we eerst water gehaald hadden en nog wat inkopen gedaan hadden.

Aangekomen in Doornenburg hebben we eerst gezellig samen in de camper geluncht en daarna nog een rondje gefietst. Wat een prachtige fiets- en wandelomgeving is het hier! Het heet hier De Gelderse Poort en hier komt een groot deel van het Nederlandse rivierenwater het land in. De Rijn splitst zich hier in de Waal en het Pannerdensch Kanaal (verderop Nederrijn) dus het is heel waterrijk met veel uiterwaarden waar grote grazers lopen. En er zijn hier diverse veerpontjes, waarvan sommige alleen voor fietsers/voetgangers toegankelijk zijn. Klik hier voor wandel- en fietsroutes (de wandelroute komt langs de camperplaats).

de uiterwaarden

Vanuit de camper hebben wij uitzicht op Kasteel Doornenburg, dus daar begon onze fietstocht. De Doornenburg is het enige kasteel in Nederland met een nog oorspronkelijke middeleeuwse voorburcht en het werd in de 13e eeuw gebouwd. Het is echt een schitterend kasteel met een stoere hoofdburcht, kantelen, hoektorens en een gracht. Het heeft ook een prachtige kruidentuin én een horecagelegenheid.

kasteel Doornenburg

Vervolgens fietsten we richting het gehuchtje Sterreschans, dat gebouwd is op resten van een stervormig fort: De Sterreschans. De splitsing van de Rijn verschoof herhaaldelijk in de loop van de eeuwen; de verdedigingswerken verschoven mee. Dit fort werd gebouwd bij de toenmalige splitsing.

Even verderop ligt dan ook Fort Pannerden, uit een latere periode. Het is het meest oostelijke steunpunt van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Het lijkt van afstand een grote molshoop, maar het fort bestaat maar liefst uit drie bouwlagen en 124 ruimtes! Loop ook eens naar de achterkant van het fort en je hebt een prachtig uitzicht op al het water dat hier langs deze landpunt stroomt. Het fort heeft ook een horecagelegenheid (ook buiten aan het water) en een fietsoplaadpunt.

Fort Pannerden

Naast het fort is ook een uniek wandelgebied: de Klompenwaard, waar zelfs bevers leven! De grote grazers die hier lopen (Konikpaarden en Rode Geuzen (runderen)) doen zich hier tegoed aan de planten en wijken bij hoog water uit naar hoger gelegen gebieden. Ook de flora hier is zeer bijzonder.

Klompenwaard

Wij fietsten daarna verder over de dijk langs de Waal en stopten onderweg nog voor een korte wandeling. Vervolgens gingen we terug richting Doornenburg en zochten de camper weer op. Wat een prachtige omgeving. Bijna jammer dat we voor morgen al andere plannen hebben.

korte wandeling

Nog een paar tips voor deze regio (wij waren er zelf dus niet):

Ook loopt de LiberationRoute hier langs Doornenburg. Doornenburg was heel lang frontgebied na de Slag om Arnhem en bijna geen gebouw bleef onbeschadigd.

Dag 11 Doornenburg - Heerlen (Spijk)

Zoals gezegd hadden wij Tolkamer en Spijk op het programma, alweer een echte geocache-dag. Die kant uit konden we heel handig komen via het pontje Sterreschans - Pannerden. Theoretisch had je ook naar Tolkamer kunnen fietsen, het is niet ver weg. Maar wat een pech: daar aangekomen werd het pontje net uit de vaart genomen 'vanwege onderhoud'. Dat werd dus echt een heel eind omrijden, erg jammer! Gelukkig waren wij niet met de fiets maar met de camper.

Wij parkeerden tussen Tolkamer en Spijk bij N51°51.390 E006°07.479 en stapten daar op de fiets. Misschien een onlogische plek om te starten, maar het was die dag erg warm en wij hadden het advies gekregen Diep in de sh*t als een van de eerste caches te doen, omdat het daar erg warm kan worden in de zon. Over de fantastische geocache-dag die we hier beleefden schreven we een separate blog, klik hier voor deze blog..

Wij hebben hier niet veel gefietst, maar ook hier is het een prachtige fietsomgeving. Tevens loopt het Pieterpad (Braamt - Milligen 24 km) hierlangs, dus ook de wandelaar kan hier zijn hart ophalen. Speciaal voor de langeafstandswandelaars is er een 'uitblaashuisje' aangelegd, waar je uitstekend even kunt pauzeren (ook de fietser is welkom uiteraard!). Een bezoek waard is ook de zuivelboerderij Hof zum Walde, waar ze streekproducten verkopen en heerlijk ijs volgens GEOrg. Meer informatie over deze regio treft u aan bij het toeristisch informatiepunt 't Gelders Eiland in Tolkamer.

Pieterpad

Aan het einde van de dag vertrokken wij richting Heerlen, zodat ik de volgende dag niet al te ver hoefde te rijden om GEOrg thuis af te zetten. Ik moest immers ook nog terug naar Den Haag!

Dag 12 Heerlen - Bedburg - Den Haag (Hoensbroek)

Na het ontbijt hebben we nog net even twee uurtjes tijd voor een klein rondje door Hoensbroek. De Brunssummerheide is niet zo heel geschikt om te fietsen weten wij uit ervaring (zie onze eerdere blogen GEOrg kan beter nog niet al te veel lopen (alhoewel het steeds beter gaat!). Maar eigenlijk kan je beter de hei oplopen dan door Hoensbroek fietsen, want die hei is echt prachtig

rondje door Hoensbroek

En daarna zit het er weer op helaas. Fietsen weer op de drager en richting Bedburg. Eén van de twee fietsen afgeladen, de helft van de vuile was eruit en het allerergste: mijn schatje eruit! Op naar Den Haag en helaas weer tot volgend weekend 250 kilometer tussen ons in. Maar het was geweldig! We hebben er optimaal van genoten en we hebben - op het begin én de ijskoude nachten na - fantastisch weer gehad!

OVERNACHTINGEN

dag 1) N52°21.847 E005°57.530 Epe

We begonnen heel luxe op Vakantiepark De Jagerstee (EUR 20,00 per nacht met ACSI-kortingskaart in het naseizoen, stroom en douches zijn inclusief). Een groot vakantiepark met camping, camperveld, supermarkt, restaurant, fietsoplaadpunt. Je fietst of loopt direct het bos in en ook het centrum van Epe is op fietsafstand.

dag 2) Zie dag 1).

dag 3) Zie dag 1).

dag 4) N52°46.597 E006°11.219 Havelterberg

Je mag hier (op het moment van schrijven) vrij overnachten (parkeren en slapen) (Gemeente Meppel en Westerveld). Het is een kleine parkeerplaats zonder voorzieningen, waar ook een enkele lange camper terecht kan. Er is zon en schaduw en je staat direct naast een natuurgebied (voormalige Amerikaanse basis en militair oefenterrein).

dag 5) Zie dag 4).

dag 6) N52°41.459 E006°10.658 Meppel

Volgens ons mag je hier (op het moment van schrijven) ook vrij overnachten (parkeren en slapen). Echter: de tweede nacht stopte de politie en die vertelde ons dat het niet is toegestaan. We mochten van hen blijven staan, maar moesten de volgende dag wel weg (dat gingen we sowieso). Thuis hebben wij de APV erop nageslagen en we denken dat de politie ongelijk heeft (maar uiteraard geven wij geen garanties!!!). Het is een middelgrote, rustige parkeerplaats bij het zwembad (lange campers ook mogelijk) zonder voorzieningen, voornamelijk zon. Gelegen tussen een industrieterrein, woonwijk en park.

dag 7) Zie dag 6).

dag 8) N51°56.555 E006°06.858 Didam

Grote parkeerplaats bij sportvelden (overdag en 's nachts heel rustig; `s avonds kan het erg druk zijn als er training is). Officieel is het NIET toegestaan hier te overnachten!

dag 9) Zie dag 8).

dag 10) N51°53.626 E006°00.083 Doornenburg

Onze eerste officiële en gratis camperplaats van deze reis. Officieel is hier plek voor drie campers (maar er staan er zes). Er zijn geen voorzieningen behalve een kleine prullenbak en je staat achter elkaar langs een redelijk rustige weg. Maar…..met uitzicht op het kasteel! Let wel op de route die je hierheen neemt! Op vele wegen en dijken in de omgeving is de maximaal toegestane breedte 2.20 meter (voor ons geen probleem met ons kleine busje).

dag 11) N50°55.386 E005°58.661 Heerlen

Grote, 's nachts rustige parkeerplaats in Heerlen naast de Brunssummerheide. Je mag (op het moment van schrijven) vrij overnachten in Heerlen. Voor andere camperaars misschien onlogisch op de route, maar wij kwamen hier terecht omdat ik GEOrg thuis moest afzetten voordat ik terug naar Den Haag zou reizen. En tevens was de provincie Zuid-Holland waar ik woon ineens voor Duitsland op code rood gekomen, dus wij mochten niet meer vrij in- en uitreizen. Daardoor kwamen we ook de vorige nacht op een niet zo logische plek terecht: ook daar was het plan in Duitsland te overnachten, dat was handiger geweest voor de route. Maar het is niet anders. En dan zijn we weer blij met de flexibiliteit van een camper!

Wil je deze overnachtingen op de kaart zien? Ga dan naar onze pagina Overnachtingen met de camper, daar vind je al onze overnachtingsplaatsen, ook deze. Wil je de route zelf zien? Klik dan eerst op grotere kaart weergeven (rechtsboven in de kaart). Zet vervolgens het vinkje Gelderland - Overijssel - Drenthe aan (onder "overnachtingen DNF").

WATER / DOUCHES / BOODSCHAPPEN

dag 4) N52°21.857 E005°57.543 Epe

Water bijgevuld, gedoucht, vuilnis achter gelaten voor vertrek van de camping.

dag 6) N52°51.419 E006°19.300 Diever

Water gehaald bij de begraafplaats in Diever. Hier is tevens een vuilnisbak. Verder haalden we brood en rauwkost bij de Coop alhier (N052.51.224 E006.19.190).

dag 10) N51°57.107 E006°08.662 Loil

Naast de sportvelden is een prullenbak, waar we onze vuilnis achterlieten. Vervolgens reden we naar de Albert Heijn in Didam (N51°56.483 E006°08.145) voor wat boodschappen. En last but not least haalden we water bij de begraafplaats in Loil (waar overigens ook een vuilnisbak is). Later bleek er ook een Spar te zijn in Doornenburg (N51°53.491 E006°00.090).

GEOCACHES

Geocaching maakte deze reis een groter onderdeel uit van onze vakantie dan vorige keer. Daarom ditmaal een iets uitgebreidere beschrijving. De complete lijst met geocaches die wij deden, treft u hier aan.

En dan nog een speciale opmerking voor alle wandelliefhebbers. Hoewel wij ook graag wandelen, lieten wij alles wat te voet moest links liggen. GEOrg heeft recentelijk een jichtaanval gehad en hij kan en mag momenteel maar weinig lopen. Vandaar dat wij alles op de fiets moeten doen (en hij regelmatig met zijn voet omhoog zit).

voet hoog!
Dag 1
We fietsten het Rondje Majuba dat je ook prima (of eigenlijk: beter) kunt lopen.
Dag 2

We pakten de fiets richting de multi Het Verscholen Dorp bij Vierhouten en daarna reden we via Gortel weer terug naar Epe en deden onderweg nog wat losse caches (onder andere van het rondje Fietsen Rondom Vaassen, waarvan we een andere keer ook al een deel gedaan hadden).

stash Het Verscholen Dorp
Dag 3
We begonnen met de Warande Trail, hetgeen een zeer leuke fietsroute is door een rustige omgeving over landweggetjes en bospaden. Wij vulden onze route aan met twee favo-caches: Blaas (mij) eruit en Who’s Calling?, allebei zeer de moeite waard. Vervolgens reden we door het centrum van Epe terug langs een viertal „waymarks”. Ik had er nog nooit van gehoord, maar GEOrg wel. Hij heeft een blog geschreven over containerloze geocaches, waar de waymarks ook toe horen. Deze blog is inmiddels online, dus klik hier als je hierover meer wilt weten.

Who's Calling?

Dag 4
Wij bekeken Staphorst kort en logden daar een cache die zeer toepasselijk en zeker de moeite waard is. Ook in Rouveen logden wij een cache, maar dat was meer om Rouveen op de kaart te hebben.

toepasselijke cache in Staphorst
Dag 5

Deze dag deden wij de earthcache bij de hunebedden op de Havelterberg, evenals de labcaches aldaar. Onderweg kom je nog langs minimaal 1 waymark als dat je interesse heeft, alsmede langs enkele andere caches mits je de toeristische route neemt, zoals wij. Maar ons doel was het Kleinste kerkje Kallenkote, beslist een aanrader.

het kleinste kerkje van Nederland

Dag 6

Rondje Diever, de blog hierover is inmiddels online.

Dag 7

Wij fietsten een rondje vanaf onze overnachtingsplaats, zie de lijst voor welke caches wij deden. Qua geocaches is het van alles en nog wat door elkaar heen: een paar caches met flink wat favo-punten, een aantal gewone(re) maar ook een rondje erin om 5 cache-types op 1 dag te vinden (los daarvoor eerst de puzzel even op!). Onze favorieten zijn Waterpijp, Diep in Baarlo en Het boek van Sinterklaas; de eerste vanwege de cache en de tweede en derde vanwege zowel de locatie als de cache.

Het boek van Sinterklaas

Dag 8

In deze regio (Didam en Loil) liggen zeer bijzondere geocaches. De caches van Mr. Maniac zijn misschien het meest bekend, maar ook die van Ger1958 mag je zeker niet missen! Hou je echter van veel caches op één dag loggen, begin hier dan niet aan. Sommige zijn zeer sneeky verstopt en andere juist weer zeer zichtbaar. Maar specifiek bij die zeer zichtbare ben je minimaal 20 minuten bezig om bij het logrolletje te komen. Vaak nog veel langer of het lukt je helemaal niet. Wij vinden dit soort caches echt geweldig en zijn speciaal daarom nogmaals naar deze regio gekomen. Trek hier vooral je eigen plan en ga niet uit van onze lijst. Wij waren hier namelijk al een keer eerder, dus veel caches hadden wij al gevonden. Die staan dus niet op de lijst. Eigenlijk zijn deze caches ook een separate blog waard, ze zijn zo bijzonder! Maar omdat wij er nu maar een klein aantal deden en de vorige keer toen wij hier waren nog niet blogten, is die er niet. Maar sla deze regio vooral niet over als je van bijzondere caches houdt!

één van de Mr. Maniac caches

Dag 9

Zie dag 8

Dag 10

Een dag met slechts 1 cache, maar een prachtige omgeving!

heel wat DNF's hier maar wij vonden hem!

Dag 11

Over de caches van Toppie team staat inmiddels een separate blog online. In één woord: FANTASTISCH!

Dag 12

Wij deden een paar caches in Hoensbroek. De Brunssummerheide is niet zo heel geschikt om te fietsen weten wij uit ervaring (zie onze eerdere blogen GEOrg kan beter nog niet al te veel lopen (alhoewel het steeds beter gaat!). Maar eigenlijk kan je beter de hei oplopen dan door Hoensbroek fietsen, want die hei is echt prachtig! Dus trek ook hier je eigen plan en ga niet uit van de lijst bij deze blog, maar kijk even naar de tips in onze blog over de Brunssummerheide.

cachen in Hoensbroek

***gepubliceerd 07-10-2020, update 08-05-2021***

1. Mooie vakantie hebben jullie gehad hoor!!! Heel leuk om te lezen over de pannenkoek, die heb ik ook ooit met jullie en de familie van der Horst gegeten, neem aan dat ook daar was, zo lang gekedgeleden dat ik mij dat niet kan herinneren.

1. Ja het was echt heerlijk en zoveel mooie dingen gezien en leuke dingen gedaan! Hebben we daar niet een keer met de hele familie van de Van-der-Horst-kant op de camping in Epe gestaan en toen daar gegeten?

Verwijderen
  2. Wat een leuk verslag weer , heerlijk dat jullie samen zoveel gemeenschappelijke hobbies hebben. Schrijven jullie allebei ook even graag?
    Nog een vraagje , hoe maak je het routeoverzichtje? Ik doe het met google maar vind het niet zo overzichtelijk dan.

Ik ben ook benieuwd naar jullie praktische camperhandigheidjes, maar die hoor ik nog wel eens als jullie deze kant uit komen .

1. Dank voor je compliment. Ja wij zijn super gelukkig dat we zoveel dezelfde dingen leuk vinden en daar hoort inderdaad ook bloggen (schrijven) bij. Wat wij zelf ook zo leuk vinden is dat we beiden een heel andere schrijfstijl hebben, dat houdt onze blog afwisselen voor de lezers denken we. En binnenkort komt er een blog uit in weer een heel andere stijl: daarin schrijven we beiden in 1 blog. Benieuwd hoe dat uitpakt!

GEOrg maakt dat routeoverzichtje, maar dat doet hij wel met Google. Ik zal hem vragen even precies aan je door te geven hoe hij dat doet.

Voor vragen over camperhandigheidjes kun je tussendoor altijd contact opnemen. Maar persoonlijk bespreken is natuurlijk nog veel makkelijker! En als er iets is waarover je graag een blog zou lezen, kun je je wensen ook altijd kenbaar maken.

Hopelijk tot gauw en blijf gezond!

Verwijderen
    2. Ja, dat is alleen google maps. Een tocht met (ik denk het zijn max. 10) tussenstations. Meer is dat niet. Misschien is het minder leuk als de zoomfactor anders is.

3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe reacties? Zet dan hierboven het vinkje bij "Melding sturen" aan.