dinsdag 7 juli 2020

Tekenbeet en brandharen (juni 2020)

De Tekenbeet

GeoKars zei tegen mij nadat ik een cache bedekt had: check je handen en jawel, daar liep er eentje. Heel klein, bijna niet te zien!

Snel weg met dat ding! 



Eerst maar eens even rustig blijven! Zo snel had ik nog nooit ontdekt dat er een teek op mij zat - en ik had er al vele! Nu wilde ik hem eerst maar eens even bestuderen.
OK, ik had met mijn handen in de droge bladeren op de bodem van het bos gewroet, daarna zat de teek op mijn hand. Volgens mij geen fijne plaats voor een bloedzuiger. Het diertje kruipt richting mijn arm, ik heb niet gewacht totdat ik wist waar hij zich prettig voelde, maar besloten hem eenvoudig met mijn vinger weg te schieten. Mis! Helaas slecht licht geraakt en direct voel ik het bijtwerktuig in mijn arm. Nog een keertje schieten, gelukt!


Ik wil bloed! - Als de juiste plek gevonden is...



Meestal ontdek je die vervelende beesten pas als ze zich al vastgeklauwd hebben. Ik voel dan meestal jeuk, dit jaar was het al in februari voor de eerste keer raak. Tijdens een telefoongesprek met een klant had ik jeuk aan mijn been, het was zo ver, de teek had vele uren de tijd genomen een goede plek te vinden.

GeoKars heeft niets gevoeld; zij heeft het gezien! Na een rondje door het bos de korte broek aan en wat chillen, dat was het plan, maar de zwarte punt op haar been heeft ons daarvan afgehouden. Het rotbeest zat vast en het werktuig moest uitgepakt worden.

lepel met teek

Weg, maar hoe?


Draaien of trekken? De ene zegt zus, de andere zegt zo...

Wij hebben bij kleine teken goede ervaringen met de tekenlepel, in een mooie, vloeiende beweging proberen we het dier weg te scheppen. Dat klinkt makkelijk, maar is het niet! We hebben soms diverse pogingen nodig voordat de teek zich van de waard scheidt. Wat achterblijft is een rode vlek, die na een paar dagen weer weg moet zijn. 

zelfs op de cache!
De grote teken, vaak ook met de volgezogen 'buik', hebben wij op onszelf (gelukkig!) nog nooit gevonden, die ken ik alleen van mijn toenmalige hond, maar bij (huis)dieren verloopt het weghalen van teken heel anders, die blijven niet stil zitten...

Maar of hij nou groot of klein is, of het trekken, schudden of wrikken is, als dat rotbeest eruit is, is het belangrijk de plek waar hij zat goed in de gaten te houden! Als zich daar binnen een paar weken tot maanden een rode cirkel vormt, wordt het tijd een arts te bezoeken.

Je kunt echt goed ziek worden na een tekenbeet. Wij proberen ze echt te voorkomen, hetgeen bij deze hobby echt niet makkelijk is. Voor vertrek spuiten we de bovenkant van onze schoenen in met de natuurlijke tekenspray van Den Hoek. We checken onderweg regelmatig onze handen of we teken zien (dat gebeurt echt regelmatig!) en het allerbelangrijkste is: check jezelf en elkaar dagelijks na het cachen!


De eikenprocessierups


eikenprocessierupsen
De volgende stoorzender in het bos is de eikenprocessierups, een rups die na verpopping een nachtvlinder wordt. De laatste jaren komen er steeds meer problemen met deze rupsen, in de maanden mei en juni verdelen de brandharen van de rupsen zich in de bossen, bij aanraken kunnen huidirritaties ontstaan, bij inademen een pijnlijke hoest. Ook duizeligheid en koorts kunnen voorkomen.

Wat kunnen we ertegen doen?


Ten eerste kan je de betreffende gebieden mijden en je moet de dieren al helemaal niet aanraken. Als je er toch heen wilt/moet, trek dan een lange broek en een shirt met lange mouwen aan, doe je kleren thuis direct in de was en douche zelf goed. Wij zijn een paar dagen zonder wasmachine en douche met de camper onderweg, dan kun je je alleen maar wassen, maar dat moet je dan wel heel goed doen!

afgesloten vanwege die rupsen

Als het gebeurd is


Na ons bezoek aan de Brunssummerheide begin/midden juni, hadden wij uitslag aan onze armen en ons bovenlichaam, het geheel zag eruit en voelde als heel veel muggenbeten. Wij waren met lange broek, maar met een t-shirt met korte mouwen onderweg. Bij mij (GEOrg) onstonden waterblaasjes, die door jeuken of aanstoten open sprongen - echt heel aantrekkelijk! Na een paar dagen was de jeuk weg en waren de blaasjes verdroogd. Bij GeoKars hebben de 'pukkels' zich niet met vocht gevuld en het duurde ongeveer even lang voordat ze weg waren. Fijn dat wij er zo goed vanaf gekomen zijn!









Welke plaagdieren kunnen jullie nog, muggels, muggen, ...?


Algemene informatie

Besproken materialen

1) De officiële tekenlepel TICKED OFF van Teekweg, bijvoorbeeld te bestellen via: Teekweg

2) Natuurlijke tekenspray van Den Hoek, bijvoorbeeld te bestellen via: Den Hoek. Ja, deze kan ook gebruikt worden voor mensen en mag dagelijks gebruikt worden (GeoKars heeft daarover persoonlijk contact gehad met de ontwikkelaar van dit product). 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe reacties? Zet dan hierboven het vinkje bij "Melding sturen" aan.