zondag 4 augustus 2024

FTF VOOR DNF (blog 14)

Zoals jullie in de blog gelezen hebben, zijn we inmiddels aangekomen in Frankrijk. Onze reis richting Duitsland wordt een vlucht voor de regen, maar tussendoor proberen we zoveel mogelijk te genieten van de droge momenten.

Reizen jullie met ons mee?

FTF multi frankrijk
FTF op een multi

08-06 Montaner - Saint-Clar

Voor we vertrekken nemen we nog even lekker een warme douche en vullen water bij. We maken de camper klaar en zeggen onze nieuwe Franse vriend gedag. Op naar nieuw avontuur.

Dat avontuur komt niet meer vandaag. Er wordt hier in de regio slecht weer voorspeld met overstromingsgevaar en kans op hagel, dus vandaag proberen we nog een beetje kilometers te maken. We halen een brood onderweg dat we in de camper beleggen en we schillen er wat fruit bij. Vandaag geen relaxte brunch maar eten onderweg.

Na een paar uur vinden we het genoeg en zoeken een plekje voor de nacht. Op een officiële CP aan de rand van een dorp. Hier staan we wel veilig mocht er slecht weer komen. We kunnen ons dat heel goed voorstellen! Het is bloedheet, heel erg benauwd en er is nauwelijks zon. In de camper is het niet om te harden. Gelukkig kun je hier prima buiten zitten, dus we leggen het picknickkleed weer neer en zetten tafel en stoelen buiten. Wel gaan we tussendoor nog even weg om een cache te zoeken. Stel dat het later regent, dan hebben we die tenminste in the pocket.

We krijgen van jullie ook regelmatig vragen wanneer we weer thuis zijn. Vanmiddag hebben we een globale planning gemaakt. Over circa 2 weken willen we in Duitsland zijn. We zullen daar even de tijd nemen om wat zaken te regelen en Georg zijn familie te bezoeken. Daarna gaan we door naar NL om ook wat zaken te regelen en familie en vrienden te bezoeken.

Na het eten lopen we nog een rondje. Er ligt hier nog een FTF multi en we willen daarvan alvast een paar WP’s doen. Maar uiteindelijk lopen we nog de hele multi. Het is echt een super schattig dorpje met allemaal bogen (arcades) en bloemen. Helaas lukt het ons niet er een logisch coördinaat uit te krijgen. Dus geen cache, maar wel een leuke avondwandeling. Het is inmiddels pikdonker als we thuiskomen en we duiken direct onder de wol. Morgen maar even verder puzzelen.

camper hitte schaduw
bloedheet, dus lekker in de schaduw

09-06 Saint-Clar - Frayssinet

Wat een onweer vannacht. En regen, maar niet bijzonder veel. Het onweer heeft gelukkig afkoeling gebracht, want vannacht was het echt nog bloedheet. Inmiddels is de temperatuur onder de 20 graden.

We hebben een berichtje van de CO van de multi dat onze aannames juist zijn. We kijken nog een keertje goed en hebben nu wel een logisch coördinaat. Er lijkt weer een bui aan te komen en Georg ruikt een FTF, dus hij stelt voor direct op pad te gaan (zonder koffie met ongekamde haren, nou ja, niemand kent ons hier….). We komen op een hele mooie plek uit en zowaar - na enig zoeken komt ook de cache tevoorschijn. Een FTF, hoe leuk is dat!

We lopen nog snel even langs de bakker en dan terug naar de camper. Het begint inmiddels te spetteren. En onderweg passen we onze planning aan. We wilden hier eigenlijk tot morgen blijven om de multi te doen en dan maandag langs de supermarkt hier en dan door reizen. Maar ja, de multi is gelogd, supermarkten vinden we overal, dus we besluiten na het ontbijt te vertrekken.

We reizen vandaag weer een stukje noordwaarts. Het landschap is niet zo heel spectaculair. Vrij vlak en veel landbouw met af en toe ineens bergen. We rijden door tot we geen zin meer hebben en zoeken dan een plekje voor de nacht. We komen uit boven een klein gehuchtje, bij een begraafplaats (alweer!) met zicht op de vallei beneden en naast ons twee schimmels in de wei die af en toe nieuwsgierig kijken wat wij hier allemaal doen.

Het is fris en regent zelfs een beetje. Ik trek een lange broek aan en Georg zit met z’n trui rond z’n benen. Wat een verschil met gisteren. We hebben even teruggekeken: sinds begin april hadden we geen regen meer!

Gelukkig laat de zon zich weer zien vlak voordat hij ondergaat. Dat wordt waarschijnlijk een frisse nacht, maar alles beter dan zo’n benauwde als afgelopen nacht. Welterusten allemaal!

camper uitzicht regen
mooie plek, maar helaas slecht weer

10-06 Frayssinet - Ussel (Ponty)

Het is mistig en fris als we opstaan. We willen vlot doorreizen, maar eerst moet er nog even wat gebeuren. Georg dient namens DNF een event in ter vrijgave. We hebben voor het eerst sinds maanden weer een afspraak in de agenda staan in de voormalige homezone van Georg. Dus dan kunnen we daar ook een geocaching-event houden om onze vrienden daar weer te zien. Als het door de review komt: 24 juni om 17.00 uur. Leuk, we verheugen ons erop.

Dan maken we de camper klaar en vertrekken. Ergens halverwege zit een grote Carrefour en aangezien we hard boodschappen nodig hebben… Een Carrefour hier is een heel winkelcentrum bij ons. Wat ze daar allemaal niet verkopen, ongelofelijk. Ook nieuwe stoelhoezen, die waren dringend aan vervanging toe en tape. En ook Campingaz, maar nou net niet die 904 die wij nodig hebben. Dat is echt pech. En de koelkast en voorraadkast zijn dus ook weer gevuld.

Maar dan eerst stokbrood. We zijn allebei sjagrijnig van de honger, want de supermarkt kostte heel wat meer tijd dan ingepland. Zo, dat doet goed. Nog een koffie en thee toe en we kunnen er weer even tegen. Inmiddels is het al ver in de middag. Ik heb niet zo’n zin meer om nog verder te rijden. Maar opgeschoten zijn we nog helemaal niet. Dus Georg kruipt achter het stuur. Zijn rug doet het ook weer een stuk beter, dus dat gaat prima.

Het is uiteindelijk tegen 5 uur als we een plekje gevonden hebben. We staan hier prima op een P naast een groot meer. Gelukkig, want de 3 pogingen ervoor mislukten.

Eerst maar eens even een hapje eten en dan lopen we nog een klein rondje om een cache te loggen. Leuke locatie hier met wat vissers rondom het meertje en voor ons wordt jeu de boules gespeeld door jong en oud. De bewolking is inmiddels opgetrokken en het zonnetje doet nog even zijn best onze huishoudaccu vol te krijgen, prima! Morgen nog een uurtje rijden en dan hebben we eindelijk weer een echt avontuur!

camper overnachten meertje
overnachten aan een meertje

11-06 Ussel (Ponty) - Aigueperse

Vandaag het laatste stukje rijden naar ons volgende echte avontuur. In de regio van Clermont-Ferrand hebben we een paar leuke dingen op onze to do. Het is nog maar een uurtje rijden. We zijn pas net onderweg als het een beetje begint te regenen. Laat er dan maar even goed een buitje komen zeg ik nog, dan spoelt onze camper + de zonnepanelen schoon. Die zit echt onder het rode stof nog van de woestijn. Had ik m’n mond maar gehouden!

Het wordt inderdaad een flinke bui en tegen de tijd dat we bijna aankomen, plenst het nog steeds. We besluiten te stoppen en eerst even lekker te brunchen. Daarna zien we wel weer. Dat is het gemak van de camper.

Tegen de tijd dat we klaar zijn met eten, regent het nog steeds. De buienapp voorspelt ook niet veel goeds. Niet leuk! Maar we klagen niet, want we hebben echt zoveel weken mooi weer gehad. We besluiten ons plan om te gooien, het avontuur hier voor een andere keer te laten liggen en door te reizen.

We rijden nog een flink stuk noordoostelijk en het blijkt een goede beslissing, want het blijft regenen. Georg krijgt onderweg een app dat ons event niet door kan gaan op die tijd en die locatie vanwege een ander event. Hij doet een volgende poging voor een event in de middag. Fingers crossed.

We stoppen onderweg nog even voor een cache. Weet je het zeker, vraag ik, ik stap niet uit, want het plenst nog steeds. Die Hard Georg weet het zeker en stapt uit om de cache te loggen. Bibberend en nat zit hij even later weer in de camper. Het is nog maar 9 graden en hij loopt in een tshirt.

Dan wordt het tijd een plekje uit te zoeken voor de nacht. We proberen eerst een picknickplaats, maar daar is het erg donker en scheef. Het wordt wat lichter, dus als de zon doorkomt, willen we die wel graag op onze panelen hebben. Het volgende dorp biedt uitkomst. Een officiële gratis CP met voorzieningen. Dankjewel gemeente! We vinden een mooi plekje en installeren ons. Morgen maar eens kijken of hier wat te beleven valt of dat we nog verder doorreizen.

Tegen de avond breekt de zon door en wordt het echt weer mooi weer, het wordt zelfs warm in de camper. Na het avondeten besluiten we het dorp nog even te bekijken aan de hand van wat Adventure Labs en caches die hier liggen. Het is een raar dorpje. Aan de ene kant lijkt de hoofdstraat heel levendig met veel winkeltjes (die nu dicht zijn). Maar er staan ook vele lege en vervallen gebouwen tussen, ook regelmatig boven de winkels. De caches laten ons oude, bijzondere plekken zien. Eens moet dit een welvarend stadje geweest zijn, nu vragen we ons dat af. We zien geen een restaurant dat open is behalve een afhaalpizzeria.

Veel meer dan deze caches is er in dit dorpje niet te beleven, dus we reizen morgen toch verder.

vanlife regen
planning aanpassen door slecht weer

12-06 Aigueperse - Chantenay-Saint-Imbert

We reizen wel verder, maar eerst doen we nog een paar klusjes. De nieuwe stoelhoezen die we laatst gekocht hebben doen we om de stoelen en we maken de cockpit schoon. Wat een stof van die laatste zandstorm nog steeds. De vooruit is weer schoon en de meeste insecten zijn weer van de camper, de vloer is gedweild, het 3e remlicht zit weer goed vast en de hor is gerepareerd. Dat is wel weer eventjes genoeg voor vandaag. Eigenlijk moet de hele camper schoon, maar we willen ook nog een stukje reizen.

Uiteindelijk rijden we best nog een eindje en komen dan op een mooie, gratis CP zonder voorzieningen terecht. Helemaal alleen, maar dat zal nog wel veranderen.

Het weer is gelukkig weer opgeknapt. Net onder de 20 graden en wolken en zon wisselen elkaar af.

Na het avondeten maken we een mooie wandeling rond het meer waar we vlakbij staan en we bekijken het dorpje. Klein, maar gezellig. De 2 terrassen die hier zijn, zijn goed bezet. Van de 2 caches hier, wordt er eentje een DNF en bij de andere sponsoren we een nieuw logboek want het oude is kleddernat. Als we weer terug bij het meer zijn, komt er een donkere lucht aan, dus we haasten ons terug. Maar loos alarm, want er komt geen regen.

Geen echte avonturen vandaag, maar het was toch een heerlijke dag! En: we staan hier nog steeds helemaal alleen. Ongelofelijk op zo’n mooie plek.

gratis camperplaats frankrijk
helemaal alleen op deze mooie plek

13-06 Chantenay-Saint-Imbert - Gimouille

Georg stelt voor hier vandaag een fietstocht te maken. Leuk, fietsen, maar mijn ervaringen deze reis zijn niet zo heel goed wat betreft fietsen. Het wordt vaak de fiets de berg opduwen. Dus ik twijfel…

Eerst maar eens even goed op de kaart kijken. Blijken we maar een half uurtje rijden van de Loire te zitten. Daar kun je prima fietsen! Dus hup, camper klaar maken en gaan.

De route die we rijden is mooi en vlak. Veel boeren en veel mooie witte koeien. Moet toch ‘ns uitvinden welk ras dat is. De kleine P die we uitgezocht hebben, ziet er ook prima uit. Er staan een paar auto’s van wandelaars en er komt even later nog een camper aanrijden. We halen de fietsen van de drager en gaan op pad.

Het wordt echt een prachtige fietstocht, althans: de helft ervan. We volgen een route via Komoot en over een deel zijn we niet echt te spreken. Echt langs een hele drukke weg. Wel de meeste tijd op een fietspad maar niet echt relaxed. Het stuk langs het kanaal en de Loire zelf is wel echt top. Dat is gewoon genieten en zo hou ik het hier nog wel een paar dagen uit. Maar dan wel zelf bepalen hoe we rijden en desnoods heen en weer langs dezelfde weg. Want niet alleen was het druk. Ik heb ook weer 2x moeten duwen en daar word ik echt niet blij van. M’n versnelling heeft ook te lijden gehad van een paar maanden achterop de fiets, want die trapte regelmatig door. Echt vervelend. Gelukkig staat de fietsbeurt al ingepland voor als we weer thuis zijn.

Moe maar voldaan komen we eind van de middag bij de camper aan. Blij dat we er weer heelhuids zijn, want ik zag Georg een keer voor me echt bijna in een hek vallen. Ik schrok me echt rot. En hij ook! Hij kon door de adrenaline niet eens zeggen of hij pijn had. Maar alles OK gelukkig.

We maken een lekkere witlofsalade, monteren nog een stukje aan de video en houden verder een rustige avond. We hebben besloten morgen nog een dagje te blijven op dit fijne plekje om wat administratie te regelen.

fietsen frankrijk loire
lekker een dagje fietsen

14-06 - Gimouille - Bazoges

Als ik wakker wordt, tikt de regen op het dak. Tegen de tijd dat Georg wakker is en we opstaan helaas nog steeds. We besluiten ons plan aan te passen en door te reizen. Met dit slechte weer hebben we genoeg stroom voor het campergedeelte, maar als we ook nog 2 PC’s willen opladen, wordt het krap.

We hebben een mooie binnendoor route met nog een paar kleine stops onderweg. Een keertje om te tanken en ook nog om water te halen. En bovendien stoppen we bij een riviertje waar 16 sluizen achter elkaar zijn. We zien er hier 3 en zetten op onze to do hier een keert bij mooier weer te gaan fietsen, want het regent nog steeds.

Kort na de middag zoeken we een plekje op voor de nacht. Tussen de regenbuien door lukt het ons nog een paar video’s op te nemen. Maar eigenlijk regent het de hele dagen (en avond) door. Het is echt weer voor winterkost, dus we eten vandaag lekker rode kool met hachee. Nee het ziet er niet lekker uit op de foto, maar het smaakt overheerlijk!

Morgen hopelijk beter weer, zodat we even naar het kasteel hierboven kunnen lopen.

overnachten camper regen
alweer: mooie plek maar regen

15-06 Bazoches

We worden weer wakker met regen op het dak. Het ziet er buiten erg grijs en grauw uit, dus we luieren en kletsen nog een tijdje voor we eruit gaan. Maar dan blijkt de zon zich af en toe tussen de wolken te laten zien.

In de middag gaan we op pad en lopen naar boven richting het kasteel. Voor we dat bereiken, loggen we een cache die bij een lost place van een oud washuis ligt. Een leuke locatie en het duurde wel even voor we de cache vonden. Dan lopen we door naar het kasteel. Het heeft een prachtige tuin en mooie uitzichten op het dal met de plek waar wij staan en het stadje zelf. De camper kunnen we van hier net niet zien.

We lopen bovenlangs in de richting van het stadje. Een wandelpad - dat dwars door een tuin lijkt te gaan - brengt ons weer naar beneden bij het dorp. Het is echt maar een klein dorpje, maar ziet er gezellig uit met overal bloemen. Er is een restaurant maar verder is er weinig te beleven.

Als we weer terug zijn bij de camper vullen we even water bij en we zitten nog maar net binnen als de eerste spetters weer naar beneden komen.

In de avond maken we een van onze favoriete maaltijden van het moment: aardappel-/eiersalade. Ik realiseer mij dat ik nog steeds het recept niet op onze website heb gezet zoals beloofd…

Na de afwas spelen we ouderwets een paar potjes rummikup. Dat is echt lang geleden zeg. Al voor 10 uur vallen mijn ogen dicht van de slaap, dus kort na 10 uur maken we ons op voor het bed. Welterusten!

kasteel bazoches
kasteel van Bazoches

16-06 Bazoches - Vézelay - Montbard

Vroeg wakker en vroeg op pad. We rijden naar Vézelay dat we graag willen bekijken. Als we aankomen, is het al behoorlijk druk. We zien ook direct waarom: markt. Ik verheug me even, maar het blijkt een rommelmarkt te zijn, niet zo mijn ding. Als we op de P aankomen zeggen we tegen elkaar: goed dat we vroeg waren. We hebben het laatste plekje. Dat blijkt niet helemaal te kloppen, want kort daarna proppen zich nog 2 Franse auto’s ergens tussen.

We lopen naar het dorpje, voor het eerst met onze jassen aan. Blijkt niet genoeg, we hadden een jas en een trui aan moeten doen, want het is echt koud. Kort daarop begint het helaas ook te regenen. We denken eerst aan een paar spatjes, maar het zet echt door. Gelukkig dat we onze poncho’s mee hebben. Dat geeft ook wat warmte.

Maar verder is het eigenlijk afzien. De lens van de camera zit steeds vol nattigheid. Onze telefoon - waar we mee cachen - doet rare dingen omdat er druppels op vallen. Geen lol aan. We lopen tot bovenaan, tot de kathedraal, waar we gelukkig naar binnen kunnen, even de regen uit. Hij is groot, mooi, maar wel sober. Waar de kerken in Iberïe overal blonken van het goud, valt dat nu echt op. En van alle stenen figuren die we zien, zijn de hoofden verwijderd, geen idee waarom.

Na ons bezoek aan de kerk houden we het voor gezien. Als het mooi weer is en de terrassen zitten vol, is het waarschijnlijk een mooi en gezellig dorpje. Nu is het alleen maar koud en nat. Een bakker is hier ook niet, maar we slagen er bij een mini supermarkt in een afbakbrood te scoren (en een paprika voor vanavond). Bij de camper aangekomen loggen we nog 1 cache en dan reizen we weer door.

Kort daarna besluiten we in Avallon te stoppen bij de McDo om een video online te zetten en wat te eten. Ja, gewoon het stokbrood dat we afbakken! Ook hier lijkt het internet snel, tot je een video gaat uploaden… Tegen de tijd dat wij uitgegeten zijn, staat er pas 3% online. Georg heeft nog bundel over deze maand, dus de rest doen we via zijn bundel. Dan kunnen we nu verder reizen.

We rijden tot Montbard, waar we een plekje aan het water vinden. Helaas propt later een grote camper met aanhanger zich ertussen, dus we zien er niets meer van. Het is maar een half uurtje rijden, maar tegen de tijd dat we aankomen, staat de video bijna online. En nu dus helemaal. Veel kijkplezier. En wij verheugen ons natuurlijk op een duimpje en een reactie onder de video….

Het is inmiddels min of meer droog en Georg gaat in z’n eentje nog even op pad. Ik leg de laatste hand aan de video online brengen en werk aan een nieuwe blog. Kort voor het eten is Georg er weer, zodat we samen kunnen koken (en eten). Hij had geluk, want hij was nog niet binnen of het ging weer regenen. En het heeft verder min of meer de hele avond geregend.

Hopelijk is dat morgen beter, want volgens hem is het een leuk stadje. Dat wil ik graag ook nog even zien. Er liggen hier nog zat geocaches. Georg heeft voornamelijk waymarks gedaan. Tot morgen!

vezelay regen
Vézelay in de regen

17-06 Montbard - Saint-Blin

Het slechte weer doet ons besluiten onze plannen aan te passen. We reizen door. Erg jammer, want ik had Montbard nog graag bekeken.

Onderweg hebben we twee korte stops. Eentje om een brood te scoren en eentje om hem op te eten. En op de tweede locatie loggen we ook nog een Geocache en een Waymark. We sponsoren weer een logboek (@Gerrit: als je de foto ziet weet je waarom). Het is inmiddels gelukkig redelijk droog.

We vinden een mooi plekje aan de rand van een klein dorpje waar we de nacht willen verbrengen. Inmiddels schijnt het zonnetje zelfs af en toe en dan ziet het er gelijk veel vriendelijker uit.

Na het eten is het nog steeds mooi en helemaal niet koud. We lopen nog even richting het dorpje - meer een gehuchtje - en loggen nog 2 caches. Heerlijk dat de dag zo mooi eindigt!

saint blin frankrijk
mooi dorpje Saint-Blin

18-05 Saint-Blin

Het is zowaar lekker weer als we opstaan, wie had dat gedacht. De weerapp in elk geval niet.

Na onze koffie en thee lopen we eerst even naar de buurtwinkel hier, die is alleen in de ochtend op. We gingen voor brood en een paar kleine dingen, maar we hebben het een beetje beperkt want het was echt niet te betalen. Dat een buurtwinkel wat duurder is prima. Maar EUR 1.25 voor een sinaasappel?!? Daar koop je hier normaal een kilo voor. Maar goed, we hebben toch het een en ander gekocht en zo de locals weer gesponsord. Vind ik wel zo leuk, want ze hebben voor ons ook een prima camperplaats aangelegd (gratis).

Na de lunch gaan we er nog even op uit. Via een andere route de berg op het bos in. Heerlijk in de schaduw want het is bloedheet geworden. We loggen wat caches en zweten ons rot. Bij de laatste multi vind ik het echt niet leuk meer. Het stikt hier werkelijk van de teken. Elke keer als je stilstaat, zie je er wel een paar op je lichaam. Georg had er bij 1 stop 5 op z’n been en ik 3 op m’n hand. Ik denk dat we er in totaal wel 50 weggetikt hebben. Eentje heeft zich bij Georg vastgebeten. We zijn vandaag rugzakloos, dus ook geen teken tang bij ons, shit. Gauw terug naar de camper. Maar niet veel later realiseer ik me dat ik zo’n noodding (soort credit card) bij me heb en lukt het gelukkig het kreng te verwijderen.

Desondanks lopen we vlot naar de camper terug. Het is broeierig en begint te druppelen. Als er maar geen onweer komt!

Het blijft de hele avond wat spetteren, maar serieus wordt het niet. We zijn allebei moe en duiken vroeg onder de wol. Welterusten.

geocaching frankrijk teken
cachen met honderden teken

19-06 Saint Blin - Colombey-les-Belles

Vrijwel de hele nacht heeft het geregend en geonweerd. Het is nog vroeg als we opstaan en het regent nog steeds. De overkant van de P is één grote plas. Wij staan gelukkig aan de goede kant. We doen de ochtend rustig aan en tegen het middaguur vertrekken we op zoek naar een supermarkt en een gasfles.

We hoeven gelukkig niet lang te zoeken, want een half uurtje verderop is een grote LeClerc en die heeft zowaar ook Campingaz. Eerder pogingen in Frankrijk liepen mis, terwijl we eigenlijk dachten dat Frankrijk hét Campingaz-land is. Helaas behoorlijk wat duurder dan in Portugal. Maar we kunnen er weer een maandje tegenaan (en de vorige is nog niet leeg).

We lunchen “gezellig” op de P van LeClerc. Maar het was dan ook al half 3, dus we hadden geen zin om nog verder te zoeken. Waarschijnlijk de laatste keer rilette voor deze reis, dus dat maakt veel goed.

Dan reizen we weer een stukje door en we landen op een P aan de rand van een plaatsje. Morgen willen we een grotere sprong maken tot Luxemburg, een beetje afhankelijk van het weer.

Voor we ons bed induiken, ontdek ik nog een zwart stipje bij Georg. Oh zo klein, je kunt het bijna niet zien, laat staan dat ik pootjes kan onderscheiden, maar zou het toch nog zo’n kreng zijn. Georg gelooft het niet maar voor de zekerheid besluit ik het toch met de teken tang weg te halen. En jawel, ik leg het zwarte stipje op een stukje WC-papier en het beweegt. Gauw naar buiten met dat ding! En daarna is het dan toch echt tijd om slapen te gaan. Slaap lekker.

vanlife noodweer
stilte voor de storm...

20-06 Colombey-les-Belles - Hombourg-Haut

Wat een noodweer vannacht. Het begon met onweer en regen. Ik werd af en toe een beetje wakker maar sliep er behoorlijk doorheen. Maar het werd erger en erger. Slagregens, gigantische knallen en hagel. Toen was het gedaan met de slaap. Mede omdat we het “raampje” van het hefdak wagenwijd open hebben staan en het inregent. Dus bed uit en de rits wat dichter. Na enige tijd trekt de bui voorbij en horen we het alleen in de verte nog maar rommelen. Georg slaapt verder maar mij lukt het niet meer en ik ben erg moe als de wekker gaat.

We hebben een rustige ochtend en vertrekken begin van de middag na wat gegeten te hebben. Niet richting Luxemburg helaas. De pittige wandeling in de bergen durven we niet aan na zoveel regen (en nog meer op komst). We rijden via het Saarland naar Bedburg. Maar niet in één keer.

En zo komen we terecht in Hombourg-Haut omdat ze daar een gratis camperplaats hebben. We willen even niet in de natuur staan vanwege de slechte weersvoorspellingen. En daar komen we toch leuk terecht!

Na aankomst bekijken we het stadje even. Het ligt bergop en is eigenlijk maar 1 straat in de richting van het kasteel. Het straalt veel sfeer uit en de mensen zijn uitermate vriendelijk. Overal zijn ze bezig versieringen op te hangen want - je raad het nooit - we komen weer in een feest terecht. Een médiéval (middeleeuws), wat ik begrepen heb een soort ridderfeest. Drie dagen lang groot feest hier in dit nu zo stille en rustige stadje. We zijn heel benieuwd!

hombourghaut middeleeuws feest
nu is het nog rustig hier

21-06 Hombourg-Haut

Het zou hier een heerlijk rustige CP kunnen zijn, maar wat de jeugd veel overlast. Tot half 5 in de ochtend, het geschreeuw werd steeds harder naarmate de alcoholconsumptie vorderde. Wat waren we blij dat ze vertrokken! Helaas barstte kort daarop het onweer los. Een slechte nacht voor ons dus zoals jullie kunnen begrijpen.

De hele ochtend is het weer twijfelachtig. Dat betekent een relaxte ochtend in de camper. Rond het middaguur koken en eten we warm. Dan hebben we vanavond de handen vrij om naar het feest te gaan. Tegen die tijd begint ook het weer beter te worden. Hopelijk blijft dat zo.

Na de afwas staan we al buiten om op pad te gaan als we de donkere wolken zien. Change of plan dus, we blijven thuis.

Om 18 uur begint het avond programma van het feest met muziek. Gelukkig is het tegen die tijd weer droog en wij besluiten erheen te lopen. Even muziek luisteren en dan een kleine wandeling naar een volgende dorp, waar we hopelijk ook even een stokbrood kunnen halen voor later.

De muziek is nog niet begonnen als we er aan komen, maar er is al wel wat volk. En een feesttent met rijen tafels en banken. En wat nog leuker is: er staat een grote Schwenker. Dat is een soort driepoot waaraan een groot rooster hangt boven een vuur. Een grote grill dus. Bekend uit het Saarland, de regio in Duitsland waar we hier vlakbij zijn. Het vlees erop ruikt overheerlijk, dus je raadt het al: change of plan. Wij bestellen elke een Schwenk-steak met frites. Georg neemt er een biertje bij. Zo leuk, de plastic bekertjes hier hebben de opdruk van het stadje of van het feest. We moeten nog 10 minuutjes wachten op het vlees, maar dat komt goed uit, want de muziek begint. Drie mannen in middeleeuws kostuum met een trommel, een soort fluit en een soort doedelzak. Ze geven eerst hier een optreden en lopen daarna helemaal omhoog naar het kasteel, al muziek makend.

Daarna genoten van onze Schwenk. Het is geen steak maar varkensvlees; het lijkt op een dikke gemarineerde speklap. En dan tussen een opengesneden stokbrood. Heerlijk. De frietjes waren wat slap en de mayo was echt Frans: zuur. We zitten gezellig aan de lange banken, maar niemand durft naast ons te komen zitten. Ik denk dat we de enigen zijn die niet hier uit het dorp komen. Wel is duidelijk dat we vlak aan de grens zijn, want de dame die ons onze bestelling gaf merkte ons slechte Frans op en schakelde vlot over op Duits.

Na deze lekkere maaltijd besluiten we nog een rondje te lopen. Het volgende muziekprogramma start om 20 uur. Mooi nog tijd voor een rondje Adventure Labs hier. Het is heerlijk weer, het zonnetje schijnt en we genieten van de wandeling. Die niet zo heel fantastisch is maar wel met een mooi uitzicht op de berg aan de overkant met de kerk en het kasteel  waar morgen het daadwerkelijke feest gaat plaatsvinden.

Kort voor 8 uur zijn we weer terug. Het volgende optreden begint. Deze keer een wat grotere groep met soortgelijke instrumenten. Maar ook soortgelijke muziek, want de melodie lijkt wel steeds weer herhaald te worden. En hard! Dat wil je niet weten. We hebben 2 of 3 nummers aangehoord en zijn toen terug gegaan naar de camper. De muziek is zo luid, dat we het in de camper ook horen. We hebben onszelf nog lekker even een film avond gegund want: WiFi!

Tegen de tijd dat we ons bed in duiken, horen we nog wel muziek, maar het lijkt een wat rustiger genre geworden te zijn. De jeugd is er ook niet, dus we verheugen ons op een lekkere nacht.

camperplaats feest hombourg
de muzikanten bij de BBQ

22-06 Hombourg-Haut

Te vroeg gejuicht… De jeugd kwam toch nog en heeft weer tot een uurtje of 5 herrie gemaakt. Ik heb nauwelijks geslapen en GEOrg heel slecht. Echt jammer van deze verder zo heerlijke camperplaats.

En wat ook zo jammer is. De hele nacht was het droog, maar het begint te druppelen als we opstaan. En later nog veel harder te regenen. Rond 10 uur besluiten we - met de poncho’s erbij - toch op pad te gaan, dan begint namelijk het defilé bij de oude poort. Er staan beneden al diverse mensen te wachten maar wij besluiten een stuk naar boven te lopen totaan de oude stadspoort. Daar kunnen we mooier foto’s en video’s maken. Maar het duurt en het duurt en het duurt…. Gelukkig kunnen we wel onder een boom of afdakje staan, maar koud is het wel. Niemand schijnt te weten waarom het zo lang duurt, je hoort iedereen erover mompelen. Uiteindelijk start het defilé 50 minuten te laat.

We hadden een hoop bombarie verwacht met trommels en muziek enzo. Maar niets van dat alles. Het leek wel een rouwstoet. Eerst kwamen er een paar ridders te paard, toen wat heiligen, daarna alle dorpsbewoners en afsluitend mensen in het zwart en in middeleeuwse kledij. Het bleek iets religieus te zijn, want de hele stoet liep naar boven en daar de kerk in - behalve de paarden natuurlijk.

Wij zijn buiten gebleven en hebben alvast wat rond gekeken. Maar we waren zowat de enigen en de activiteiten werden ook nog niet opgestart. Dus al met al duurde en duurde en duurde het tot ze uiteindelijk de kerk uit kwamen, nog een toespraak kregen en daarna kwam er wat leven in de brouwerij.

Wel leuk hoor. Er liep een levensgrote draak rond, er waren steltlopers, er was van alles voor de kinderen. En natuurlijk waren er overal gezellig hoekjes waar je aan lange banken en tafels kon zitten om de gekochte eetwaren te verorberen. Er waren allerlei specialiteiten, al dan niet uit de regio. Georg at een soort brood met emmentaler en chorizo; ik nam een mini guiche.

Rond half drie houden we het voorlopig even voor gezien. We zijn doodmoe van het slenteren en gaan lekker in de camper even een bakkie drinken en uitrusten. Of we nog even terug gaan zien we daarna wel weer. We staan er tenslotte vlakbij.

Na een uurtje rust besluiten we - ondanks onze vermoeidheid - toch nog een keertje naar boven te lopen. En dat heeft zich geloond. Precies als wij aankomen zien we een heel mooi uitgevoerd middeleeuws rollenspel. Zo echt dat een van de kindertjes in het spel begint te huilen, dat arme jochie. We lopen nog verder door en komen dan bij de roofvogels uit. Eigenlijk niet helemaal ons ding - die horen vrij rond te vliegen in de natuur. Maar ja, even lekker zitten op een paar balen stro terwijl inmiddels het zonnetje schijnt is ook niet verkeerd. En dit hele spektakel hier is dus allemaal gratis! Een van de vogels - een Australische lachvogel is het trouwens met me eens want die neemt de vlucht en landt verderop in een boom en komt niet terug. Pas na de show weten ze hem te pakken te krijgen.

Wij lopen weer terug naar beneden en wagen ons nog aan 2 specialiteiten die we delen. Een soort vierkant, in de oven gebakken brood hier uit de regio (Fouées) dat je kunt laten vullen met zoet of hartig naar keuze. Wij kiezen geitenkaas met honing en delen hem. Het is lekker maar niet helemaal mijn ding. Ik had een soort pizza verwacht, maar het gaat niet meer in de oven nadat het beleg erop gedaan is. Het is dus gewoon een soort opengesneden shoarma broodje, maar dan vierkant. En het deeg is heel anders: een beetje richting zuurdesem.

De tweede specialiteit die we proberen is kurtösh, niet hier uit de regio maar uit Transsylvanië. Het brooddeeg wordt om een soort stok gerold en boven de hete kolen gebakken, net zoals je vroeger brooddeeg om een tak deed en dat in het kampvuur bakte. Alleen deze stok is veel dikker, zodat je echt een hol brood krijgt. Ook dit kan zoet of hartig. Wij kozen voor emmentaler en ham en daar rollen ze het deeg eerst doorheen. Daardoor krijg je heerlijk knapperige kaas. Ik vond dit echt veel lekkerder. Al gaat het deeg een beetje richting zoet, dus ik denk dat het met zoet beleg nog lekkerder wordt.

Daarna lopen we op het gemak richting de camper. Het is inmiddels tegen 20 uur. Wat een heerlijke dag en wat hebben we deze reis leuk - maar ongezond - afgesloten. Nou ja, afgesloten, niet helemaal maar zo voelt het wel een beetje. Vanaf morgen zijn we in Georg zijn homezone voor familiebezoek, afspraken en ons event. Maar daarna gaat ons avontuur nog wel verder hoor! Maar dan in NL.

Maar goed, voor nu even relaxen in de camper. We maken even een meloen soldaat, zodat we nog wat vitamine binnen krijgen. En we genieten even van de laatste keer WiFi hier.

Rond 22 uur wordt het hier drukker en drukker en drukker. Rijen mensen naar het stadion waar wij naast staan (ja 5 meter van onze motorkap). We hadden al wat gelezen over vuurwerk dus dat zal het wel zijn. Dat kunnen we vanuit onze camper ook wel zien zeggen we tegen elkaar. En zo niet, dan zijn we er ook snel. Maar dan zie ik ineens een optocht aankomen met allemaal lichtjes. De ridders te paard en alle andere artiesten zijn er ook weer bij en ze gaan richting stadion. Snel, toch maar even kijken.

Ook dat hebben we niet voor niets gedaan. Er zijn artiesten die in het donker een gave show geven met vuur. Aan het eind van de avond gaat de show heel mooi over in het vuurwerk. Echt een prachtige afsluiting van deze mooie dag. Wij lopen terug naar de camper en overleggen of we gelijk naar bed gaan. De muziek is uit, de stroom mensen loopt weg, dus hopelijk wordt het snel rustig. Wij duiken ons bed in, het is bijna middernacht.

middeleeuws feest hombourghaut
middeleeuws feest Hombourg-Haut

23-06 Hombourg-Haut - Kaster (Bedburg)

We lagen net in bed, toen ging de muziek weer aan. Shit! Maar we zijn zo moe dat we toch in slaap gevallen zijn en redelijk goed geslapen hebben. Helaas die rottige kerkklokken om 7 uur. Hoe vaak die wel niet af gaan, geen idee…..

Het weer ziet er eindelijk prima uit, maar helaas hebben wij reisdag. Dus we vertrekken kort na het ontbijt.

TO BE CONTINUED...

Onze avonturen leggen wij ook vast in vlogs op YouTube. Hier dus het uitgebreide verhaal; in onze vlogs (veel) meer beeld. Wij hopen natuurlijk dat jullie ook op YouTube van de partij zullen zijn!

Al onze overnachtingsplaatsen met omschrijving en foto's vinden jullie op de pagina Overnachtingen met de camper. De camperroutes die wij al eerder maakten, vind je hier.