zaterdag 6 april 2024

NOODREPARATIE AAN CAMPER blog 5 (PT april 2024)

In deze blog maken wij een schitterende wandeling langs de bloemrijke kust van Porto Novo en bekijken wij de veelkleurige en bizar gevormde rotsen bij Santa Cruz. Daarna brengen twee oldies ons naar bijzondere locaties. En die noodreparatie aan de camper? Lees maar gauw verder!

klooster geocaching portugal
Convento dos Capuchos
(of: kurkklooster)

Onze avonturen leggen wij ook vast in vlogs op YouTube. Hier dus het uitgebreide verhaal; in onze vlogs (veel) meer beeld. Wij hopen natuurlijk dat jullie ook op YouTube van de partij zullen zijn!

Al onze overnachtingsplaatsen met uitgebreide omschrijving en foto's vinden jullie op de pagina Overnachtingen met de camper. De camperroutes die wij al eerder maakten, vind je hier.

19-03 Porto Novo

We rijden eerst naar het volgende dorp om water te halen en vinden vlot daarna broodjes.

Daarna rijden we door tot Porto Novo, waar we een mini-trail met geocaches willen doen. Kort voor we daar aankomen zien we een mooie P, waar we besluiten te stoppen voor onze brunch. Er loopt een mooi wandelpad langs, een soort houten vlonder. We kijken eens op de kaart en zijn bijna bovenop een cache gestopt. En dat is niet de enige. Het plan wordt gewijzigd en we vertrekken vanaf hier om te cachen.

Het wordt echt een prachtige wandeling, in het begin heel pittig bergop, maar daarna lopen we een hele tijd parallel aan de kust. Het is één grote bloemenzee waar we hier lopen, echt schitterend! We zien dat het ook hier flink geregend heeft. Hele stukken zijn weggespoeld en soms staat het hele pad onder water. Onze schoenen zitten onder de blubber. Van de 12 caches vinden we er 5 niet. Onderhoud ervan is hier echt anders dan in NL, we denken dat ze echt weg zijn. Ze zijn al heel lang niet gevonden, maar DNF’s worden hier niet zo gelogd als bij ons. We zien ook nog een beestje lopen, ik denk dat het een veenmol is (sorry geen mooie opname).

Vlak voor we bij de camper aankomen, zien we een ruime P. Een bijzonder plekje, half in de bergen, naast zo’n 100 lege paardenboxen die kennelijk alleen bij concoursen bij de nabij gelegen manege gebruikt worden. We besluiten daar de nacht door te brengen.

Het blijkt een goede keuze, want het is hier prachtig en heerlijk stil. De rest van de middag en avond luieren we wat en monteren vlog 4 bijna af. Er staat weer bijna iets moois voor jullie klaar!

geocaching portonovo vlonderplad
op het vlonderpad

20-03 Porto Novo - Santa Cruz

Doodstil hier vannacht maar wat was het koud. Ik kon er niet van slapen. Eerst de dikke bodywarmer van Georg over me heen gelegd. Daarna de deken die normaal in de richel naast me ligt (langs de kastjes komt de kou naar boven van onder het bed, daar leggen we altijd een deken). Eindelijk, dat hielp. Daarna ben ik in slaap gevallen.

Als we kort na 7 uur wakker worden, is het nog fris maar stralend weer. In de vallei beneden zien we de mist nog hangen, heel mooi.

We verlaten deze mooie plek om nog even bij het strand van Porto Novo te gaan kijken, maar niet voordat we hier eerst de laatste cache gedaan hebben. Helaas weer een DNF erbij.

Het strand is niet echt bijzonder. Wel staat er een bijzondere rotspunt in zee waar bovenop een mariabeeld staat. En we zien een eenzame surfer tussen de gigantische golven die hier zijn. We doen hier 1 earthcache en reizen dan weer door.

We willen bovenaan de kliffen van Santa Cruz staan, die schijnen bijzonder te zijn. We vinden al vlot een plekje, waar 1 andere camper staat. Eerst even wat eten en dan gaan we op pad. We lopen naar het noorden richting Santa Cruz, maar maken eerst nog even een kletsje met de andere camperaars. Zij is Griekse en woont in de camper. Hij is Portugees en is kennelijk sinds een paar weken mee op reis. Beiden werken ze vanuit de camper. Vooral zij is mega enthousiast over Portugal, maar nog meer over Frankrijk. Jaaaaa ik ook!!! Waar komen jullie vandaan dan. Den Haag. Oh prachtige stad, ik heb inLeiden gestudeerd. Haha alweer zo toevallig!

santacruz portugal vanlife
de kliffen van Santa Cruz zijn kleurrijk

21-03 Santa Cruz

Het was een onstuimige en onrustige nacht - voor mij, Georg sliep overal doorheen. Maar als we rond 7 uur opstaan, is de wind vrijwel weg en zien we een oranje bal boven de bergtoppen uitkomen.

We gaan al vlot op pad, deze keer richting het zuiden om een paar caches te doen. Het begint met een breed grindpad langs het strand. Maar het wordt allengs smaller en steiler. Het is nog net te doen. Dan komen we bij het strand en in het volgende dorpje en gaat het weer flink omhoog. Maar we zien ook een bui aankomen en checken de app. Dat ziet er heel slecht uit, ook met onweer. We besluiten linea recta - via een andere weg - terug te gaan.

Onderweg hebben we nog 1x oponthoud. Mimosa, eindelijk! Ik had ze onderweg al een paar x langs de kant gezien, maar steeds al rijdend en kon ik niet stoppen. Nu kan ik ze aanraken. Zo blij mee. Dan lopen we snel door voor we alsnog in de bui terecht komen.

Bij de camper aangekomen valt Georg zijn oog op ons derde remlicht. Dat ontbreekt, althans de rode afdekplaat. Ik kijk even de foto’s terug en gisteren was hij er nog! Moet dus hier gebeurd zijn! We kijken rond en al heel vlot ziet Georg het rubber ervan liggen. Nu de rode afdekplaat nog. Die zal vannacht toch niet naar beneden gewaaid zijn de klif af?!?  Maar nee, Georg vindt hem terug onder de auto. Hij zet hem provisorisch vast met tape en nu maar hopen dat het zo voorlopig blijft zitten.

We hebben verder een rustige middag in de camper. Ik stel een concept op voor een verhaal dat we in willen dienen voor een verhalenwedstrijd. Jaja….we hebben inmiddels al 3x een prijs gewonnen…. En we hadden nu inspiratie dus gelijk maar wat geschreven. En verder werken we allebei wat achterstallige administratie weg. Ja ook dat gaat gewoon door onderweg.

Dan besluiten we alsnog te verplaatsen. Het echt slechte weer blijft uit, maar de wind trekt wel weer aan. We hebben geen zin in weer het hefdak naar beneden dus we rijden het dorp in naar de officiële CP aldaar. Echt een gigantisch grote plek en er staat slecht 1 andere camper. Erg motiverend is de plek niet, maar we staan in de luwte en het is er rustig. Prima voor 1 nacht, want morgen willen we weer doorreizen. Een en ander nog even afhankelijk van een andere vanlifer waar we mee willen afspreken. Wordt vervolgd.

vanlife portugal mimosa
eindelijk mimosa van dichtbij

22-03 Santa Cruz - Valbom

We hadden dat mooie plekje niet hoeven verlaten voor de wind. Die is totaal weggevallen en er hangt een grote wolk mist. Het was ook heel warm vannacht.

Al vroeg vertrekken we met de camper op weg naar nieuw avontuur. Maar eerst: boodschappen en water halen zodat we - als we op een mooi plekje terecht komen - ook kunnen blijven als we dat willen.

We rijden door tot Valbom, waar Georg graag een oude geocache wil doen uit 2001. Onderweg zien we eindelijk de Don Quichotte windmolens van dichtbij. We parkeren bij de dichtstbijzijnde P, die toevallig boven het strand is. En dat niet alleen: we hebben vanaf hier zicht op tientallen surfers. Dat is nog eens een mooi uitzicht tijdens onze brunch.

Daarna klimmen we de berg op richting cache. Pfffftttt….flink omhoog en het is inmiddels 24 graden (zonder zon). Maar we klagen niet, alles beter dan onze eerste weken. Het is ongelofelijk dat we al ruim 4 weken op pad zijn, de tijd vliegt.

Maar goed. We hebben een prachtige wandeling en vinden de oude cache (en nog een andere) vlot. Zo leuk dat afwisselende landschap hier! Vooral ook de terugweg aan de andere kant naar beneden is weer verrassend. Oranje, maar ook juist hele witte rotsen. En wit en zwart zand. Heel apart.

Op de P waar we staan mogen we niet overnachten maar echt 5 minuten verderop vinden we een ruime P waar we dat wel mogen. Er staan meer camperaars en het is echt vlakbij het strand met de surfers. En lekker beschut tegen de wind. Fijn want met deze temperaturen willen we liever niet met het dak naar beneden slapen. Van vrienden iets verderop langs de kust horen we dat het nogal waait.

We lopen even naar het strand, waar ook 2 restaurantjes zijn, eentje hier en eentje boven - waar we net naar de surfers keken. Fijn, want er is ook een toilet! De meeste surfers zijn naar huis, maar er is wel een enkele zwemmer, wat sporters en nog een paar andere strandgasten. Leuke plek hier. Ik probeer Georg in zee te krijgen, maar dat lukt helaas niet. Morgen weer een poging, misschien heeft hij het dan zo warm dat hij van armoe wel moet.

portugal oude geocache
oude cache uit 2001

23-03 Valbom

Het zou hier echt een heerlijke plek kunnen zijn, als iedereen zich netjes gedraagt. Helaas parkeert laat op de avond een jong stel hun auto met de achterkant bijna in ons schuifdeur, gaan dan uitladen, heen en weer lopen (ja past nog net tussen hun auto en onze camper), met portieren gooien en een tent opzetten op een kleine meter van de zijkant van onze camper vandaan achter hun auto.

En was het daar maar bij gebleven…. Ze horen waarschijnlijk bij de jongelui die aan de andere kant van onze camper staan. Ook zo merkwaardig dwars geparkeerd. Gevolg is dat het de hele nacht heen en weer lopen om onze camper is, open en dicht gooien van autoportieren en rammelen van flesjes. Tel daarbij op dat er vannacht diverse auto’s kwamen (en gingen?). Plus de discotheek waarschijnlijk in het dorp verderop. Je hoort echt de hele nacht het gedreun - zelfs nu om half 9 in de ochtend nog. En dat terwijl er een berg tussen zit. Arme mensen in het dorp!

Georg had daardoor wel een mooie start van de dag. Die jonge dames in kwestie hadden nauwelijks kleding aan en volgens hem zelfs geeneens een onderbroek. En ze hadden regelmatig wat nodig uit hun kofferbak - die ongeveer bij ons in de schuifdeur geparkeerd stond. Dus hij had vanaf zijn stoel regelmatig uitzicht op jong, vrouwelijk bloot….

We hebben een luie ochtend. Dat betekent ontbijt met broodjes uit de omnia. Ja, die hebben we zowaar een keertje weten te vinden hier (daarna niet meer). Ze smaken heerlijk. Zo lekker knapperig als uit onze eigen oventje krijg je ze hier niet hoor.

Eind van de ochtend besluiten we richting zuiden te lopen om wat caches te doen. Het gaat eerst heel pittig omhoog, door mul zand. Daarna zijn we boven en verloopt de rest van de wandeling redelijk makkelijk. We lopen parallel aan de zee en hebben diverse keren uitzicht op de surfers (en op onze camper). Het is rotsig hier met hier en daar struiken, het is net een soort maanlandschap. Het is een mooie, maar niet spectaculaire wandeling. Of raken we een beetje verwend? Maar: alle caches gevonden zowaar!

Dan is het tijd voor pizza. Hier op het strand staat een tentje waar ze - op dit moment - alleen maar pizza verkopen. Maar wel met zicht op het strand en de zee met surfers. We worden heel hartelijk ontvangen en maken onze keuze. We zien direct dat er een echte pizza-oven staat, dat belooft wat. En inderdaad: ik heb zelden zo’n lekkere pizza gegeten. Zelfs de ham die erop zat, smaakte lekkerder dan thuis. Ik had geen idee wat ik voor smaak bestelde, had alleen begrepen dat er champignons op zaten. Dat klopte, maar dus ook olijven en daar ben ik niet zo’n liefhebber van. Maar ik heb mezelf beloofd dat ik ze ga leren eten deze periode, dus ik heb ze allemaal opgegeten. En de combinatie (met ook nog artisjok) was echt perfect. Georg had een pittige met salami.

Na de lunch buiken we even wat uit en dan gaan we richting het strand. Ik wil heel graag zwemmen. Even voorzichtig proberen hoe koud het is. Dat valt erg mee. Maar die stroming, echt niet normaal. Zelfs met kniehoog kan je je nauwelijks nog staande houden. Laat staan opstaan uit zwempositie. Echt zwemmen werd hem dus niet maar wel even een paar keer lekker met een golf meegespoeld richting strand. Heerlijk was het!

Niet gedacht dat we na de pizza nog honger zouden krijgen maar rond 7 uur begint het wat te knagen. Dat komt goed uit, want het is warmer en dan hebben we direct weer problemen met de koelkast. Ondanks de nieuwe huishoudaccu. Die kwam onder de 12V uit, dus we hebben de koelkast uit moeten zetten. Dus de hamburgers moeten op! Echt balen met die koelkast. Maar ja, morgen reizen we weer, dus dan kan hij weer aan.

geocaching kust portugal
wandelen langs de kust

24-04 Valbom - Colares - Tires

Wij waren vroeg op en gaan ook vlot op pad. We rijden iets verder naar het zuiden, naar een natuurgebied waar Georg graag een oude geocache wil doen, uit maart 2002 deze keer. In het begin rijden we door wat dorpjes, komt goed uit want: brood. Daarna komen we echt in de bergen uit. Smalle slingerwegen en ik moet goed oppassen, want de fietsers sjezen naar beneden - of kruipen omhoog en ik hang erachter.

Niet te geloven wat een verkeer hier! Gaan die allemaal heen waar wij heen willen? Ja dus! Nou ja, niet naar de cache natuurlijk maar wel naar dezelfde P. Die is gelukkig groot genoeg. Er blijkt hier ook een klooster te zijn. We parkeren de camper, doen het dak omhoog en gaan eerst even lekker eten.

Dan lopen we min of meer in een rechte lijn naar de cache. Klinkt eenvoudig maar is het niet! Het gaat de hele weg steil bergop. Maar het is het waard. We hebben een mooi uitzicht op de top en de cache vlot gevonden. Daarna gaan we via kleine wandelpaadjes - althans dat denken we - via een aantal caches weer naar beneden. Het blijken geen wandelpaadjes te zijn maar een mountainbikeparcours. Met haarspeldbochten, springschansen en wat al niet meer. Een pittig pad, ook bergaf! Gelukkig komen ons er niet veel achterop. Bijna beneden gaat Georg nog een tunneltje onder de weg in voor een cache en dan zijn we weer bijna bij de camper.

Maar we lopen eerst nog even naar het klooster, dat dateert uit 1560. WoW dat is echt bijzonder zeg. Half in de rotsen, met allemaal kleine trappetjes en kamertjes zo klein als cellen met stenen bedden. Het is er een waar doolhof. En overal kurk: op het plafond, op de deuren en kozijnen, noem maar op. Ik vond het eigenlijk een beetje jammer dat ze dat overal aangebracht hadden. Totdat we onze eerste kurkboom van deze reis zien staan en we er achter komen dat de kurk er altijd al gezeten heeft. Het klooster heet in de volksmond kurk klooster. Het was erg bijzonder, maar ook erg moeilijk op video vast te leggen. Ik hoop dat dat een beetje gelukt is.

Als we terug komen bij de camper, haalt net iemand een grote klankschaal tevoorschijn en gaat daarop zitten spelen. Het klinkt prachtig en het is echt ongelofelijk hoeveel geluid eruit komt na slechts een zachte aanraking met de vinger. Het ziet er heel eenvoudig uit, maar iemand anders mag het ook even proberen en het lijkt niet mee te vallen! Dat was leuk om een keertje meegemaakt te hebben.