woensdag 3 april 2024

BLOWING HOLE blog 4 (PT maart 2024)

In deze blog, al weer de 4e van onze grote reis, nemen wij jullie mee naar Nazaré waar we op zoek gaan naar surfers en hoge golven. Daarna komen we puur toevallig terecht in het plaatsje Alcobaça, dat echt een heel leuk plaatsje blijkt. Vervolgens reizen we door naar het schiereiland Peniche, waar we maar liefst 5 nachten verblijven. We vinden het daar echt fantastisch en de highlight daar is de "blowing hole", echt geweldig! Wij wensen jullie veel leesplezier.

nazare vanlife surfers
op zoek naar surfers

Onze avonturen leggen wij ook vast in vlogs op YouTube. Hier dus het uitgebreide verhaal; in onze vlogs (veel) meer beeld. Wij hopen natuurlijk dat jullie ook op YouTube van de partij zullen zijn!

Al onze overnachtingsplaatsen met uitgebreide omschrijving en foto's vinden jullie op de pagina Overnachtingen met de camper. De camperroutes die wij al eerder maakten, vind je hier.

08-03 Aveiro (moeras) - Nazaré

We doen inkopen bij de Mercadona, maar daar is geen WiFi. Dus we rijden even verderop naar de macDo, waar dat wel is. We genieten van een lekker en welverdiend ontbijt en zetten vlog 2 online.

En dan reizen we verder. Alweer een saaie route. We verbazen ons erover dat je in een zo dunbevolkt land als Portugal door het ene na het andere stadje rijdt. We stoppen onderweg voor een cache. Het is kennelijk een varkensstadje, want we zien ze overal. Nou ja, niet de levende. Het is ook saai omdat het echt de hele weg regent en steeds harder gaat stormen. Bah, zijn we nou nog niet zuidelijk genoeg?!?

Inmiddels zijn we aangekomen op de plaats van bestemming. Het waait hier echt als een gek en het giet van de regen. Ik vrees het ergste. We moeten hier toch niet de hele tijd met hefdak naar beneden staan? Bewust had ik al een CP uitgezocht in stedelijk gebied en niet naast het strand. En wat een geluk, we vinden een plek behoorlijk in de luwte. Het is een groot terrein en er staan diverse campers. Van alles door elkaar. Veel grotere buscampers, ook kleintjes zoals wij, maar ook hele grote met aanhanger. En nu duimen dat het morgen een beetje normaal weer is zodat we hier lekker de omgeving kunnen verkennen. Vandaag doen we niets meer.

geocaching vanlife portugal
alltijd mooi: tegels in Portugal

09-03 Nazaré

Wel met het hefdak naar beneden geslapen, maar eigenlijk stonden we hier prima. Het is hier ook heerlijk rustig ‘s nachts. Je hoort alleen wind en het ruisen van de zee. Tot: kaboem!!! Wat een gigantische knal, echt een hele diepe dreun, je voelt het helemaal in je buik. Maar het blijft bij 2 dreunen en daarna is het onweer voorbij.

Na ons bakkie gaan we direct op pad want het is droog. Pas als we het pad naar beneden richting zee lopen, merken we hoe hard het stormt. We loggen eerst een cache en komen dan bij het pad langs de zee uit. Brrrrr wat is het koud en wat een wind! Flink hoge golven maar nou ook weer niet dat je zegt wow. Maar goed, ik ben verwend want ik woon aan de kust. Maar …. geen enkele surfer! We zien een paar jonge Duitsers in hun auto zitten en we zien wat surfoutfit, dus we spreken hen aan. Waarom zijn er geen surfers?!? De wind is te hard en de golven niet goed genoeg. Ze zijn rond 4 meter hoog en schijnen vanmiddag naar 7 te gaan. Maar met wind dus het is twijfelachtig of er surfers zullen zijn.

We lopen weer door en worden aangesproken door een paar Nederlanders die ook op de CP blijken te staan. Zij zijn al vanaf januari van huis. Van hen horen we dat het echt abnormaal koud is. Vrienden van hen wonen in Porto en daar was gisteren sneeuw gevallen, dat is al in geen jaren meer gebeurd.

We breken het gesprek af, want er komt echt een gitzwarte lucht van zee. We willen terug. We lopen vlot om de bui voor te blijven, flink bergop dus dat is goed voor onze conditie. We krijgen wel een paar spetters maar de ergste regen blijft ons gespaard.

Bij de CP aangekomen besluiten we een ander plekje op te zoeken. De wind is gedraaid dus die krijgen we nu van voren, niet handig met het hefdak. Dus we rijden naar de andere kant van de P en plaatsen onze kont in de wind. En dan eerst even een lekkere yoghurt.

Na onze maaltijd is het weer droog. Dat lijkt niet lang te duren dus we twijfelen even. Maar al is het maar een uurtje, we gaan er toch nog even op uit. Morgen gaat het weer regenen, dus die administratie komt dan wel - of na een uurtje. Deze keer lopen we via het dorp naar de big waves. Groot zijn ze wel. Maar echt spectaculair? Nee ik vind het eerlijk gezegd een beetje tegenvallen. We hebben begrepen dat ze door de harde wind als het ware plat slaan. En wat ook zo jammer is: nog steeds geen enkele surfer! Nou ja, dit hebben we ook weer gezien. Misschien een volgende keer beter.

We bekijken het dorpje nog even en wagen ons aan de Portugese specialiteit “pastel de nata”. We hadden het niet beter kunnen treffen. Ze zijn nog warm en echt verrukkelijk. Er zit een soort gele vloeibare pudding in een bakje van bladerdeeg. Mierzoet maar oh zo lekker. En het bladerdeeg is echt heerlijk knapperig. Ja ik weet het. Geen suiker voor mij. Maar ik heb besloten onderweg wel te genieten van de echte “specials”. De leuke verkoper heeft nog een film van ons gemaakt, maar foto’s zijn we helaas vergeten.

Het is een klein dorpje met vele toeristen winkels en restaurantjes. De prijzen van de menu’s hier zijn daar ook echt op gebaseerd: geen goedkope menuutjes. We zien hier ook de eerste stierenvechten arena. Als we weer bijna terug zijn bij de camper, lopen we nog even een mini supermarkt in voor een broodje voor straks. Ze spreken geen woord Engels en duwen ons gelijk het menu in handen. Je blijkt hier ook een klein hapje te kunnen eten voor wel locale prijzen.  Vandaag niet, wie weet morgen. De broodjes zijn er in elk geval heerlijk - blijkt als we die later in de camper opeten.

We zijn ook echt net op tijd terug. Regen!!! Goed dat we ons momentje buitenlucht toch nog genomen hadden, want het was best wel langer dan een uurtje.

De rest van de dag brengen we gemoedelijk in de camper door. Het hefdak gaat weer naar beneden voor we gaan slapen. Welterusten!

vanlifers portugal nazare
boven Nazaré

10-03 Nazaré

Wat een weer vannacht zeg! Echt keiharde slagregen en onweer. Pffftttt ik ben wel eens toe aan een lekker nachtje slapen zeg!

Tegen de tijd dat we opstaan, is het min of meer droog. We wachten nog tot een uurtje of 11 tot het wat stabieler wordt en dan gaan we op pad. Nog maar eens even kijken of er nu surfers zijn. Dat helaas niet, maar het weer is echt een stuk aangenamer dan gisteren. Zon en minder wind. Je kunt het strand op zonder dat je gezandstraald wordt, dus dat doen we dan ook. Er staan flink golven en er hangt een nevel van spatwater.

Aan het eind van het strand klimmen we via een geitenpaadje omhoog en we komen in het dorp uit. We lopen inmiddels in ons tshirt en nemen het besluit op een terrasje te gaan zitten. Daar waar we gisteren de broodjes kochten. We bestellen een pizza en een bowl met zalm en avocado en delen die. De bowl is prima. De pizza erg flauw, maar wat maakt het uit. We zitten voor het eerst op een terras! Overigens hebben ze hier voor mij een kombucha om te drinken dus mijn dag kan niet meer stuk.

Daarna lopen we via de trap naar beneden, naar het “echte” Nazaré. De kabelbaan die hier ook naar beneden loopt, is buiten werking. Uiteraard gaan we ook hier nog even het strand op om de golven te bekijken. Wij vinden ze groot maar niet bijster bijzonder of gevaarlijk. De strandwachten die hier staan, denken daar anders over. Zelfs als je de zee tot een metertje of 5 nadert beginnen ze al te fluiten: weg daar! We hadden gehoopt hier een T5 cache te kunnen loggen bij de rotsen, maar het water staat echt veel te hoog.

We lopen nog wat rond door de nauwe en soms extreem nauwe straatjes hier en lopen dan nog een stuk naar boven richting een park waar een cache ligt. De hoogtemeters beginnen bij mij zijn tol te eisen en ik ben behoorlijk moe. We blijken de cache vanaf de verkeerde kant benaderd te hebben, dus zijn voor niets helemaal naar boven gelopen. We moeten nu aan de andere kant weer naar beneden en dan nog een keer omhoog. Ik besluit even op een bankje te blijven zitten - wetende dat ik straks ook die hele trap nog op moet terug naar ons “eigen” dorp. Georg heeft nog genoeg energie en loopt naar boven om de cache te loggen.

Daarna gaan we terug. Bovenaan de trap splitsen onze wegen zich. Ik ga terug naar de camper en maak het me daar gemakkelijk. Georg gaat nog op zoek naar de multi waarbij je onder andere de traptredes moest tellen. Maar niet lang na mij komt hij ook bij de camper aan. Cache niet gevonden. Wel is hij zo lief geweest verse broodjes mee te nemen voor ons avondeten.

Het was een vermoeiende maar echt zeer leuke dag. Eindelijk lekker weer! De rest van de avond brengen we gezellig in de camper door.

golven nazare geocaching
waar zijn de mega golven?

11-03 Nazaré

We zijn vroeg wakker na een heerlijk rustige nacht. We hadden wel het dak naar beneden maar was denk ik niet nodig geweest. De wind is weg en als we opstaan, komt de zon net op. Dat belooft een heerlijke dag te worden.

We drinken relatief vlot ons bakkie en gaan dan aan de wandel. We willen nog een keer de lange trap af richting Nazaré beneden op het moment dat het eb is. Kijken of we de D5/T5 cache te pakken kunnen krijgen, gisteren ging dat niet door de vloed.

Beneden aangekomen blijkt het water inderdaad een stuk lager en de cache - die tussen de rotsen ligt - is bereikbaar. Maar het water komt echt heel snel op. Ik blijf op wacht staan om op te letten dat het water ons niet insluit. Georg gaat zoeken. Maar ik geef hem niet erg lang de tijd, want met elke golf komt het water hoger, dus ik wordt een beetje nerveus. Gelukkig hij komt terug, helaas zonder cache. We spoeden ons terug naar het veilige strand. Een T5 was heel leuk geweest maar niet alles voor de cache zeg ik altijd, het moet wel veilig blijven.

Daarna lopen we de lange trap weer omhoog. Maar halverwege hebben we nog even een “uitstapje”. We deden hier gisteren een multi die niet geheel duidelijk was. We hebben van de CO de coördinaten gekregen, dus we gaan nog een keertje zoeken en dan: hebbes! Gelukkig toch niet voor niets hierheen gelopen.

In het dorp zien we nog een andere supermarkt, waar we groente, fruit, kaas en brood kopen. Daarna lopen we terug naar de camper om te brunchen. We hebben de hele ochtend in tshirt gelopen en we eten voor het eerst in de camper met de schuifdeur open. Dat is toch genieten!

De rest van de dag vermaken we ons in en rond de camper. Ik heb m’n belastingformulier ingevuld en de 3e vlog staat klaar om op internet te gaan als we WiFi hebben. In de avond koelt het flink af. De hemel is helder en er staan vele sterren. We richten de camper zo in dat het hefdak vlot naar beneden kan, maar we slapen voor het eerst weer met het hefdak open, heerlijk!

nazare trap geocaching
weer de trap omhoog

12-03 Nazaré

Eindelijk weer lekker geslapen. Wel een keer wakker geworden van de kou, dus ik ben eruit gegaan om een bodywarmer over me heen te leggen. Er is totaal geen wind en je hoort vanaf hier de branding. Zo hadden we het ons voorgesteld!

We zijn kort voor de wekker wakker - die we op 7 uur hadden gezet. We drinken vlot een bakkie en lopen dan richting het dorp. We willen nogmaals een poging doen voor de T5 cache dus we gaan nogmaals de trap af.

Alles past perfect. Het water is veel lager dan gisteren en de echte eb moet nog komen. Tijd genoeg om te zoeken dus. En dan doen we dan ook. En hoe! Kijk later onze video maar eens hoe Georg in een gat afdaalt. Maar het mag allemaal niet baten. We vinden de cache niet. Na een uur zoeken geven we het op. Jammer maar ondanks dat hebben we er veel plezier aan beleefd, het was een leuk avontuur en onze been- en bilspieren zijn weer wat doorgetraind.

We lopen over het zand langs de rotsen terug naar het strand. Een vriendelijke Portugees - die behoorlijk Engels en Duits spreekt - maakt nog een praatje met ons en vertelt dat het water normaal nooit zo laag staat. En dat er nog 1 dag regen komt en daarna alleen maar zon, zon, zon. Ze hebben hier al 24 graden gehad en het zeewater is 15-17 graden.

We lopen terug richting trap. Het valt echt op hoe vriendelijk de mensen hier zijn. De meeste verstaan we niet maar ze lijken allemaal te denken dat we verdwaald zijn en wijzen ons vriendelijk de weg naar de trap. Al diverse keren hebben we de klederdracht van hier gezien. Deze keer trekken we de stoute schoenen aan en vragen - met handen en voeten - of we een foto van dit vrouwtje mogen maken. Dat mag, ze lijkt het zelfs leuk te vinden.

klederdracht nazare portugal
de lokale klederdracht

Eenmaal weer boven aangekomen - pfffftttt zeg de spieren na 3 dagen training - lopen we via “ons” supermarktje naar de camper. We twijfelen: broodje of…. Het wordt een Engels ontbijt. Betaald door jullie!!! Van de diverse digitale kopjes koffie die we van jullie kregen. Zo lief.

Daarna lopen we op het gemak naar de camper en nemen een siësta. Na een paar uur besluiten we terug te gaan naar het supermarktje. WiFi was daar razendsnel en we hebben al weer een video klaar staan. Die zetten we alvast online, maar hij wordt zaterdag pas zichtbaar voor jullie. We zitten hier een stuk gezelliger dan bij de McDonald waar we eigenlijk heen wilden. En de koffie is er waarschijnlijk goedkoper maar beslist lekkerder.

Als we klaar zijn besluiten we met een omweggetje via de kust terug te lopen. Nog een laatste blik op de golven, die nu totaal verdwenen zijn. Morgen verlaten we deze fijne plek.

eendenmossel vanlife portugal
eendenmosselen

13-03 Nazaré - Alcobaça

Na weer een heerlijke maar koude nacht hebben we Nazaré verlaten. Het was dringend tijd voor de “vanlife administratie”.

We moesten vuil water lozen en hadden schoon drinkwater nodig. Dat lukte heel vlot in het volgende dorp. Check

Daarna gingen we op jacht naar een gasfles. Niet dat het dringend was, maar we hebben er maar liever eentje op voorraad. Vooral omdat we niet goed weten of aanschaf hier makkelijk lukt. En ik had op P4N een winkel gezien waar ze ze zouden moeten hebben niet zo ver van ons vandaan. En jawel, eerste poging direct gelukt en bijna een tientje goedkoper dan in NL. Check

Daarna had de camper dorst. Nou, dat was ook geen probleem om goedkope diesel te vinden: bij de supermarkt waar we toch ook nog heen wilden. Check

Daarna moest de etensvoorraad dus aangevuld, check
Daarna was het tijd voor brunch, check

Het stadje waar de supermarkt zat, zag er best wel leuk uit én had een CP. We waren eigenlijk van plan om verder naar het zuiden te rijden. Maar plannen zijn er om te wijzigen en na inspectie van de CP besloten we een nachtje te blijven en het dorp te verkennen.

Dat doen we aan de hand van een letterbox, waar we helaas bij het 5e waypoint vastlopen. Gelukkig liggen er nog een paar andere caches op onze route en we komen echt langs prachtige plekken. Vooral de ruïne helemaal boven met zicht op de kerk en later de kerk zelf. Echt fantastisch!

Rond het avondeten zijn we weer terug bij de camper en zeggen tegen elkaar: geen spijt van deze extra stop.

Deze gratis CP heeft echt van alles. Toiletten, water en zelfs gratis stroom en WiFi. Helaas ontbreken de douches - eigenlijk het enige dat we momenteel nodig hebben.

Maar wel WiFi, dus onze avond hebben we voor het eerst doorgebracht met filmpjes kijken.

alcobaca geocaching vanlife
Pedro e Inês

14-03 Alcobaça - Peniche

Een heerlijke rustige plek hier en prima geslapen. We staan wel een beetje scheef en hebben daarom met ons hoofd bij de achterklep geslapen. Beetje raar maar is goed bevallen. Voor 7 uur zijn we ons bed uit, gewoon omdat we wakker en uitgerust zijn. Helaas, bewolking en fris.

Voor we verder gaan, maken we nog een kleine wandeling, loggen een cache en kopen broodjes. Tegen de tijd dat we wegrijden, komt de zon een beetje door.

We komen nu wel aan in Peniche, ons eigenlijke doel van gisteren. Al tijdens de rit naar onze overnachtingsplaats zien we hoe schitterend het hier is. Het plekje dat we uitgekozen hebben is ook fantastisch. Vlak aan zee, in de duinen die vol bloemen staan: roze van het Engels zeegras en geel van de brem. Helaas een beetje veel wind.

Eerst lunchen we op het gemakje en dan verkennen we de omgeving. Er liggen hier een aantal tradies en echt heel veel earthcaches. Niet gek want de rotsformaties zijn hier spectaculair. De mooie vuurtoren op de kop schijnt een van de oudste van Portugal te zijn. Een van de earthcaches toont ons ook fossielen in de rotsen, misschien wel honderden. Ze zijn heel klein en ik denk dat 99% van de mensen ze niet eens zien. Ze liggen ook totaal onbeschermd bij een uitzichtspunt, dus hier moeten echt duizenden mensen overheen lopen. Echt heel bijzonder.

Dan lopen we terug naar de camper en ruimen de spullen een beetje op. Ondanks dat deze plek echt fantastisch is, hebben we besloten te verplaatsen. Bij de vuurtoren staan diverse andere campers en we willen een beetje in de luwte van een van die grote campers gaan staan. Het voordeel is dat we daar een fantastische zonsondergang hebben.

Het is een prima plek om te staan, maar helaas komt er al snel bewolking binnendrijven. En later zelfs regen. Niets geen zonsondergang dus. Nou ja, wie weet morgen een nieuwe kans.

fossielen geocache portugal
mini sterren

15-03 Peniche

Het was een weer wat onrustige nacht. Er kwam een bui over met behoorlijk wat wind. Georg sliep in eerste instantie lekker door maar ik lag al even wakker met de gedachten: moet het hefdak niet dicht? Op een gegeven moment werd hij wel wakker en hebben we het dicht gedaan. Wat een rust, lekker verder slapen. Tot: drup drup drup. Ik er weer uit. Was niets ernstigs: het doek was natuurlijk nat en doordat we het dak ingeklapt hadden, hing die natte zooi aan de binnenkant. Maar het druppelde wel precies in onze toilettas. Nou ja, tas verplaatst, mok eronder en weer verder slapen.

Het is half 9 als we weer wakker worden. Het is grauw, grijs, mistig en het miezert. Maar beslist niet koud. Eerst maar eens even een bakkie. En Polarsteps bijwerken, want dat doe ik altijd tijdens de thee.

Daarna nog steeds flinke miezer. We besluiten naar het stadje te rijden om een brood te scoren. Dat lukt vlot en daarna vinden we een mooie P met zicht op het fort.  Eerst maar even op het gemakje brunchen, daarna zien we wel weer.

Rond 13 uur lijkt het iets beter te worden, dus we gaan op stap, poncho’s mee. Het fort blijkt helaas gesloten (langdurig). Daarna lopen we aan de hand van diverse adventure labs - niet altijd even makkelijk in het Portugees- een rondje over de pier, langs de haven en door het centrum. Peniche is bekend om het kantklossen. Dat kunnen we helaas niet vinden. Wel een beeld van een kantklossende dame.

Rond 16 uur zijn we weer bij de camper terug en gaan op zoek naar een slaapplek. Degene die we hadden uitgezocht, blijkt bezet door een Duits campertje, degene die gisteren ook op ons eerste plekje stond (maar toen was er nog een tweede plekje). Jammer want het lijkt een topplek.

Dus we rijden weer door en komen uiteindelijk aan de noordkant uit, waar we een P vinden. Geen ideale plek naast een drukke weg, maar we doen het ermee voor vandaag. Wel uitzicht op zee, maar ja, de weg ertussen. We gaan zover mogelijk naar achteren staan, zo ver mogelijk van de weg af. Behalve veel verkeer en een paar vissers, is het een rustige avond.

peniche klantklossen vanlife
kantklossende vrouw

16-03 Peniche

Ondanks de drukke weg toch goed geslapen. Om 7 uur zijn we wakker.

Vandaag willen we een beetje rustig aan doen, dus het plan is alleen hier “voor de deur” het stuk kust te verkennen. Dat blijkt alweer zo bijzonder, lagen uit het jura tijdperk, heel veel fossielen (maar weer andere dan de vorige keer) en een vulkaan krater ook uit de Jura. We kijken onze ogen uit en loggen diverse caches en vooral earthcaches. We lopen de landtong op helemaal tot het einde en zijn zo uiteindelijk veel langer onderweg dan gepland. En honger!!!

We hadden de camper al klaargemaakt voor vertrek, dus zodra we weer terug zijn rijden we Peniche in. Het plan was een rustig dagje met wat internetten voor de deur van de wasserette en gelijktijdig de was doen. Maar eerst eten! Dus we halen een stokbrood bij de supermarkt en dan aanvallen! En we halen ook de specialiteit van Peniche: essen. Het zijn koekjes in S-vorm maar ze smaken niet erg bijzonder helaas.

Daarna is het tijd voor de was. We hebben een 20 kg machine vol en hij is in een half uurtje klaar. Evenals de droger. Dat loopt mooi vlot. WiFi doet het ook prima, maar tegen de tijd dat we klaar zijn, is de dag al om.

We gaan op zoek naar een slaapplek. Dat lukt prima, de plek waar gisteren die Duitser ons plekje al had “ingepikt”. Aan de kust, in de luwte van een inham met via een trap toegang tot het diepe gelegen strandje. Er komen wat wandelaars langs, we horen wat blaffende honden, maar verder alleen het beuken van de zee. Heerlijk!

De camper hangt half vol was met dingen die niet in de droger konden. Duimen voor mooi weer morgen zodat alles droog kan worden. Vanavond op tijd naar bed want ik ben KO. Die rustdag heb ik morgen echt nog nodig!

fossielen peniche geocaching
fossielen

17-03 Peniche

Wat een lekkere plek hier! Echt doodstil vannacht, alleen de zee. Gelukkig doet de zon al vroeg z’n best. Hopelijk is de was snel droog, want we hebben geen droge truien. Gisteravond laat hoorden we weer cicades! Zo leuk, dat geeft echt een zomer gevoel.

Vandaag rustdag maar Georg weet nog niet helemaal wat dat is. Om half 11 staat hij te stuiteren dat hij op pad wil. Mmmmm…. nou ja, vooruit, klein rondje. Het is heerlijk weer dus ik begrijp het ook wel. We lopen langs de kust om een paar caches te doen. Ik loop direct in m’n tshirt en Georg zijn bodywarmer gaat ook snel uit. Pffffftttt…m’n spijkerbroek is veel te warm, maar de wandelbroeken waren nog niet droog.

En dan komen we aan bij de knaller van deze regio: een blowing hole. De zee beukt tegen de rotsen en stuwt wind door een gat van zo’n 20 cm naar boven. Je weet echt niet wat je hoort én voelt! Ik vond het echt gewoon eng. We hebben video-opnames gemaakt maar je moet het eigenlijk in het echt meemaken. Wat een geweldige ervaring!

Daarna lopen we terug naar de camper voor onze brunch. Kwark met noten en fruit, want een bakker is hier niet in de buurt. En dan, jawel, ik mag zowaar even luieren en Georg luiert zelfs mee. Bed uit en even dutten en lezen.

Maar na een half uurtje moet ik weer aan de bak. Ons bed gaat opeens heel moeilijk open en dicht. Dus we halen alles weg onder het bed en inspecteren de boel. De “glijders” lijken te slijten. We besluiten het geheel schoon te maken en in de smeren. Houdt in dat ik eronder moet kruipen. Nou, dat was geen pretje kan ik je vertellen! Het paste maar nauwelijks en dan moest ik ook nog eens boven m’n hoofd werken. Ben heel benieuwd hoe de video geworden is en of die door de ballotage commissie komt - ik geloof dat ik wel een beetje heb liggen schelden. Maar zowaar: het bed doet het weer een stuk beter!

En dan stond er nog wat op het programma: haren wassen! Al de hele middag staat er een teiltje water in de zon om de kou eraf te halen. En dan duik ik met m’n kop in de teil. Georg doet met een bekertje de achterkant en ik heb weer heerlijk frisse haren.

Daarna is Georg zijn haar aan de beurt. Hij had het al een keer bij een kraan gewassen, maar het wordt erg lang. Dus het scheerapparaat gaat er overheen. Zo, die ziet er ook weer prima uit voor een vanlifer!

Na het eten loggen we nog even een cache en dan is deze rustdag weer voorbij.

blowinghole geocaching peniche
een föhn: het blowing hole

18-03 Peniche

Tegen de tijd dat we opstaan - ik geef toe, niet zo erg vroeg - brandt de zon al op ons campertje. Het is echt warm, ik doe een korte broek aan en de schuifdeur staat open.

We maken de camper klaar voor vertrek en rijden nog een laatste rondje rond het schiereiland. Nog even langs de vuurtoren en daarna nog 2 earthcaches en 1 adventure lab.

Daarna gaan we naar de Aldi. Niet om inkopen te doen, maar omdat Georg er een Waymark wil aanleggen. Maar we hebben ook honger, dus dat is fijn voor de Aldi. We halen een stokbrood en nog een paar dingetjes. We brunchen bij Aldi voor de deur, zodat we daarna hier nog een paar caches kunnen doen.

Dan rijden we het schiereiland af om iets ten zuiden daarvan de surfspot te bekijken. En jawel: ze zijn er, de surfers. We zoeken een plekje op het havenhoofd, waarvan de stenen nog heerlijk warm zijn van de zon. Komt goed uit, want het weer is ineens omgeslagen en het is erg fris geworden. En ik zit nog in m’n korte broek! We zitten hier prima en genieten een tijdje van de surfers. Degenen vlak voor ons hebben korte boardjes en halen allerlei capriolen uit. Degenen iets verderop hebben langere boarden en proberen erop te staan. Gaaf om dit een keer gezien te hebben!

Daarna is de dag helaas al weer bijna voorbij. Op de P iets verderop staan een paar campers en we besluiten daar ook te overnachten. In de loop van de avond komen er steeds meer en naast ons staat een Spaanse surfer die in z’n auto slaapt. Met de helft van de spullen buiten z’n auto, dus dat kan hier kennelijk. Nu lekker slapen, morgen verlaten we Peniche.

peniche rotsformaties vanlife
afwisselende rotsformaties

19-03 Peniche

Het was een frisse maar heerlijke nacht. We drinken ons bakkie en zien dat onze buurman de surfer - die in z’n auto sliep - ook wakker geworden is. We nodigen hem uit voor een thee, want dat lijkt me echt armoe, hij wilde alleen een banaan eten en een koekje.

Dus hij komt gezellig bij ons zitten met z’n “ontbijt” en we raken aan de praat. Hij is hier al 3 weken en is hier voor de surf wedstrijd die hier afgelopen weekend was. Hij is Italiaan, maar woont op de Canarische Eilanden. En hij kent zowaar Den Haag, want hij heeft in Delft gestudeerd. Grappig hè? We wisselen wat ervaringen uit en dan gaat hij surfen en wij vertrekken.