dinsdag 16 november 2021

Haasje over tijdens het geocachen (NL oktober 2021)

Wil je weten wat bij geocaching "haasje over" is? In deze blog leggen wij het jullie uit. En we verklappen jullie of wij hier al dan niet aan meedoen.

haasje over geocachen
haasje over of niet


Wat is bij geocaching "haasje over"?

Bij haasje over ben je met twee of meer personen en sla je steeds één of meer geocaches over, die een andere persoon uit jouw groep dan voor de hele groep logt. Neem als voorbeeld ons als DNF. Wij zijn met z'n tweeën en dan log ik cache nummer 1 en Georg fietst (of loopt) direct door naar cache 2. Als ik geocache 1 gevonden heb, fiets ik Georg voorbij direct door naar nummer 3 enzovoort. Dat kan natuurlijk ook met meer personen, dan gaat het nog sneller. Het is overigens wel goed om even kort te checken of de ander de geocache inmiddels al gevonden heeft, want soms moet je misschien even met een paar mensen zoeken. Je begrijpt dat haasje over vooral handig is bij langere trails met zogenaamde oppikkertjes (geocaches die je gemakkelijk kunt vinden).

haasje over geocaching
loggen en door!


Varianten op haasje over

Er bestaan nog extremere variaties van geocaching om zo snel mogelijk zo veel mogelijk geocaches te kunnen loggen. Ik ken teams waarvan de ene helft de ene trail en de andere helft een andere trail doet. Of zelfs hele groepen die elkaar onderweg niet eens zien maar ieder voor zich toch alle geocaches loggen die "de groep" gelogd heeft, ook de geocaches waar ze zelf niet waren.

Logt DNF via de haasje over methode?

Nee, wij doen dat niet. Ons gaat het echt om de geocaches en niet om de aantallen. Wij willen echt zelf bij de geocache geweest zijn die we loggen. En bovendien genieten wij juist van elkaars gezelschap en haasje over voelt voor ons niet als gezellig samen op pad.

Sinds vandaag echter moet ik zeggen: nee, dat deden wij niet. We waren namelijk met een trail bezig en het werd ineens heel slecht weer. We hadden best nog wel wat geocaches te gaan en besloten op dat moment haasje over te doen, zodat we sneller vooruit zouden komen en eerder droog in de auto zouden zitten. Maar wel met de belofte dat we ieder van elke geocache een foto zouden maken. Het waren namelijk allemaal heel mooie geocaches en ze waren ook allemaal anders. Dus eigenlijk vonden we het wel jammer.

haasje over cachen
GEOrg richting geocache


Sneller met haasje over methode

En of we uiteindelijk sneller waren? Dat waag ik te betwijfelen. In het begin maakte ik de fout tegen Georg te roepen dat hij door kon fietsen, want ik had de geocache gevonden. Dat klopte ook, maar ik kon uiteindelijk de logrol niet vinden en Georg moest terug komen (hij had hem in 1 tel, schaam, schaam, ....). En bovendien hadden wij zo'n lol om het feit dat uitgerekend wij met haasje over bezig waren, dat er ter plekke motivatie ontstond om er een blog over te schrijven. En ja.....dan moeten er ook wat filmpjes bij natuurlijk.

haasje over trail
GeoKars richting geocache


Loggen jullie via haasje over (of extremere variaties)?

Wij zijn uiteraard heel nieuwsgierig of jullie wel eens (of regelmatig) loggen via haasje over (of extremere variaties)? Geef gerust een eerlijke reactie. Wij veroordelen niemand en vinden dat een ieder het geocaching-spel moet spelen zoals hij of zij dat leuk vindt. Maar we vinden het wel leuk om te weten hoe jullie erover denken!

4 opmerkingen:

  1. Wat een grappig principe 'haasje over' : ) Ik ken wel dat iemand 'de haas' is bij hardlopen: die geeft dan het tempo aan voor de rest : )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dat doen we (team RuitenAas en ik) bij een fietstrail.
    We loggen iedere derde cache.
    Persoonlijk vind ik het wel fijn. We gaan namelijk graag samen cachen, maar we hebben een heel ander fietstempo. Ik maak overal op mijn gemak foto’s. Edwin van RuitenAas fietst het liefste door.
    We doen het alleen bij trails en geoart.
    Ook vind ik het leuk om ergens te blijven ‘hangen’. (bv een museum in de buurt.) Terwijl de anderen daar minder/geen zin in hebben.
    We hebben wel een paar afspraken gemaakt. Zo worden leuke, opmerkelijke caches altijd via de app doorgegeven zodat iedereen deze kan doen. Ook spreken we vaste punten af waar we elkaar zien voor een pauze/evaluatie/tussenstand.
    Het bevalt mij prima, ik kan trouwens niet zeggen dat het echt veel meer caches oplevert, wel fijn dat we alledrie in ons eigen tempo kunnen blijven fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke reactie en wat een goeie oplossing om het zo op die manier te doen dat iedereen zo kan blijven cachen als hij of zij het leuk vindt! Erg leuk! Dan wens ik jullie nog veel plezier met Haasje Over!

    BeantwoordenVerwijderen

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe reacties? Zet dan hierboven het vinkje bij "Melding sturen" aan.