dinsdag 18 augustus 2020

Huizen, leuk voor camperaars én geocachers! (NL juli 2020)

prachtige plek en duidelijk aangegeven

Waarom Huizen?

Huizen (NL) was onze bestemming voor het weekend. Wij werden daarheen getrokken door een gratis camperplaats, een geotour én geocaches met favo-punten. Bij aankomst op de CP dachten wij direct: super leuk! De recensies in de app waren niet allemaal even goed, dus toch maar even afwachten. Wij hadden een ruime plek, een zeer groot grasveld voor de deur, we zagen het IJsselmeer in de verte en de wandel- en fietspaden begonnen direct naast de CP, dus veel meer hebben wij niet nodig. ***zie update***

Ontvangst op de camperplaats

campinggedrag

We waren nog bezig ons te installeren, toen een alleraardigste havenmeester even langskwam om ons wat uitleg te geven over de regeltjes: niet meer dan acht campers en slechts voor twee nachten. Ik geloof dat wij camper nummer drie waren en we bleven alleen het weekend, dus dat paste perfect. We kletsten nog wat verder en hij vertelde ons dat 'campinggedrag' (tafels en stoelen buiten zetten) geen enkel probleem is, jippie! Dank voor het beschikbaar stellen van deze prachtige en gratis CP, Gemeente Huizen.

Geocaches en koffie bij zonnebaars

mooi fietsen hier
's Middags zijn we er nog even met de fiets op uitgetrokken  richting het westen om wat geocaches in de buurt te doen (klik hier voor de caches die wij het gehele weekend deden). Je kunt hier heerlijk autovrij (of -luw) fietsen door het natuurgebied met vrijliggende fietspaden. De geocaches waren ook afwisselend: van gewoon tot erg leuk, diverse container-groottes en diverse cache-types: tradi, mysterie, letterbox, multi en een earth cache. Er ligt ook een wherigo, maar die deden wij niet. Achteraf gezien hadden we beter de andere kant uit kunnen fietsen, want uiteindelijk fietsten we hier zondag nogmaals om Naarden te gaan bezichtigen. Maar wij zijn niet zo van de planning, dus dat wisten we vrijdag nog niet.

Onderweg appten wij onze vrienden zonnebaars nog even met een kleine vraag. Dat leverde ons direct een uitnodiging op 's avonds een kopje koffie/thee bij hen thuis te komen drinken. Dat was erg gezellig, want door de Corona-maatregelen hadden wij hen al een paar maanden niet meer gezien. Bedankt voor de gezellige avond zonnebaars!

Regen en nog meer regen!

helemaal achteraan nog een VW-T5
De volgende dag stonden we op tijd op (met zon!), maar voor we het ontbijt op hadden, begon het te regenen. Dus nog maar een kopje koffie/thee. En nog meer regen. Weer een extra kopje. Nog steeds regen. Lunchtijd. Nog steeds regen. Uiteindelijk vertrokken we pas ruim na de lunch. Vervolgens bleven we nog een behoorlijke tijd op de CP hangen, omdat we aan de praat raakten met een stel camperaars met een soortgelijke camper (VW-T5) als wij. Het was informatief en gezellig om wat ervaringen uit te wisselen!

één van de GeoTour-caches (Naarden)

GeoTour Nederland

Daarna begonnen we eindelijk aan de GeoTour! De eerste en enige GeoTour in Nederland. Hij heet Garden of Amsterdam GeoTour GT5B, maar hij begint toch echt in Huizen! Het was niet onze opzet deze hele geotour te doen, maar degene die min of meer op onze route lagen, wilden we wel graag loggen. Dus zo fietsten we via de jachthaven (Huizen heeft er maar liefst 4!), richting het leuke, historische centrum en verder. ***zie update***

"Heel-caches" van Hewo

Een Heel-cache die we open kregen
Onze route ging namelijk eigenlijk richting de "Heel-caches" van Hewo. Maar de dag was al half voorbij door de regen en we hebben onderweg gezellig wat gegeten en gedronken bij vrienden van ons. Gevolg was, dat we niet erg ver kwamen met deze reeks. Ze waren erg leuk en afwisselend. Soms met bekende en soms met onbekende technieken. Af en toe hadden we ze vlot open, regelmatig duurde het lang(er) en we hadden er ook twee bij die we niet open kregen. Maar leuk dat ze zijn!!! We komen beslist nog een keer terug voor de rest én natuurlijk om de DNF's om te zetten in gele smileys. Want zelfs voor ons als DNF staat een blauwe smiley niet leuk op de kaart! Onze avond eindigde helaas met zo'n DNF.

Er kwam een gitzwarte lucht aan en de avond was al bijna voorbij, dus wij besloten toch naar huis te gaan. Helaas bleken we net te lang bezig geweest met die DNF, want we kregen daar toch een plensbui over ons heen! Gelukkig konden we wel tussen de buien door de fietsen op de drager zetten, maar daarna ging het weer flink los. Gezellig, nog een bakje thee, een spelletje rummikup en daarna heerlijk slapen met de regen die op het dak tikt.

Bezichtiging vestingstad Naarden

Naarden is een bezoek waard!
De volgende dag is het zowaar weer droog en het zonnetje laat zich zelfs af en toe zien. We hangen gauw alles buiten en zetten alle deuren open, zodat het weer kan drogen. Flink condens binnen door al die natte kleding! Tijdens het ontbijt besluiten we niet verder te gaan met de Heel-caches, maar het vestingstadje Naarden te gaan bezoeken. Dus we fietsten weer hetzelfde paadje, maar nu helemaal tot Naarden (ook geen straf, want het is daar prachtig!). De fietsen parkeerden we naast de VVV en van daaruit bezichtigden we het stadje te voet. Natuurlijk gecombineerd met het zoeken van geocaches (je kunt dan ook nog een virtual aan je lijstje toevoegen en nog een paar GeoTour-caches!) en......het eten van een lekker ijsje. Het is een prachtige stad met bijzondere monumenten, leuke winkeltjes, musea, horeca, rondvaartboten, noem maar op. Beslist een bezoek waard!

Het was een leuk en gezellig weekend!

alles open en buiten om te drogen

Daarna fietsten we weer terug naar de camper, dronken nog een bakkie en daarna zat het weekend er helaas weer op. We kijken terug op een paar erg leuke dagen in Huizen. Het was een heerlijke camperplaats en er is veel in de regio te beleven zowel voor de camperaar als voor de geocacher! En daarbij hadden we opvallend veel leuke, gezellige ontmoetingen en contacten. Dat is wel anders geweest deze laatste Corona-maanden, waarin we veel met z'n 2-en waren. En ook daarmee waren we heel blij, want we realiseren ons terdege dat dat ook heel anders had kunnen zijn!

Wie van jullie heeft wel eens een GeoTour gedaan en welke was dat?

***update 18-03-2021***
De Garden of Amsterdam GeoTour is begin 2021 geactualiseerd. Hij bestaat nu uit 60 (deels nieuwe) geocaches en je hoeft niet meer verplicht iets te consumeren bij de horeca. Kijk hier voor meer informatie.
***update 29-04-2021***
De Garden of Amsterdam GeoTour is niet meer de enige GeoTour in Nederland! Deze week is er nog eentje uitgekomen: Kop van Drenthe GeoTour (GT4A3). Kijk hier voor meer informatie.
***update 21-06-2021***
Recentelijk hebben wij hier nog (gratis!) gestaan, maar hij schijnt inmiddels verbouwd te zijn en niet meer gratis. Wat ontzettend jammer!

mooie caches!

wat een schatje

Heel-cache die we niet open kregen

ook een Heel-cache

Naarden is mooi

een bezoek waard

Algemeen

Geocaches

Klik hier voor de lijst met geocaches die wij dit weekend deden. In Huizen start de GeoTour van Nederland (zie tekst) en verder liggen hier vele geocaches, vele cache-types en groottes en diverse favo-caches (o.a. veldpuzzels).

Overnachten

Wij hebben overnacht op de camperplaats van Huizen:
- gratis
- maximaal 8 campers
- maximaal 2 nachten
- geen voorzieningen behalve vuilnisbakken
- campinggedrag toegestaan en groot grasveld voor de deur
- servicepunt op een paar honderd meter afstand (en in overleg douchen in de jachthaven)
- ruime plekken (niet naast, maar voor of achter je buren)
- supermarkt op loopafstand
- fiets- en wandelpaden direct naast de CP
- centrum Huizen op loop- of fietsafstand
- vestingstad Naarden op fietsafstand
- vlakbij de jachthaven

Deze camperplaats werd door ons ook ingediend als "bewaarcamperplaats" voor het Magazine Kampeerkampioen van de ANWB en werd daar ook gepubliceerd. Klik hier voor meer informatie.

Horeca

Wij maakten hier geen gebruik van maar er zijn diverse restaurants in de directe omgeving.

Overige

• In Naarden kun je parkeren bij N052°17.709 E005°09.467 (ook lange campers, prullenbakken aanwezig, overnachten NIET toegestaan).
  • In Naarden is een fietsoplaadpunt bij N052°17.714 E005°09.934 (naast de VVV).

***Gepubliceerd 18-08-2020, update 14-11-2021***

1. mooie blog, evenwel nog geen geotour gedaan. Wou dit jaar die in noord-frankrijk doen, maar het coronadiertje heeft roet in het eten gegooid.
    Groetjes.
    Johan

2. Dankjewel Johan. Ja, Corona gooit ook veel van onze plannen overhoop. Hoop dat je de geotour in Frankrijk gauw een keertje kunt doen!

Tegen die tijd wensen wij je veel plezier in elk geval!

Hartelijke groeten,
    GeoKars (en GEOrgCACHING)

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe reacties? Zet dan hierboven het vinkje bij "Melding sturen" aan.